Deel dit artikel
-

MyOrder begint landelijke uitrol naar horeca

Deze zomer kunnen bezoekers van tientallen grote strandtenten en cafés hapjes en drankjes bestellen met hun mobiele telefoon. MyOrder begint zijn landelijke uitrol en kreeg vandaag een impuls met het winnen van de Horecava Innovation Award.

De mobiele applicatie MyOrder begint in maart, met de opening van het terrasseizoen, zijn landelijke uitrol. Bezoekers van de grotere horecagelegenheden kunnen via het gelijknamige programma op hun mobiele telefoon menu’s bekijken, bestellingen plaatsen en tegelijkertijd afrekenen. De ober komt er enkel bij aan te pas om de bestelling te brengen (video, schermafbeeldingen).

Obers zonder portemonnee

Thomas Brinkman, bedenker van het programma, legt vanaf de horecavakbeurs Horecava uit: "We zijn in gesprek met een aantal leveranciers van kassasystemen. Zij kunnen MyOrder in combinatie met hun eigen producten verkopen. En we worden ook al door ondernemers zelf benaderd. Ons systeem kan worden gekoppeld aan de kassa, maar het werkt ook met een losse bonnenprinter".

Brinkman hoopt deze zomer 30 à 50 gelegenheden te hebben voorzien van zijn bestel- en betaalsysteem. De eerste focus ligt op grote strandtenten, onder meer in Noordwijk en Texel, en grote cafés. Het gaat specifiek om locaties met veel terrasbezoekers.

Horeca-eigenaren kunnen kosten besparen met de mobiele software omdat de klant zelf de bestelling plaatst én afrekent. Op ieder gewenst moment kan de ondernemer zien hoeveel mobiele nummers hoeveel orders plaatsten en wat voor soort bestellingen dat waren.

Gratis bier met een iPhone

"Ze kunnen de applicatie ook gebruiken om aanbiedingen te doen. Je zou klanten drankjes kunnen laten weggeven aan vrienden of, bijvoorbeeld, iedere zoveelste mobiel bestelde consumptie gratis kunnen serveren".

In maart of april verschijnt een MyOrder-applicatie voor de iPhone. Er zal ook een Android-variant worden gemaakt. Toekomstige versies van MyOrder zullen locatiegevoelig zijn. Het programma ziet op basis van GPS-gegevens waar de dichtstbijzijnde gelegenheid zit die MyOrder-bestellingen accepteert. Brinkman: "Daarvoor gebruiken we MyLocator, dat is ook een product van IT-bedrijf Itis".

Klanten die mobiel bestellen moet eerst betalen voordat hun order bij de toog wordt aangenomen. Dat voorkomt frauduleuze spookbestellingen. MyOrder ging hiervoor in zee met Rabo SMS Betalen.

Foto: chunyang (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Lex

Ik zie het niet gebeuren dat ik mijn telefoon gebruik als gereedschap om een biertje te bestellen. Doe mij maar gewoon een leuke serveerster die komt vragen wat ik wil drinken! En hoe weet weer de serveerster waar ze de bestelling moet afleveren als ik met mijn GSM bestel?  

Piet

@ Lex, heb jij nooit eens dat die leuke serveerster erg druk is en je niet meteen je bestelling kan plaatsen ? Tenslotte ben je niet de enige die het een leuke serveerster vindt:-).Naast de bestelling dien je ook het tafelnummer op te geven dus dat drankje komt zeker bij je terecht, en je kan je portemonnee thuis laten!

Klaasjan

Lijkt mij zeer handig om te gebruiken.Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je een tafel nummer kon opgeven.

Aldo

Geniaal! Het is zo vernieuwend dat dit naar mijn idee alle kans heeft om aan te slaan.

Rob

En dan heb je besteld en betaald en vergeet die leuke serveerster je bestelling af te leveren… Naast frauduleuze klanten heb je ook frauduleuze (of vergeetachtige) ondernemers.

Bluestrike

Leuk initiatief maar de uitwerking is helaas weer droevig. Ik ga naar de website en wil een link vangen via sms. Mijn flagship SonyEricsson staat niet tussen de ondersteunde toestellen (!). Dan maar voor "overige" kiezen. Wap push ontvangen waarmee de applicatie NIET te downloaden is. Dan maar via de mobiele website. Daar lukt het wel om de applicatie te downloaden. Vervolgens moet ik mijn mobiele nummer invoeren (is het niet makkelijker dat de applicatie zelf een verificatie sms stuurt?), ik ontvang een sms met een verificatiecode en als ik die invoer in de applicatie krijg ik de melding van MyOrder dat "versturen verificatiecode mislukt. Er is een fout opgetreden op de server". Geen MyOder voor mij dus! Ik had ook al geen Rabo sms betalen dus dat toch al niks worden… mober.nl is misschien wat simpeler (sms myober code van de zaak en je bestelling naar shortcode) maar dat werkt in ieder geval. Ik ben geen believer als het gaat om mobiele java applicaties en 'helaas' wordt mijn gelijk telkens weer aangetoond. Mag ik 2 bier?

henk

@Bluestrike Bij mij werkt het prima net op de Horecava geweest en een gratis biertje besteld, applicatie werkt top, makkelijk te downloaden. Alles op het gebied van mobile werkt met java apps. Mober daar in tegen kwam ik ook op de beurs tegen maar daar moet je als consument betalen voor de bestelling en ook nog achteraf betalen voor je order. Je betaald voor je eigen bestelling? MyOrder is gratis makkelijke keuze!

Rob

Een echte horecaman/vrouw is niet alleen zakenman/vrouw maar bovenal een gastheer/vrouw voor zijn/haar gasten. Met dit systeem vervalt dat volledig. Het klantcontact wordt hiermee tot een absoluut minimum teruggebracht. Drankjes neerzetten, klaar. Minder personeel, oh ja? Hoe gaan de strandtenten hun Duitse en Belgische gasten dan bedienen? Of gaan MyOrder-klanten voor? Of mogen er alleen nog maar MyOrder-klanten komen? En het geven van fooien hoort direct tot het verleden. Je dacht toch niet dat iemand hiervoor speciaal nog even zijn mobieltje inschakelt om een paar eurootjes over te maken? Leuk voor het bedienend personeel. De ondernemer die van MyOrder geen gebruik maakt schenkt zijn gasten uiteindelijk meer persoonlijke aandacht en die klanten komen terug.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond