Deel dit artikel
-

Dertig procent personeel ClearSense eruit

European Directories houdt grote schoonmaak bij de overgenomen zoekmachinemarketeer ClearSense. Het bedrijf heeft nog nooit winst gemaakt en maakte relatief veel kosten.

Naar nu blijkt is eind december 30 van de 90 man personeel bij ClearSense de wacht aangezegd. Interim-directeur Rick van Boekel houdt namens eigenaar European Directories grote schoonmaak en heeft als eerste doel het bedrijf zwarte cijfers te laten schrijven.

De getroffen banen liggen vooral in de backoffice. Onder de vertrekkers bevindt zich directeur Eylard Wurpel.

Te veel high tech, te veel kosten

De nieuwe bestuurder Van Boekel streeft naar een evenwichtiger verhouding tussen verkoop- en ondersteunende functies. "Er werden relatief veel kosten gemaakt door veel mensen die niet bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Verliesgevende high tech-producten en -diensten zijn geschrapt en de nadruk gaat terug naar de kernactiviteiten: zoekmachineadvertenties, klikpakketten en budget advertising".

Sinds oktober 2008 is Van Boekel tijdelijk leidinggevende bij ClearSense. Dat doet hij vanuit zijn functie als Europees directeur Zoekmachinemarketing en Affiliatemarketing van European Directories. Naar verwachting keert het bedrijf binnen enkele maanden terug naar rustig, winstgevend waarwater.

European Directories is in Nederland ook eigenaar van de Gouden Gids, De Telefoongids en De Heus Multimedia. ClearSense kwam in handen van European Directories via de fusie tussen de Gouden Gids en De Telefoongids. Daarvoor gaf de NMa in augustus 2008 groen licht. De Gouden Gids was eigenaar van ClearSense. De Telefoongids bewerkte de online markt met het in januari 2008 overgenomen De Heus Response Media. De Heus heet inmiddels Scoot Media.

Europese overnames op til

Na het samengaan van De Telefoongids en de Gouden Gids bleek dat het kostenpeil bij ClearSense onverwacht hoog lag. Van Boekel: "We wisten wel dat er verlies werd gemaakt, maar de focus lag eerst op het grote bedrijf". De Gouden Gids. Toen bij de kleinere internettak onnodig geld bleek weg te vloeien, greep de gidsengigant in.

"We liggen op koers met de reorganisatie. Het is immers eenvoudiger om kosten te schrappen dan om de omzet snel te verhogen". Over de omzet maakt hij zich echter geen zorgen. De groeit gezond. "Als het resultaat het toelaat, schroeven we het personeelsbestand weer op".

Van Boekel: "Zoekmachinemarketing is een strategisch onderdeel van de bedrijvengroep, internationaal. We werken aan de koppeling van ClearSense en de gekwalificeerde leads die Scoot Media levert. Op Europees niveau gaan we lead generation-bedrijven oprichten of overnemen".

Deel dit bericht

25 Reacties

Ex-ClearSenser

Even wat zaken recht zetten. Wat European Directories heeft gedaan bij ClearSense is alle kennis eruit getrapt en gaat 5 jaar terug in de tijd door MKB partijen klikpakketten in de maag te splitsen. Zonder de heer "Klik van Boekel" heeft ClearSense in 2008 enorm kosten weten te reduceren en was op weg een serieuse speler te worden voor de meer high-end klanten. Juist de fusie tussen de telefoongids en goudengids heeft het bedrijf resultaat van ClearSense in 2008 doen stagneren. Om de slag te kunnen maken naar collega bedrijven zoals Netsociety, T4U, Checkit enz. zijn diverse investeringen nodig geweest. ClearSense had een winstgevend bedrijf kunnen worden in 2009 door verder te gaan op de ingeslagen weg. Jammer maar helaas staan mensen zonder enige kennis van Search aan het roer bij het nieuwe ClearSense en zullen we zeer waarschijnlijk nog dit jaar kunnen lezen dat natuurlijk buiten "Klik van Boekels"shculd om de stekker definitief uit ClearSense wordt getrokken.

Rick van Boekel

ClearSense biedt naast de eerder genoemde click packages (welke met name zijn gericht op het specifieke MKB segment dat nog geen ervaring heeft met enige vorm van SEA) natuurlijk ook budget based SEA producten met o.a. de optie tot conversion tracking en – optimisalisatie. Dit deden we in het verleden al succesvol en zullen we alleen maar verder ontwikkelen. Daarnaast bieden we diverse SEO producten inclusief adviestrajecten rondom de implementatie van Analytics.  Helaas blijkt deze anonieme "ex-ClearSense werknemer" niet van de huidige stand van zaken op de hoogte en/of speelt rancune de overhand waardoor het zinspelen op "uittrekken van de stekker" misschien een persoonlijke wens is van de "ex-ClearSenser" maar zeker geen actie vanuit European Directories of ondergetekende.  

Nog een Ex-ClearSenser

Het lijkt me voor ED zaak om eens goed de mensen te gaan motiveren, want ondertussen wil het halve bedrijf weg. Door iedereen maar klakkeloos in functie terug te zetten en ze niet te motiveren, houd je de kennis en de mensen die zich altijd voor 100% hebben ingezet niet binnen. De manier hoe er werd omgegaan met alles waar het product development team mee bezig, spreekt al boekdelen. "Zet het maar ergens in een mapje". Dat spreekt nu niet bepaald van motivatie die moet leiden tot groei en winst. Het zal ook wel even duren voordat Sales is ingewerkt, je leert ze niet ineens nieuwe producten verkopen. Dat heeft het verleden al uitgewezen. Dat gaat weer ten koste van de resultaten in de eerste maanden en dan begint ClearSense weer met een door Rick zo mooi genoemde "achterstand in het nieuwe jaar". Het zou mij ook totaal niet verbazen als het bedrijf binnen een half jaar wordt opgedoekt. Eerst even alle kennis van ClearSense in de Search & Click pakketten stoppen. Toch zeggen dat de winst niet te behalen valt en het bedrijf failliet laten verklaren. Kan het hele personeelsbestand gaan smeken om een paar centen bij het CWI. Laat ik duidelijk stellen dat ik alles wat goed is wens voor ClearSense. Ik ben alleen blij dat ik niet meer hoef mee te maken hoe de creativiteit die iedereen heeft niet meer gebruikt wordt, en er alleen maar dodelijk saai productiewerk over blijft.

Tjeerd van Zanen

Nu OMG Mailmedia heeft overgenomen lijkt me dat deze nieuwe combinatie de ideale kandidaat is om invulling te geven aan Van Boekels laatste opmerking: "Op Europees niveau gaan we lead generation-bedrijven oprichten of overnemen". Mooier kan je ze niet krijgen. (En dat bedoel ik serieus). Mark my words.

Rick van Boekel

Tjeerd, erg goede gedachte … maar … European Directories heeft begin 2008 al De Heus Multiresponse overgenomen. Dit bedrijf is inmiddels 'omgedoopt' naar ScootMedia (www.scootmedia.nl) en manifesteert zich zeer succesvol in vrijwel dezelfde hoek als OMG Mailmedia op de Nederlandse lead generation markt.

En nog een Ex-ClearSenser

"ClearSense biedt naast de eerder genoemde click packages (welke met name zijn gericht op het specifieke MKB segment dat nog geen ervaring heeft met enige vorm van SEA) natuurlijk ook budget based SEA producten met o.a. de optie tot conversion tracking en – optimisalisatie." Excusez-moi maar in het verleden heeft ClearSense dit niet aan het MKB segment aangeboden! De conversie- en optimalisatie pakketten hadden een dusdanig prijskaartje dat dit alleen voor de high-end klanten was weg gelegd en niet voor de meer 'simpele' MKB bedrijven. Die abonnementen werden ook opgedoekt op een gegeven moment omdat ze niet werkten voor de ondernemers en ClearSense hier teveel verlies opmaakte. Het eerder genoemde gebrek aan motivatie en verkeerde beslissingen op het gebied van sales en kennis kan ik alleen maar beamen, het is te hopen voor de mensen die er nu nog zitten dat ED hier wel betere beslissingen in neemt dan GG.

en ja hoor nog een ex werknemer

ben zo blij dat ik weg ben!!!!!!

de ZOVEELSTE exkleersenser

ook blij dat ik weg ben! wat een zooitje daar! medelijden met de klanten!!

hoorikdaareenlama

Hoewel ik kan begrijpen dat een oud werknemer minder positief tegen zijn oude werkgever aan kijkt getuigt het niet van klasse om dit openbaar kenbaar te maken. Ga uit van je eigen kracht, niet van de zwakte van de andere. Het zou Emerce sieren als ze deze reacties weg zouden modereren. Overigens werk ik daar niet en heb ik er ook nooit gewerkt maar dit is gewoon ongefundeerd reputaties besmetten.

Barry de Vries

@HoorikdaareenLama: Leuk dat je dit artikel opfleurt met je aardige reactie. Echter, in tegenstelling tot de (eens: van weinig allure getuigende) reacties hierboven is jouw reactie volkomen off topic. Het lijkt mij bovendien volkomen onwaarschijnlijk dat je dit artikel ?n de reacties met zoveel aandacht leest en je daar dusdanig aan stoort dat je de moeite neemt om een anonieme reactie te plaatsen, als je niets met Clearsense te maken hebt.  Wel on topic is: wat blijft er over van het eens zo trotse clearsense? Ik zie bij de Movers en Shakers sectie bijna iedere week wel 1 of 2 ex-medewerkers van Clearsense beginnen bij bureaus en daar, zoals vandaag ook weer, Sr. consultant worden no-less. Betekend dit dat het onderdeel is van de strategie dat alleen de allerbeste mensen op straat worden gezet? Kan ik mij niet voorstellen. Maar ik kan mij evenmin voorstellen dat de nieuwe werkgevers, gezien hun ervaring en reputatie, de eerste de beste GAP maar meteen Sr. consultant maakt. Iemand enig idee?

Onbekend

Ik ben blij dat ik daar niet meer werk, wat een klooooote organisatie. met allemaal amateuren in de managment, managers die niet eens kunnen manager. Ze zijn alleen zakken aan het vullen

John

Hahaha, helemaal gelijk. over paar maanden bestaat het bedrijf niet meer.

Barrie de Vries

@Kevin: gefeliciteerd met je nieuwe baan. Ik hoop voor je dat je over een tijdje niet hetzelfde roept over je nieuwe werkgever… @John: interessant. Het lijkt er dan op dat het antwoord op mijn eerder gestelde vraag is dat het ontbreekt aan een strategie bij Clearsense en dat iedereen weggaat.

Kevin Ng

@Kevin: Ik weet niet wie er onder mijn naam een reactie heeft geplaatst. Maar dit heb ik in ieder geval niet gedaan. Als je dan toch zoiets schrijft, hebt dan het lef om het ook onder je eigen naam te plaatsen. @Emerce: zouden jullie het berichtje kunnen verwijderen. @Barrie de Vries: Het klopt dat ik niet meer werkzaam ben bij ClearSense. Ik ben weggegaan bij ClearSense omdat ik voor mijn Carriere heb gekozen en dit heeft dus niks te maken met ClearSense zelf. Ik kan ClearSense alleen maar bedanken voor wat ze allemaal voor mij hebben gedaan.

Barrie de Vries

@De echte Kevin Ng: Mijn goede wensen blijven van toepassing. De reactie die door je namejacker is geschreven is daarmee volkomen stijlloos en kan idd beter verwijderd worden.  Hieruit blijkt bovendien dat Hoorikdaareenlama een punt heeft, hoewel het beter zou zijn geweest om dit gewoon te doen als betrokkene (wat hij/zij in mijn ogen duidelijk is) ipv anoniem. Misschien zijn er meer (ex-)medewerkers of misschien zelfs klanten van Clearsense die een inhoudelijke en wellicht zelfs positief gekleurde bijdrage kunnen doen.

Sorrytochnogevenanoniem

Oke, ik bijt. Ik koppel even de bedrijfsvoering los van de kwaliteit van de producten en medewerkers: Los van wat men zou kunnen vinden van CS als bedrijf, kan ik als medewerker zeggen dat de mensen die er werken absoluut deskundig zijn in hun werk, en zonder enige twijfel betrokken bij de klant en de kwaliteit van het product dat zij hebben aangeschaft. Ik zou het jammer vinden als dat in twijfel zou raken door berichtgeving en comments.

Barrie de Vries

@Sorrytochevenanoniem: Ik bijt niet 🙂 @Rick van Boekel: ik denk dat je dit wel leest. Wat is de status van de plannen die ten tijde van dit interview actueel waren? Europese overnames, koppeling met Scoot e.d. Hoe staat het daarmee?

Barrie de Vries

Tiens, tiens. Clearsense neemt weer mensen aan. Zou het dan toch nog goed komen?

Ondernemer

@Barrie De VriesWelnee, er zijn wederom een hoop mensen de laan uit gestuurd. De derde reorganisatie inmiddels? De laatste paar ervaren mensen zijn dus inmiddels ook exit. Fijn om daar klant te zijn…

Sjoerd

Clearsense .. ach, het was een leuk concept: veel geld vragen aan klanten en weinig leveren 🙂

Dennis

Had al zoiets begrepen maar de laatste mensen met ervaring nu dus ook weg? Waarom heffen ze het niet gewoon op btw, dat klantenbestand kan je ook wel naar een betere cq. wel service verlenende club/zusterbedrijf doorschuiven zoals Scoot media bijvoorbeeld.

Jonas

Het lijkt wel alsof er steeds meer 'SEO' bedrijven zich meer richten op verkoop dan op techniek. Het gemiddelde bedrijf heeft meer mensen op de verkoop zitten dan op de techniek. Vaak worden er simpele landingspagina's aangemaakt (zo werkte Clearsense ook) om vervolgens de klant een veel te hoog bedrag door te rekenen. Maar daadwerkelijk optimaliseren doen ze niet. Het bedrijf Grizzly in Breda kan hier ook wat van.

Sjoerd

@Jonas: zo werken zij bijna allemaal .. De kunst van het optimaliseren zit uiteraard niet in een paar landingspagina's maken (die vaak copy paste met verschillende synoniemen wordt toegepast) Helaas trappen er genoeg bedrijven in en komen er na 1 jaar achter dat zij wel erg veel geld hebben betaald voor een paar bezoekers. Te laat om dan de echt serieuze partijen er naar te laten kijken, die krijgen namelijk geen kans meer. @bedanktcowboys

Anonieme Klant

Clearsense levert totaal geen qualiteit.
Ik zit met mijn onderneming nu 3 maanden bij CL en heb er nog geen serieuse offerte aanvraag uit. Ze doen zowel Adwords als Optimalisatie maat inweze is er niks veranderd. Alleen maar dat ik er veel voor betaal.
Zijn er betere alternatieven dan Clearsense ? betaalbaarder ? per maand opzegbaar wellicht ? gr. een ontevrede klant.

R Jansen

was klant bij Clearsense had een maandelijks contract voor mijn voedingssupplement voor een nr 1 ranking op Google voor zoekmachine optimalisatie, is nooit wat uitgekomen. Moest wel maandelijks blijven betalen. Ben toen door echtscheiding in de schuldsanering gekomen. Clearsense gaf mijn zaak toen over aan Stichting derdengelden BVCM te Amsterdam. Ze hebben nog steeds een vordering van een tweeeneenhalfduizend gulden op me.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond