Deel dit artikel
-

Google schaft bureaubonus af

Google Nederland is gestopt met het uitdelen van financiële en immateriële bonussen aan advertentiebureaus of -bemiddelaars die het zoekbedrijf veel omzet opleveren.

Per 1 januari 2009 kunnen Nederlandse en andere Europese zoekmachinebureaus geen aanspraak meer maken op het zogeheten Best Practice Funding-programma (BPF, details).

BPF was geen bureaukorting in de traditionele zin, waarbij uitgevers 15 procent korting kregen van hun bureaus. De Google-bonus was gebaseerd op een staffel. Die kwam niet boven de 15 procent uit.

In september 2007 besloot Google dit programma te staken. Nu gaat de stekker er daadwerkelijk uit.

Het ‘partnerprogramma’ bestond behalve uit financiële bonussen ook uit toegang tot trainingen en lezingen van internationale experts die op uitnodiging van Google de topspelers uit de Nederlandse markt wijzer kwamen maken. BPF was bedoeld om de Nederlandse zoekmachinemarketeers te helpen professionaliseren.

Hoeveel adverteerders bij Google Nederland uitgeven, is niet bekend. De schatting gaat uit naar een bedrag ergens tussen de 200 en 300 miljoen euro.

Foto: zack attack (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

danny

mannetaal, nu de uitgevers nog 🙂

jochem

advertentiebureaus of -bemiddelaars zijn er deels zelf schuldig aan. Veel partijen lieten Yahoo en andere alternatieven liggen. Pas nu zie je echt dat deze bedrijven zich verplicht moeten verbreden door meer te doen met affiliate marketing, bannering en email Google zal vast nog meer streken uithalen de komende jaren

Sjoerd

@jochem: Want? Wat is de toegevoegde waarde van een (bureau)korting? Banners/email etc worden door mediabureau's weggezet tegen de hoogste korting plus bureaukorting (geef je geen bureaukorting dan willen zij geen zaken met je doen) Doen adverteerders dan zaken met de beste titels/uitgeverijen? Ik denk het niet. Het gaat puur om waar kan ik de meest korting krijgen .. Dat Google dit weer terugdraait is niet gek. Een aantal bureau's hebben klanten gekregen alleen maar omdat zij meer korting kregen. Niet omdat hun kwalititeit zo goed is. Dus wat bedoel je met streken uithalen? Het is in het belang van de adverteerder om gelijke monniken gelijke kappen te kunnen bepalen wie voor hun het beste hun belangen behartigt.

Regi

"De schatting gaat uit naar een bedrag ergens tussen de 200 en 300 miljoen euro."Ik schat dat dit eerder op het dubbele ligt, ongeveer 550 miljoen euro omzet in 2008. Iemand betere schattingen?

Eylard Wurpel

@Regi: Ik schat omzet Google NL tussen ? 300 en ? 400 mio

Eric

"tussen de 200 en 300 miljoen euro." Is dat het bedrag wat ze geven aan korting? Lijtk me inderdaad niet kunnen (per jaar)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond