Deel dit artikel
-

‘Internet en mobiel geen concurrentie voor tv’

Televisie via het web en de mobiele telefoon kanibaliseren niet op het kijkgedrag op de reguliere beeldbuis.

Meer consumenten zijn naar alledrie de schermen langer gaan kijken. Dat blijkt uit cijfers voor de Amerikaanse markt van onderzoeker Nielsen. Nielsen vergeleek de kijkcijfers van het derde met die van het vierde kwartaal en gaf de Wall Street Journal voorinzage in de cijfers.

Het blijkt dat nieuwe schermen als aanvullend worden gezien, niet als vervanging. Althans, dat lijkt zo op de Amerikaanse markt.

De beeldbuis in de huiskamer werd in het vierde kwartaal van 2008 door 285 miljoen Amerikanen bekeken, vier miljoen meer dan de periode daarvoor. Bijna de helft van de consumenten, 123 miljoen, keek video via internet (bijna 3 minuten per dag) en iets meer dan 11 miljoen mobiele bellers gebruikte zijn telefoon om tv te kijken. Dat deden ze overigens gemiddeld langer dan de webkijkers, 3:42 minuten per dag.

De Wall Street Journal signaleert bovendien dat jongeren tussen 18 en 24 jaar even vaak lang internetvideo kijken als tv-beelden die met de videorecorder zijn opgenomen. Dat is de eerste leeftijdscategorie waarin de videorecorder het aflegt tegen het web.

Nielsen publiceerde de onderzoeksresultaten niet op zijn site.

Deel dit bericht

1 Reactie

WEBTVPLAZA

De cijfers laten wel zien dat er steeds meer tijd op het web of mobiel wordt gekeken. Kijkers kijken gewoon meer tv of video overall. Op zich goed nieuws voor content prducerende bedrijven. Dit moet echter vooral ten koste van kranten, boeken en andere print gaan. Kijken wat er gaat gebeuren als webTV via de huiskamer TV te zien zal zijn. WebTVplaza bereidt zijn strategie hierop voor. We geloven in webTV of internet TV op TV. TV on TV.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond