Deel dit artikel
-

MySpace: helft van de gebruikers wordt mobiel

Twintig procent van de MySpace-leden gebruikt de profielensite op zijn mobiele telefoon. Directeur Chris DeWolfe verwacht dat uiteindelijk de helft van zijn gebruikers de site primair via zijn telefoon zal gebruiken.

Dat zei hij zojuist tijdens een presentatie op het Mobile World Congress in Barcelona.

“De meeste mensen hebben wel een mobiele telefoon, maar hebben nog geen abonnement op mobiel internet. Dat is niet vreemd, want het zijn vooral de duurdere smartphones die mobiel internet helpen groeien. Het wordt tijd dat we de overige 90 procent van de bellers aan gaan spreken. Wij kunnen operators helpen het datagebruik te vergroten”.

Tot een jaar geleden had DeWolfe geen actieve mobiele strategie. In 2007 gebruikten 5 miljoen leden de site via hun telefoon, in 2008 waren dat er 20 miljoen.

De plotselinge explosie in mobiel gebruik overviel het bedrijf enigszins. “Inmiddels hebben we met 30 operators een samenwerkingsverband. In sommige gevallen is er spraken van inkomstendeling uit advertenties. Of we dat doen, hangt af van de vraag hoe prominent ze onze dienst promoten richting hun klanten”.

Of en, zo ja, hoeveel MySpace met zijn mobiele diensten verdient, hield de oprichter voor zich. Hij benadert adverteerders met zo’n 1.000 zogeheten ‘emmers met enthousiastelingen’. Dat zijn MySpace-leden van wie profielen rondom meerdere interessegebieden zijn aangelegd. Van regionale of demografische targeting lijkt nog geen sprake.

MySpace heeft ruim 125 miljoen geregistreerde gebruikers. Dat aantal groeit, volgens DeWolfe, dagelijks met 250.000 nieuwe profielhouders. “Ik schat in dat de markt voor sociale netwerken 600 miljoen gebruikers groot is. We breiden internationaal uit naar de landen waar de advertentiegelden het hardst stromen en naar China en India. In China heb je zelfs per provincie meerdere profielensites”. Lachend: “In heel China zijn er ongeveer 100 serieuze sites, van wie er ongeveer 20 à 30 óók MySpace heten”.  

De Nederlander Olaf Swantee van Orange Europa licht toe hoe zijn bedrijf profielensites gebruikt om nieuwe klanten te winnen. “We selecteerden een goedkope telefoon met goed toetsenbord en goede camera en bundelden dat met gratis internet. Althans, internettoegang was gratis als je surft naar sites als Facebook, MySpace en Bebo. In de andere gevallen moet je extra betalen of een nieuwe bundel kopen”. Dat model werkte met succes, volgens Swantee. “In België en Frankrijk overschreden we onze verkoopdoelstellingen met 20 procent”.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond