Deel dit artikel
-

Applicatie-portal moet mobiel internet stimuleren

Vodafone lanceert over enkele weken een portal voor applicaties. Een overzicht van de beschikbare softwareprogrammatjes voor de mobiele telefoon moet het gebruik van mobiel internet een boost geven.

De portal heeft wat weg van de AppStore. Op Apple’s marktplaats lopen de applicaties in de duizenden, veelal tegen betaling te downloaden. Maar in tegenstelling tot de AppStore is de online portal geen winkel.

Vodafone is in eerste instantie niet op zoek naar ontwikkelaars die hun eigen applicaties aanbieden op de portal. Veel geld zou er ook niet mee te verdienen zijn voor derden, want de aangeboden applicaties in de portal zijn gratis. Hiermee wil de provider het geheel laagdrempelig houden.

De provider wil met het initiatief bereiken dat klanten makkelijker gebruik maken van mobiele datadiensten. "Wij willen data-diensten stimuleren. Pas als de klant mobiel internet probeert, ervaart men het nut van mobiel internet", aldus woordvoerder Joost Galema. Hij vervolgt: "We doen natuurlijk wel meer om mensen toegang te geven tot mobiel internet. Zo sturen we de juiste settings toe in een sms. Sommige mensen hebben nog moeite met de instellingen of om applicaties te vinden. De portal moet ze daarbij helpen."

De portal is via de pc en de mobiele telefoon toegankelijk. De klant kan zijn toestel selecteren op de site en ziet in een oogopslag de beschikbare applicaties voor zijn model.

"Er staan Vodafone-applicaties op, bijvoorbeeld de tv-client, de YouTube-client of Vodafone Music. Ook applicaties van derden komen op de portal te staan. Hierbij kan je denken aan Uitzending Gemist of de applicatie van de NOS", aldus Galema.

De portal is nog in ontwikkeling, er zullen ook elke keer nieuwe applicaties worden toegevoegd, al behoudt Vodafone hier de eindredactie over.

Binnen enkele weken wordt de portal gelanceerd.

Bron foto: malias (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Eric

Fijn al die gratis applicaties met internet, maar als je een paar dagen in het buitenland zit en je vergeet de applicaties uit te zetten (op de achtergrond haalt ie continue data op) dan zit je zo op een rekening van een paar honderd euro. Kassa voor VodaFone dan! Slim…

Claire Boonstra

@Eric mijn ervaring met Vodafone is dat als je echt per ongeluk belachelijk hoge rekeningen hebt gekregen, ze bereid zijn dit terug te draaien (via de klantenservice). Maar eens dat buitenlandse dataroaming nog steeds belachelijk duur is. Tip: zet alle passports, blox, buitenland abo's etc aan voor vertrek. Je moet er wel even voor naar de klantenservice bellen, maar scheelt enorm. En verder: ben erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien – en of Vodafone meer zal willen zijn dan slechts een 'gids'. Maar in principe hulde voor het dirigeren van mensen naar mooie services, zeker als specifiek per telefoon wordt gemaakt!

jeroen

Heeft de redactie enig idee wat het verschil wordt met het reeds bestaande http://www.betavine.net ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond