Deel dit artikel
-

IPTV slaat aan in Duitsland: half miljoen abonnees

Deutsche Telekom zag het aantal IPTV-klanten in 2008 verviervoudigen tot een half miljoen. Het bedrijf hoopt 2009 af te sluiten met een miljoen tv-klanten. Zulke getallen zijn voor KPN vooralsnog toekomstmuziek.

2009 moet het jaar worden waarin IPTV een product voor de massamarkt wordt in Duitsland. Timotheus Höttges hoopt de status van ‘niche product’ dit jaar van zijn tv-dienst af te kunnen schudden. Dat zegt hij in een interview met Focus Magazin.

Het betreffende product heet T-Home Entertain en biedt behalve supersnel internet en telefonie ook volwaardige radio- en tv-diensten, inclusief video on demand en een HD-videorecorder. Afhankelijk van de downloadsnelheid, die tot 50 megabit per seconde kan oplopen (VDSL), kost een abonnement per maand tussen de 50 en 65 euro.

Met IPTV probeert Deutsche Telekom het omzetverlies te compenseren van klanten die de telefoniediensten in de steek laten.

In Nederland neemt IPTV via DSL nog geen hoge vlucht. Naar verluidt heeft KPN nog geen 50.000 klanten voor zijn interactieve tv-product. Voorts lijkt het bedrijf geen haast te maken om dat aantal snel op te schroeven. Althans, als het marketingbudget voor 2009 een indicatie is. KPN maakt, zo bleek uit gelekte documenten, slecht een miljoen euro vrij voor reclame voor interactieve tv.

Morgenochtend presenteert KPN zijn financiële resultaten over het vierde kwartaal van 2008. Dan zal blijken hoeveel tv-klanten het won of verloor ten opzichte van de 700.000 die het eind september 2008 had. Dat zijn overwegend klanten van Digitenne, televisie via de ether.

Tele2 Nederland had drie maanden geleden 247.000 multiplay-klanten. Hoeveel van hen tv kijkt, maakt het bedrijf nooit bekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond