Deel dit artikel
-

Reuters: nog minder producten

Reuters brengt het aantal producten sterk terug, van 1500 twee jaar geleden, via 500 nu tot 50 eind volgend jaar. “Het kan allemaal nog simpeler en we moeten nog transparanter worden,” zegt Christopher Hagman, managing director van Reuters. Deel een van een tweeluik over Reuters.

Hoewel Reuters met name bekendheid verwierf als persbureau, is het leveren van berichten aan bijvoorbeeld dagbladen al lang niet meer de grootste inkomstenbron. Slechts 5 procent van zijn totale omzet behaalt Reuters hiermee, de rest van zijn inkomsten behaalt het bedrijf uit het leveren van financiële data (waaronder financieel nieuws). Het bedrijf concurreert vooral met die andere grootheid op het gebied van financiële informatie, Bloomberg.

Wie denkt dat Reuters met het drastisch terugbrengen van zijn productenportfolio een bedrijf wordt van ‘one size fits all’, komt bedrogen uit. Een aandelenhandelaar heeft hele andere behoeften dan een vermogensbeheerder of iemand die bezig is om risico’s af te dekken, zo stelt Reuters. Diversificatie zal daarom altijd blijven bestaan.

“Ongeveer twee jaar geleden hadden we een grote bijeenkomst voor al onze klanten. We hadden toen ook al onze producten uitgestald. Het ging om meer dan duizend verschillende producten. We kwamen er toen achter dat we bij ieder product zo’n 20 man ondersteunend personeel nodig hadden om een product of een applicatie draaiende te houden en ook om uit te leggen aan een klant hoe het nou allemaal precies in elkaar zat. Dat was gekkenwerk. Bovendien kwamen we er tijdens die bijeenkomst achter dat we ook niet precies wisten wat we onze klanten nu eigenlijk wilden vertellen tijdens zo’n evenement,” zo schetst marketing- en salesdirecteur Jean Paul Mergeai de oude situatie bij Reuters.

Ongeveer twee jaar geleden werd de Amerikaan Tom Glocer (die daarmee de eerste niet-Brit op de hoogste positie is bij het van oorsprong Britse inforamatieconcern) benoemd als ceo van Reuters, dat toen ook al een van de grootste informatieconcerns ter wereld was. Hij trof een sterk gediversificeerd bedrijf aan dat ook nog eens een belangetje hier en een deelneming daar had, en besloot dat het roer radicaal om moest bij Reuters. Hij vond dat het bedrijf transparanter moest worden en eiste meer focus van zijn medewerkers.

Wat toen gebeurde doet nog het meeste denken aan wat bij Philips gebeurde onder Boonstra die Philips ook te rigide vond en de onderneming wilde veranderen van een bord spaghetti in een bord asperges. Ook de vergelijking met voedingsmiddelen- en verzorgingsconcern Unilever dringt zich op. Dat besloot op een gegeven moment als onderdeel van ‘De weg naar groei’ zich alleen nog maar op de vierhonderd leidende merken te concentreren in plaats van op 1600 verschillende merken. Met andere woorden 1200 merken werden geëlimineerd.

Reuters zelf vergelijkt zichzelf nog het liefst met een BMW. “BMW kent verschillende series. Je hebt bijvoorbeeld de BMW 5-serie. Die hebben wij ook. Reuters Midmarket is. Dat is voor mensen in het bedtijfsleven die wel
graag op de hoogte willen blijven, maar niet a la minute over real time koersinformatie hoeven te beschikken, maar het ook met verouderde informatie toe kunnen” zegt marketingdirecteur Mergeai.

“We zitten nu nog midden in dat hele veranderingsproces. Maar het gaat de goede kant op. Het klopt dat we als marktleider op een gegeven moment arrogant waren (die arrogantie bracht twee voormalige Reuters journalisten er zelfs toe om een kritisch boek te schrijven over het Reuters-management, redactie), dat we achterover gingen leunen en onze klanten uit het oog verloren. Maar Reuters is daarin niet de enige. Dat gevaar dreigt voor ieder bedrijf dat in een soortgelijke positie verkeert. Wij hebben in ieder geval afgerekend met het verleden,” zegt managing director Christopher Hagman, die direct aan Glocer rapporteert.

Maandag volgt deel twee uit dit tweeluik over Reuters.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ger van den Berg

Leuk om dit artikel te lezen. Ik heb toen ik voor Reuters werkte in Zweden Christoffer Hagman nog aangenomen. Reeds in 1988 was er sprake van een grote hoeveelheid services die internationaal moeilijk uitgelegd konden worden

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond