Deel dit artikel
-

Sanoma maakt tv-blad voor KPN

Met het tijdschrift ExtraTV wil KPN de loyaliteit van haar televisieklanten opvoeren en extra film- en zenderverkoop aanzwengelen. Sanoma produceert het blad.

"ExtraTV verschijnt voorlopig op proef. Eind december verscheen het eerste nummer en begin maart volgt het tweede nummer", zegt Tim Schutte. Hij is content manager van de eenheid TV, Content & Broadcast, de gesaneerde voortzetting van de grote mediaclub van KPN. De bedoeling is het blad vijf keer per jaar te laten verschijnen.

Het blad gaat enkel naar de abonnees van interactieve tv van KPN dat in delen van Nederland beschikbaar via de providers van KPN. Voor 28 euro per maand verkoopt KPN het basispakket en 8Mb/s download internet.

"Ook de glasvezelabonnees zullen het tweede nummer van ExtraTV ontvangen, het eerste nog niet. Interactieve televisie via glasvezel staat nog in de kinderschoenen maar wordt wel een propositie die snel in belang zal toenemen komende jaren", aldus Schutte.

Een aantal abonnees van interactieve tv mag hij niet noemen omdat KPN dat nog niet apart durft te publiceren. Het zijn er naar schatting enkele tienduizenden.

Het tijdschrift heeft twee doelen volgens Schutte: "We willen de loyaliteit bij klanten vergroten zodat de perceptie van interactieve televisie in de markt verbetert. En het blad is een middel voor upsell."

‘Mannen die van mannen houden’

Dat laatste is de verkoop van extra kanalen tegen betaling zoals Eredivisie Live (10 euro per maand) , het Pluspakket voor 7,50 euro per maand met muziek, kennis en seks en Premium 2 ‘voor mannen die van mannen houden’ en daar 10 euro per maand voor willen betalen. De laatste doelgroep is belangrijk voor interactieve tv van KPN.

Een groot deel van de inhoud van het tijdschrift, dat 30 pagina’s telt, wordt geleverd door Videoland, de partij die voor interactieve televisie van KPN de online videotheek biedt. Dat is vast onderdeel van het aanbod dat twee jaar geleden grootscheeps, maar aanvankelijk volledig mislukt, als ‘Mine’ in de markt werd gezet.

Het blad is een uitgave van de afdeling Custom Publishing van Sanoma Uitgevers in Hoofddorp. Deze snelst groeiende afdeling van de tijdschriftproducent maakt de commerciële ‘relatiemagazines’ in opdracht van bedrijven. Sanoma bedenkt het formaat en levert de productie. In het eerste nummer van ‘ExtraTV’ verzorgt Thijs Viguurs, portal manager TV van KPN, het voorwoord.

‘Hoofdredacteur’ is Robert van der Broek van Sanoma. Dan zijn er volgens Sanoma een bladmanager, projectredacteur, art director en vormgever bij betrokken. Hoeveel het schuift c.q. kost willen Sanoma en KPN niet kwijt.

In het eerste nummers staat behalve veel over het nieuwe filmaanbod ook een artikeltje over het Filmfestival Rotterdam, waarvan de abonnees van interactieve tv van hoofdsponsor KPN de films op hun tv kunnen zien.

Niet voor Digitenne

Het blad bevat veel beeld en weinig tekst. Schutte: "We proberen ook op televisie de lijn van ExtraTV door te trekken. Kanaal 18, voorheen het infokanaal van KPN, heeft nu de vorm van ExtraTV met bijvoorbeeld veel promo’s van de pluspakketzenders en nieuwe films."

De abonnees van Digitenne krijgen het blad niet. Schutte: "Interactieve tv biedt veel meer mogelijkheden die we over het voetlicht willen brengen bij de kijkers en potentiële klanten. Digitenne is eenvoudiger en meer de prijsvechter. I-TV is een premium merk van KPN en dat willen we met het blad ondersteunen."

De tv-club van KPN stond onder leiding van Joris van Heukelom, inmiddels bij Sanoma de baas van Ilse Media. Dat heeft met de keuze voor Sanoma als producent van het tijdschrift niets te maken, aldus Schutte.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond