Deel dit artikel
-

iPhone applicaties stuwen mobiel net Nederland

De App Store van de iPhone heeft een grote invloed op de groei van mobiel internet in Nederland. Ondermeer Pathé, Nu.nl, Publieke Omroep en Hyves zien een onevenredig hoog deel van hun mobiel verkeer van applicaties komen.

Dat kwam gistermiddag over het voetlicht tijdens het Cross Media Café over mobiele media van Immovator waarvoor zo’n 500 bezoekers naar het Mediapark in Hilversum togen.

Ze zagen ondermeer in een weergaloze vaart van tien keer twee minuten tien nieuwe mobiele diensten passeren, waaronder de lancering van de mobiele op locatie gebaseerde Iens restaurantgids die drie maanden geleden al was aangekondigd en live ging tegen een prijs van 3 euro.

Ook liet Ronald van der Lingen zien hoe snel hij PimPamPet ontwikkelde voor de Android Market, de tegenhanger van de Appe Store van Google.

Ook de applicatieafzet met Google’s Android, de recente applicatiewinkel van Vodafone, blackberry en Microsoft en de nog te lanceren handeltjes van Nokia/Symbian en Samsung beloven extra stimulansen te worden voor mobiel internet.

Pathé

Het meest enthousiast over de invloed van applicaties in Hilversum was Ivo Wentholt, directeur vanSharewire. Dit bedrijf bouwt al vele jaren mobiele applicaties en sites, maar opdrachtgevers waren meestal meer kwijt dan ze eraan verdienden.

Pathé Mobiel bereikt volgens Sharewire een ommekeer die voor een heel groot deel aan de iPhone te danken is. Het aantal pageviews groeide van 150.000 in oktober 2008 tot 550.000 in januari 2009, met nu een aandeel van 81 procent daarin van de Pathé applicaties via de iPhone.

Wentholt: "De drempel is geslecht. Mobiele gebruikers liepen jaren tegen allerlei problemen aan, van grote moeite om te downloaden, om applicaties terug te vinden en te activeren op de telefoon tot aan verkeerde resoluties van schermen. Dat is met de iPhone en App Store verleden tijd."

Van de naar schatting 110.000 iPhone gebruikers in Nederland installeerde de helft de applicatie van Pathé. Marketing was er niet voor nodig, noch moeizame technische ondersteuning die andere toestellen tot op heden wel vergen.

De applicatie wordt, beweerde Wentholt, vooral in het weekend tussen 16.00 en 19.00 gebruikt, dus levert de bioscopen werkelijk meer omzet op. De kosten belopen een kleine 5 cent per gebruiker per maand. Het reserveren en verkopen van kaartjes moet overigens nog worden toegevoegd aan de applicatie.

Nu, Publieke Omroep en Hyves

Ook mediaorganisaties ervaren een gunstige invloed van de iPhone op hun verkeer. Voor Ile Media was de groei in 2008 Nu Mobiel fenomenaal: van 2 miljoen pagina’s in december 2007 naar 20 miljoen in december 2008. Daarvan komt nu ruwweg de helft voor rekening van de iPhone.

Mobiel bracht voor Ilse Media volgens mobiele chef Erik Rovers in 2008 een omzet van ruwweg 100.000 euro, behaald met reclame. Al 700.000 unieke mobiele bezoekers per maand noteert Ilse Media naar eigen zeggen. Wat Ilse mobiel nog gaat doen met Nu TV kon hij nog niet ophoesten.

Sinds 17 december 2008 wordt Uitzending Gemist zowel als mobiele site als via een mobiele applicatie aangeboden. In januari zijn volgens internetbaas William Valkenburg via de mobiele site en de applicatie samen zo’n 86.000 streams opgevraagd. Ook hier scoort de applicatie – nog niet gebouwd voor de iPhone – beter dan de mobiele site:

De Uitzending Gemist-applicatie is sinds de lancering circa 15.000 keer gedownload. In combinatie met de NOS- en 3FM-applicatie hebben nu 35.000 gebruikers toegang tot Uitzending Gemist op mobiel. Via deze drie applicaties zijn in de maand januari 2009 ruim 63.000 streams opgevraagd.

De mobiele site van Uitzending Gemist kende in januari nog een bescheiden bezoek van 30.000 keer. Het aloude Teletekst is op de moderne iPhone een succes volgens Valkenburg, met een groot aandeel in de opgevraagde pagina’s.

De Publieke Omroep maakt veel werk van communicatie met individuele gebruikers via Testlab om diensten te verbeteren. Daardoor zijn al ruim 360 typen toestellen ondersteund. Proxy-instelingen vormen nog wel vaak een probleem.

Vanaf volgende week is de applicatie ook beschikbaar voor de Blackberry Bold en Storm. In maart volgt volgens planning de iPhone applicatie. Die is wat moeilijker te bouwen dan de applicatie voor Android die de Publieke Omroep volgens Valkenburg voor april op de rol heeft staan

Ook Hyves krijgt, zo vertelde ontwikkelchef Yme Bosma, een onevenredig groot deel van het mobiele verkeer via iPhones: een kleine 15 procent via het door T-Mobile hier verspreide toestel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond