Deel dit artikel
-

iDEAL groeit explosief in gebruik

Sinds de introductie is iDEAL uitgegroeid tot het meest gebruikte online betaalmiddel. Na Nederland moet ook Europa er aan gaan geloven.

Het aantal iDEAL-betalingen vorig jaar is met 87 procent explosief gestegen tot bijna 28 miljoen. Het voorgaande jaar was dit nog 15 miljoen.  De decembergolf, in het onderzoek nog niet meegenomen, zorgde voor een recordaantal transacties. "In die maand hadden we meer dan 3 miljoen transacties", aldus de woordvoerder van Currence.

Van de 750 grootste webwinkels accepteert inmiddels 84 procent iDEAL. De totale omzet met iDEAL bedroeg het afgelopen jaar ruim 2,1 miljard euro. Dit is een groei van 91 procent ten opzichte van 2007 toen er een omzet van 1,1 miljard euro werd behaald. Volgens de woordvoerder komt de stijging omdat de ‘markt groeit en er meer winkels bijkomen’: Naast de beschikbaarheid van het betaalsysteem shoppen meer mensen online en steeds meer consumenten vertrouwen het om online te betalen. Het draait om verkopersvertrouwen."

De groei van iDEAL als online betaalsysteem zal zich de komende jaren voortzetten zo voorspelt Currence: "Er zijn meer banken die zich aansluiten op iDEAL. Naast bijvoorbeeld Friesland Bank zijn er banken die de mogelijkheid nu nog niet aanbieden, maar dat wel gaan doen. Of dat dit jaar is, is nog niet duidelijk, er worden wel al voorbereidingen getroffen." Welke andere twee banken het zijn naast Friesland Bank, daar doet de voorlichter nog geen uitspraak over.

Naast iDEAL kent ook de acceptgiro op het totaal in aantal transacties een lichte stijging waar het de afgelopen jaren naar beneden ging. De woordvoerder: "Dat zijn mensen die iDEAL niet gebruiken. Een deel zal bestaan uit nieuwkomers in online aankopen,. Die willen natuurlijk eerst de kat uit de bom kijken. Uiteindelijk zullen zij ook iDEAL gaan gebruiken.

In Europa is er niet echt een concurrerend systeem. "In Duitsland heb je Giropay, maar dat is niet zo groot als iDEAL", aldus de woordvoerder. iDEAL zelf voldoet aan de Europese richtlijnen van SEPA, de Europese betaalinfrastructuur voor 31 landen. Maar voor de uitrol in andere Europese landen kan beginnen, moeten er banken gevonden worden die mee willen werken zegt de woordvoerder: "Het probleem is, één bank is geen bank. Je hebt een aantal banken nodig om het van de grond te krijgen. In Nederland hebben we dat toentertijd gedaan met de Postbank, Rabobank en ABN AMRO. Wanneer je het systeem op die manier in de markt zet, dan heb je in een keer volume. Dat hebben we in het buitenland ook nodig. De gesprekken zijn gaande, maar de vraag is wanneer het gaat gebeuren. Voor de zomer hopen we van start te gaan met de eerste pilot. We hebben minstens drie grote banken nodig die de kar kunnen trekken."

Buiten Europa zal de expansiedrift nog even op zich laten wachten: "In de Verenigde Staten zijn ze natuurlijk al jaar en dag gewend aan de credit card. Daar kom je niet zo makkelijk tussen", aldus de woordvoerder.

Deel dit bericht

3 Reacties

B

Bravo

jeroen

goed nieuws. wel ontzettend jammer dat sommige online winkels (www.thuisbezorgd.nl) extra geld in rekening brengen voor betalingen via iDeal.

JOhn

Heel fraai maar het heeft wel wat tijd gekost tot onze banken wilde samenwerken. In 1999 riepen we al dat er een universeel geaccepteerd betaalmiddel moest komen. Wat het doorberekenen van kosten betreft; als het te leveren product 7,50 kost dan kunnen de kosten van de betaling zomaar 10% van dit bedrag uitmaken. Dat een leverancier dan die kosten aan de consument doorberekend vind ik helemaal niet zo gek.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond