Deel dit artikel
-

Sms-branche: berisping is genoeg voor overtreders

Een berisping en een publicatieverplichting zijn afschrikwekkend genoeg om sms-dienstenaanbieders weer even bij de les te houden. De zelfregulering vanuit de sms-branche werkt, zo is de mening van de stichting SMS-Gedragscode ondanks eerder tegengeluid van de Consumentenbond.

De regels uit de eerder opgestelde sms gedragscode van de sms-branche moeten duidelijkheid bieden wat wel en niet mag in de reclames voor sms-diensten. Hierdoor zou bijvoorbeeld voor de gebruiker geen misleiding meer mogen ontstaan over bijvoorbeeld de prijs van de dienst.

Bij het Franse bedrijf Netsize konden eindgebruikers zich niet afmelden voor het ontvangen van betaalde berichten. Daarnaast waren er consumenten die ongevraagd betaalde sms-diensten ontvingen. Minstens twee overtredingen van de code die ook door deze partij is ondertekend.

De eerste uitspraak (PDF) van de commissie Handhaving van de stichting SMS-Gedragscode in de zaak tegen de notoire overtreder Netsize komt neer op een berisping. Volgens Jilles van den Beukel, voorzitter van de stichting is de uitspraak niet te soft: "De Commissie heeft Netsize een publicatieverplichting opgelegd. Dat kost best wat geld, het loopt toch al snel in de tienduizenden euro’s. Daarnaast zijn ze geld kwijt omdat de advertenties kunnen leiden tot aanvragen van abonnees die gedupeerd zijn en die hun geld terug willen."

Het bedrijf moet de uitspraak publiceren op een halve pagina in de zaterdageditie van een landelijk dagblad en op een hele pagina op een doordeweekse dag in tenminste twee landelijke gratis dagbladen. De eindgebruikers moeten worden geattendeerd dat ze het geld voor ten onrechte betaalde sms-berichten terug kunnen vragen.

Van den Beukel spreekt van het ‘name and shame-effect’: ‘Er gaat een precedentwerking uit van deze eerste sanctie. Het is hard aangekomen in de sector. Dat hoor ik terug in de reacties die ik krijg. De marktpartijen vinden het een forse sanctie."

De Code voorziet in een boete van maximaal twintigduizend euro. "De bedrijven waar we het hier over hebben zijn niet zo groot. Het is niet te vergelijken met een KPN of een Vodafone. Voor deze bedrijven is het dus wel degelijk afschrikwekkend", aldus Van den Beukel.

Het is de eerste keer dat de Commissie een uitspraak heeft gedaan. Van den Beukel: "Er is wel zestig keer een procedure gestart, maar de overtreding is tot nu toe elke keer op tijd beëindigd. Er was dus geen aanleiding om het door te spelen naar de Commissie."

Deel dit bericht

1 Reactie

Pomstra

Helaas komt het nog steeds voor.Ook ik werd vanochtend gconfronteerd tijdens het checken van m'n rekening online bij Vodafone.Ongevraagde SMSsen die binnenkomen als zgn 'dienstbericht' en afz. onbekend, zoals vanochtend nog een "bolly wolly ". Vraag me niet wat het is. Wellicht een ringtone. Ondanks niet openen en dus verwijderen toch steeds een rekening van 2.50 euro. Contact met Vodafone verwijst naar gedrachtscode-site, waar ik echter niet verder kom. Heb van lieverlee me aangemeld bij dienstenfilter.nl en alle betaald sms verkeer laten blokkeren. Hopelijk werkt dat binnen 3 dagen. Tot zolang de telefoon uitgezet. Vreemd dat Vodafone zelf op mijn verzoek geen actie onderneemt daar ze alle ins en outs als abonnee van me hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond