Deel dit artikel
-

SMS-dienstenaanbieder wast handen in onschuld

OX-2 International gaat in beroep tegen de opgelegde boete. Volgens de Consumentenautoriteit zijn MSN-gegevens van consumenten misbruikt om ongevraagde reclameberichten voor ‘gratis’ ringtones te sturen. De affiliate beweert dat er helemaal geen sprake is van een overtreding.

Consumenten moesten hun MSN-naam en -wachtwoord opgeven om een ‘gratis’ ringtone te ontvangen. De afgestane gegevens werden vervolgens gebruikt om ongevraagde reclameberichten voor gratis ringtones of prijsvragen te sturen naar mensen uit de contactenlijst van de gedupeerden. Hierbij leek het alsof de mails afkomstig waren van een bekende. De ‘gratis’ ringtone kwam enkel in combinatie met een betaald SMS-abonnement.

Joost Verpoort, directeur van OX‐2 International, zegt dat er geen sprake is van een overtreding: "De bezoeker heeft ermee ingestemd dat de gegevens zouden worden gebruikt voor een uitnodiging. Dat stond duidelijk in de voorwaarden. Bezoekers hebben deze voorwaarden aangevinkt." Dat bezoekers de voorwaarden niet altijd even goed lezen is volgens Verpoort geen sterk argument: " We kunnen natuurlijk maar tot een bepaalde hoogte controleren of ze de voorwaarden begrijpen. Daarom hebben we het ook expliciet vermeld op de pagina in een duidelijk leesbaar lettertype."

Een woordvoerder van de Consumentenautoriteit geeft aan dat Verpoort hierin ‘niet onjuist’ is: "Maar, het gaat er niet om dat degene onder wiens naam de mail verzonden wordt akkoord is. De persoon die de mail ontvangt moet akoord zijn, daarop gaat het hier fout." dit is ook terug te lezen in het besluit van de autoriteit.

Verpoort: "Nogmaals, het is geen misleiding wanneer je de mensen duidelijk zegt wat je doet. We hebben ze voorgekauwd wat er gebeurt en dus niemand misleid."

De door OX-2 verstuurde mail aan de contacten van de klant lijkt afkomstig van de eindgebruiker. Verpoort: "Dat hebben we destijds zo gemaakt. Daar zagen we geen probleem in. De Reclame Code Commissie heeft ons in het verleden gezegd dat we dat beter anders konden doen en toen hebben we dat aangepast. Nu gebeurt het helemaal niet meer. "

De affiliate gaat in bezwaar. "Wij gaan niet zomaar in verzet. Daar zijn kosten mee gemoeid. In maart vorig jaar begon de Consumentenautoriteit met het onderzoek. Wij hebben gevraagd wat ze kwamen doen, wat er aan de hand was. Als ze dat hadden gezegd hadden we het kunnen aanpassen. Wij steken ons hoofd niet in het zand", aldus Verpoort.

OX‐2 International erkent wel in gebreke te zijn geweest met het vermelden van het BTW‐ en KvK-nummer op de site. Deze zijn op een eerste verzoek van de Consumentenautoriteit direct toegevoegd. Verpoort: "Hiervoor legde de Consumentenautoriteit een boete van 20 duizend op. De rest van de boete, 65 duizend euro, is voor het misbruik van msn-gegevens."

OX-2 International staat als affiliate aangemeld bij verschillende affiliatienetwerken en treedt op als affiliate voor onder meer Celldorado en Wixawin. Tot de uitspraak stoppen ze met hun activiteiten. "We hebben de promoties van onze partners gestaakt. Voorlopig dus geen ringtones meer", aldus de directeur. "We hebben hierdoor last van reputatieschade. Er wordt een hoop geschreeuwd op het internet. Wij blijven ondertussen hetzelfde bedrijf."

Deel dit bericht

4 Reacties

Klaas

Ach, er zijn zoveel van dit soort partijtjes die ringtones en andere zaken aan nietsvermoedende klanten aansmeren via affiliate linkjes. Het zou een keer goed zijn als de affiliate bureaus hier hard tegen optreden. Dus: al het geld terug eisen dat deze fraudeurs verdiend hebben met hun praktijken. Maar nee hoor, de affiliate bureaus zelf verdienen er ook leuk aan, en houden zich helemaal stil. Jammer.

Rik

Ik vraag me af, het uitnodigen van anderen via MSN voor een online dienst/service mag dus niet? Hoe zit dit dan met Hyves, Facebook of LinkedIn? Hier krijg je dus ook e-mails uit naam van persoon X die vraagt of je ook niet lid wilt worden. Is dit niet exact hetzelfde? Uiteindelijk draait het ook bij die sociale netwerken om financieel gewin en zit de ontvanger van die uitnodiging wellicht totaaal niet te wachten om lid te worden van een "sociaal" netwerk.

Nem

Hopelijk is dat rotbedrijf uiteindelijk nog veel meer kwijt dan de nu opgelegde boete. Het zijn misselijkmakende praktijken waar zij zich mee bezig houden, temeer daar hun doelgroep bestaat uit kinderen. Tijd voor een teken aan de wand en dus tijd voor een veroordeling.

Michel H

@NemJa, het misleiden van mensen om ze ringtone abonnementen aan te smeren is misselijkmakend, maar een veroordeling omdat het tijd is voor een teken? Wat een onzin zeg, ik mag hopen dat ieder in dit land gewoon gestraft wordt voor datgene dat hij/zij verkeerd heeft gedaan, volgens dezelfde normen als een ander. De tijd van de kruistochten zijn wel voorbij hoor. @RikIn dit geval gaat het om commerciele communicatie. In BW boek 3, artikel 15e, lid 3, staat: "Onder commerciele communicatie als bedoeld in dit artikel wordt verstaan elke vorm van communicatie bestemd voor het aanprijzen van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, instelling of persoon die een commerciele, industriele of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent, met uitzondering van informatie die rechtstreeks toegang geeft tot de activiteit van de onderneming, instelling of persoon, in het bijzonder een domeinnaam of een elektronisch postadres. Mededelingen over goederen of diensten of het imago van een onderneming, instelling of persoon die onafhankelijk van deze en in het bijzonder zonder financiele tegenprestatie zijn samengesteld, zijn geen commerci?le communicatie." Vooral de financiele tegenprestatie zal hierbij belangrijk zijn geweest.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond