Deel dit artikel
-

Oplichting via e-mail neemt toe

Het aantal mailtjes waarin getracht wordt mensen op te lichten is de afgelopen negen maanden met een factor tien toegenomen. Dat zegt het Amerikaanse Brightmail. Volgens Gartner Research bedroeg de schade vorig jaar 1,2 miljard dollar. Het bestrijden van dergelijke oplichting wordt inmiddels een nieuwe bedrijfstak, met als een van de resultaten de ‘scamblocker’-toolbar van internetaanbieder Earthlink.

Het oplichten via e-mail, ook wel ‘phishing’ genoemd, wordt al geruime tijd toegepast, onder meer eBay en Amazon.com kregen ermee te maken. Oplichters sturen een mail namens een bedrijf met het verzoek om creditcardnummer en persoonlijke gegevens nogmaals af te geven. Degene die op de link in het mailtje klikt komt vervolgens op een site die ook nog het vertrouwen geeft dat het om bijvoorbeeld Amazon of eBay gaat, erachter schuilen echter criminelen.

Volgens Gartner, dat deze week een onderzoek naar ‘phishing’ publiceerde, zijn er vorig jaar 1,78 miljoen Amerikanen slachtoffer geworden zijn van dergelijke oplichting. De totale fraude bij banken en creditcardmaatschappijen wordt becijferd op 1,2 miljard dollar.

Bijna gelijktijdig kwam ook het Amerikaanse Brightmail met cijfers over deze vorm van criminaliteit naar buiten. Brightmail levert filters voor e-mail, het publiceert regelmatig onderzoeken over het e-mailverkeer in de wereld. In de maand april zijn er 3,1 miljard e-mails verstuurd die erop gericht waren om mensen op te lichten, aldus Brightmail tegenover Reuters. Het betekent een stijging met een factor tien over de afgelopen negen maanden.

Brightmail werkt onder meer samen met internetaanbieder Earthlink om deze vorm van e-mailfraude tegen te gaan. Earthlink stelt zijn abonnees sinds medio april een toolbar ter beschikking die helpt bij het bepalen of een site die bezocht wordt ook op de lijst van oplichters staat die Earthlink heeft aangelegd. Brightmail en eBay leveren hiervoor de gegevens. De toolbar van Earthlink is ook beschikbaar voor niet-abonnees.

Het bestrijden van dergelijke e-mailfraude zorgt voor een nieuwe markt. Het zijn met name bedrijven die al speurden naar merkmisbruik op internet die zich ook op deze vorm van criminaliteit richten. Eind vorig jaar kreeg het Amerikaanse MarkMonitor 22 miljoen dollar nieuw kapitaal om deze markt voor zich op te eisen. Een concurrent is Cyota. Tegen betaling kunnen bedrijven gebruik maken van deze online kruising tussen de FBI en een particuliere beveiligingsdienst. In Amerikaanse media claimen MarkMonitor en Cyota dat ze de kans op fraude met 70 tot 80 procent kunnen beperken. Welke technologie ze hierbij inzetten houden ze voor zich.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond