Deel dit artikel
-

Telfort zet Twitter in als verkoopkanaal

In navolging van Dell lanceert Telfort een eigen Twitter-kanaal waarop aanbiedingen onder de aandacht van de consument moeten worden gebracht.

Erik van der Kooij, manager online sales Telfort geeft aan dat het als internetbedrijf belangrijk is om ervaring op te doen met social media en daar op in te spelen: “We willen niet alleen mensen naar onze website trekken, maar ook de consument zelf opzoeken. Bij een Google-advertentie verwachten we dat de consument daar op klikt. Dat willen we relevanter maken.”

Dell maakte in december bekend met een soortgelijk initiatief een miljoen dollar omzet te hebben behaald via Twitter en verwacht dat die omzet in de toekomst alleen maar zal toenemen.

De doelstelling van Telfort is meer kwalitatief. Van der Kooij: “We willen zien wat voor vragen en reacties er komen. Als we honderd volgers hebben is dat prima. We willen in contact komen met onze klanten. De mensen die actief zijn op Twitter, zijn vaak ook online meer dan gemiddeld actief. Je bereikt een specifieke doelgroep waarmee we de communicatie willen aanzwengelen en actief een discussie willen opstarten.

Van der Kooij: “Meer omzet is mooi, maar dat verwacht ik in eerste instantie niet. Dell is een grote internationale speler, wij richten ons op Nederland. Maar iedere verkoop via Twitter is er een die telt.”

Dell is een goed voorbeeld van een bedrijf dat dit soort media combineert met marketing. Media Embassy, die het Twitter-initiatief voor Telfort in beheer heeft, zet de aanbiedingen op het Twitter-kanaal van Telfort en vraagt feedback aan de volgers. Steven Jongeneel van Media Embassy: “Het doel is ervaring opdoen met response via Twitter.” “Het wordt niet alleen een rss-feed die door wordt geplaatst naar Twitter, maar we gaan ons er dedicated mee bezig houden.”

Dell is dan ook een van de partijen die Telfort goed in de gaten houdt. “Net als Amazon zijn zij een echte online player. Wij kijken hoe zij met hun klanten communiceren op bijvoorbeeld weblogs, microsites of sociale netwerken”, aldus Van der Kooij.

Met de inzet van Twitter verwacht Telfort meer ‘voeling met de markt’: “Onder meer door reacties op aanbiedingen die we op het Twitter-kanaal plaatsen. Daar komt hopelijk veel respons op.” In eerste instantie plaatst het bedrijf bestaande aanbiedingen. In de toekomst komen er specifieke aanbiedingen voor de twitteraars.

Jongeneel geeft aan dat Telfort op zoek is naar dingen die business genereren: “Bij sociale media komt automatisch de vraag op hoe je dat voor een bedrijf in kunt vullen. Telfort is geïnteresseerd en is bezig met 2.0-marketing.” Een groot deel van de verkoop van Telfort gaat via internet. “Die voorsprong willen ze natuurlijk behouden”, aldus Jongeneel.

Telfort wil dit jaar meer tijd steken in sociale media. Van der Kooij: “De focus ligt niet meer zozeer op conversie, al blijft dat wel belangrijk natuurlijk. Maar de grote veranderingen op dat gebied die we vorig jaar hebben behaald kunnen we dit jaar niet overtroeven. Meer traffic kan je makkelijk inkopen, maar dat kan veel geld kosten. Wij willen kijken hoe we dat slimmer aan kunnen pakken. Traffic hoeft in aantallen niet groot te zijn, zolang het maar relevant is. Daarin is social media belangrijk. We stoppen niet met de andere traditionele online media, maar we willen wel een groei in kwaliteit.”

Andere initiatieven waar de Telfort-man nog weinig over kwijt wil staan op stapel: “Die zijn nog in ontwikkeling, daar kan ik weinig over zeggen.”

Deel dit bericht

19 Reacties

Jeroen

> Je kan merken dat Telfort een KPN-dochter is. Hun marketeers zijn even > dom.  Ik vind dit:> Van der Kooij: ?Meer omzet is mooi, maar dat verwacht ik in eerste > instantie niet. […]"anders getuigen van een realiteitszin die je bij marketeers zelden ziet.

Harald Heukers

Goed initiatief! Als het Twitter kanaal voor zowel zenden als ontvangen wordt gebruikt, dan kan dit naast retail zender ook een dienstverlenende functie vervullen.

Henk ten Velde

@ Amos Kater Je hebt gelijk. Twitter is een marginaal verschijnsel. De marketeers van Telfort zouden zich met belangrijke zaken moeten bezig houden.

Marco Hendrikse

Hierboven wordt gesuggereerd dat Twitter een marginaal verschijnsel is. Ook al zou dat het geval zijn – maar ik ben daar nog niet zeker van – is het natuurlijk te prijzen om in gesprek te gaan met klanten. Dus niet alleen zenden, maar ook ontvangen van feedback en suggesties. Organisaties gaan veel te weinig 'in gesprek' met klanten. Vaak is het nog echt pushmarketing. Daarnaast is het goed ervaring op te doen met Sociale Media. En of dat nu Twitter of een ander sociaal netwerk is, maakt in principe niet zoveel uit.

scott

@ Henk Ten Velde Of Twitter een marginaal verschijnsel is moet nog blijken.In 2008 was de groei enorm, juni 08 –> 2m gebruikers, sept 08 – 3m gebruikers en de schatting is dat er nu rond de 6m gebruikers zijn. Telfort lijkt mij een prima bedrijf om met dit soort zaken te experimenteren. De kosten zijn relatief laag en het contact met (potentiele) klanten direct.

Henk ten Velde

2 miljoen gebruikers wereldwijd is dus niks.Ik schat dat er hooguit 30.000 Nederlandse Twitteraars actief zijn.

Gerben

@Henk, De nl twitteraars zijn in ieder geval wel actiever dan de rest van de wereld.

Niels

Volgens mij is het niet van belang hoeveel Twitter gebruikers er zijn in Nederland. Het gaat erom dat je aanwezig bent waar je (potentiele) klanten zich bevinden en dus 'touching points' creeert. Toch?

Claire Boonstra

Amos Kater die KPN'ers dom vindt? Hahahaha… En wbt twitter als verkoopkanaal: waarom in de reacties toch altijd weer die focus op 'groot bereik' – terwijl 'echte conversatie' al lang heeft bewezen veel beter te werken dan plat bereik?

Henk de Vries

@ Claire Boonstra  Het is je wellicht ontgaan dat Amos op een niet prettige manier KPN heeft moeten verlaten?

Hendri van t Ende

Ik vind het wel een mooi voorbeeld van narrow casting.de kans is groot dat de 30.000 nl twitteraars geinteresseerd zijn in nieuwe technologie. dus wellicht ook in de nieuwe diensten van telfort. ik denk niet dat ze mobieltjes etc via dit kanaal zullen slijten.

Henk de Vries

Twitter is als Second Life: een gehypt marketinginstrument dat geen levensvatbaarheid heeft. 

Amos Kater

Beste Henk, Het verhaal dat ik KPN onprettig zou hebben verlaten is absoluut onjuist! Ik ben volledig uit eigen wil weg gegaan. Wat betreft de reactie op emerce, die is er op gezet door iemand die mijn naam heeft misbruikt. Heel vervelend en ondertussen verwijdert. groeten Amos

Evert

Twitter is voorlopig niet serieus te nemen als marketinginstrument.

Masterblaster

Vind dit een heeel goed initiatief van Telfort om door op deze manier in contact te komen met zijn klanten.Om het verhaal van de klant aan te horen en kijken wat er verbeterd kan worden en wat de wensen zijn van de klanten.

Hubert Slurrekie

@Amos: volgens mij moet je nog een paar mailtjes extra de deur uit doen… http://www.admanager.nl/metrix/nieuwsbericht.php?id=7290&backlink=/metrix/nieuws_vorige.php?start=0

Amos

@Hubert: dank voor de tip.

Ruben van Diermen

Twitter is wel erg veel in het nieuws. Ruben van Diermen

Yves

Ik denk dat de rol van de marketeer juist realistisch experimenteren is. Telfort is realistisch en experimenteert. Dit soort experimenten hoeven niet veel te kosten, maar kunnnen potentieel veel opleveren. Een perfecte mix.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond