Deel dit artikel
-

Google start met verkoop banners

Google biedt adverteerders nu ook de mogelijkheid om grafische advertenties (banners) te plaatsen. Het is hiervoor een test gestart binnen AdSense, het advertentieprogramma waarmee Google 15 procent van zijn reclame-omzet binnenhaalt.

Onlangs gaf Google aan dat het naar de beurs wil, het hoopt hiermee 2,7 miljard dollar nieuw kapitaal aan te trekken. Het bedrijf gaf toen ook bij de beursautoriteiten inzage in de financiële huishouding. Google had vorig jaar een omzet van 962 miljoen dollar, 95 procent bestond uit reclame-inkomsten. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar kwam rond de 21 procent van Google’s omzet reclame.

Google is op de advertentiemarkt met name bekend met Adwords, een methode om tekstlinks met reclame te laten verschijnen zodra een internetter start met het zoeken op een trefwoord via de Google zoekmachine. Daarnaast Google ook het advertentieprogramma AdSense beschikbaar, hierbij kunnen adverteerders hun reclame laten verschijnen op een netwerk van sites die zich bij Google hebben aangesloten voor AdSense. AdSense levert 15 procent van de totale reclame-inkomsten van Google, meldt Reuters.

De reclame die via AdSense wordt verspreid is afgestemd op de inhoud van de pagina waar het op verschijnt. Zo wordt bij een stuk over Apple tekstreclame geplaatst van partijen die adverteren op trefwoord Apple. Deze methode wordt al jarenlang toegepast bij het plaatsen van banners op sites. Vorig jaar nam Google de Amerikaanse concurrent Primedia over, die al actief was met het toevoegen van grafische elementen aan tekstreclame. Google neemt nu de logische volgende stap door die technologie in te zetten voor AdSense.

Wie grafische uitingen wil plaatsen via AdSense heeft de beschikking over vier formaten, het gaat om: 468×60 (banners), 728×90 (leaderboard), 120×600 (skyscraper) en 300×250 (rechthoek).

 

Deel dit bericht

11 Reacties

Thomas

wat een super irritante rot banner. Ik ben niet tegen advertenties maar de kpn banner heeft een hoog spam gehalte…

Gerben

Tsja, die D-HTML banners zijn absoluut geen verrijking voor het surfen, hoog "wasmiddelreclame-ergernis-gehalte". Aan de andere kant schijnen ze wel een veel hogere clickratio te genereren. Niet op clicken dus, dan verdwijnen ze wel weer… 😉

Jeroen

Heeft dat zo'n hoog klikratio. Ik dacht juist van niet. Ik klik er nooit op.Vaak krijg je dan 100 pop-ups en dat is vind ik zo irritant.Ik denk dat google zijn eigen glazen gaat ingooien hiermee.Overal bewegende en knipperende banners.Geef mij nou maar de gewone links.Ik ben zo tevreden. Als ze dit doorzetten bereiden ze hun eigen ondergang voor.Dan gaan mensen Ilse gebruiken en msn.

Warner

Jeroen, helemaal mee eens, als ze de banners als adverts naast de natuurlijke zoekresultaten gaan zetten.Maar als ze alleen op partnersites verschijnen denk ik dat de irritatie minder is.

ElMariachi

hmm.. Adsense is toch een soort affiliate programma waarbij de type affiliate gekoppeld is aan een reeks adwords? Dat betekent denk ik dat je op google zelf geen banners zult zien maar op affiliate sites wel grafische elementen zult tegenkomen…. google doet dat goed. 

qUEST

Inderdaad ElMariachi, je slaat de spijker op zijn kop ;-). Adsense is een affiliate programma om website eigenaars de mogelijkheid te bieden om bezoekers van die sites zoekoplossingen te bieden en tegelijkertijd geld te laten verdienen; immers Google betaald de website. Bovenstaande reacties geven meer blijk van frustraties (thomas, gerben en vrienden..) dan inhoudelijk reageren op het voornemen van google om ook banners ed te gaan gebruiken op de website in hun affiliate netwerk. Soms zou het handiger zijn om artikelen goed te lezen, wellicht wat achtergrond info te verzamelen en dan op basis van steekhoudende argumenten tot een conclusie te komen..Dit zou een discussie op enig nivueau bevorderen….

Bert

Beetje late reactie op dit artikel, maar ik wil (juist daarom) hier nog aan toevoegen dat ik als website eigenaar aangesloten bij AdSense (>150.000 pageviews/dag) al langer dan een jaar een 468×60 banner heb staan (met de optie "geef tekst- en beeldadvertenties weer"), maar eigenlijk nog nooit een 'beeldadvertentie' ben tegengekomen… Zou het zo zijn dat het toch geen succes bleek te zijn en Google hiermee is gestopt?

Koos Koets

@bert ik heb een site met wat minder bezoekers, maar zie toch af en toe image banners voorbij komen, moet wel zeggen dat ik ze de laatste tijd wat minder zie.

C vd Berge

ik heb op mijn site ook al heel lang geen image banner meer voorbij zien komen…

jip

er moeten wel adverteerders zijn die banners willen inzetten, ik heb gehoord dat juist heel weinig bedrijven hier op zitten te wachten. de kracht van google zijn de teksten niet banners, dat werkt toch niet

Edgar Neo

Ik dacht dat Google 1 van de weinige internetbedrijven was die het wel begreep….Maar hiermee zakken ze toch wel een plaatsje of wat. Wat een agressieve marketing. Bah!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond