Deel dit artikel
-

Eenderde UPC-klanten kijkt digitale tv

Kabelbedrijf UPC won eind vorig jaar 27.800 nieuwe digitale tv-klanten. Daarmee komt het totaal op 648.000, wat eenderde van het totale bestand is.

Van een explosieve groei van het aantal digitale tv-klanten is UPC geen spake meer. In de drie maanden tot de jaarwisseling kwamen er gemiddeld een kleine 10.000 digi-kijkers bij. Het bedrijf bedient in Nederland 2,04 miljoen tv-kijkers, van wie er nog steeds 1,4 miljoen via de analoge kabel kijken.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf Liberty Global vanochtend publiceerde (PDF).  

Het kabelbedrijf lijkt daarmee net onder het landelijk gemiddelde te zitten. Althans, uit een recent onderzoek van Stichting Kijkonderzoek bleek dat digitale televisie in Nederland een penetratie kent van 43 procent.

UPC Nederland zag de omzet in het laatste kwartaal van 2008 met 4,6 procent dalen tot 272 miljoen dollar. Liberty Global is een Amerikaans bedrijf. Het rapporteert zijn cijfers daarom niet in euro’s. Over heel 2008 realiseerde UPC Nederland een omzetgroei van 11,4 procent, wat het totaal op 1,2 miljard euro bracht.

De kasstroom groeide ook, in het laatste kwartaal met 5,7 procent tot 166 miljoen dollar en over het hele jaar met 22,4 procent tot 681 miljoen dollar.

Het internationale kabelconcern realiseerde een nettoverlies van 789 miljoen dollar over 2008, 366 miljoen meer dan het jaar ervoor.

Liberty meldt verder dat de helft van de Nederlandse digitale tv-kijkers een setbox met videorecorder heeft, al dan niet in combinatie met een HD-abonnement. Het kabelbedrijf hoopt in de toekomst met dat soort extra diensten meer omzet te boeken.

Een ander lokkertje van UPC is supersnel internet. Vorig jaar begon het de uitrol van zijn nieuwe datanetwerk, gebaseerd op Docsis 3.0. Dat staat nu bij 1 miljoen huishoudens downloadsnelheden toe van 60 en 120 megabit per seconde. Hoeveel abonnees dat daadwerkelijk afnemen, is niet duidelijk.

UPC Nederland heeft 2,04 miljoen televisie-abonnees, 683.000 internetklanten en 572.000 consumenten die telefonie bij hun kabelbedrijf afnemen.

UPC, en ook Ziggo, moet na de zomer van 2009 externe partijen op groothandelsniveau toegang geven tot zijn analoge netwerk. Brussel bepaalde onlangs dat daar er drempels mogen zijn om dat te verhinderen. UPC zal Tele2 als een van de eersten op zijn netwerk zien opereren.

KPN met 805.000 klanten momenteel meer digitale tv-kijkers dan UPC, zij het dat die zijn verspreid over drie afzondelijke platformen.

Foto: mobilhomme (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Mail Blog

Ik ben benieuwd welk % digitale abonnees daadwerkelijk naar naar digitale tv kijken en hoe vaak ze gewoon nog naar het analoge siginaal kijken? Ik denk dat er vaak nog gewoon naar het analoge kanaal wordt gekeken?

L Isten

Het HD aanbod vergroten en de consument de vrijheid te geven z'n eigen set-top box (of e.g. HTPC) te kiezen zal UPC meer credits geven. De echt actieve digitale tv en HD gebruikers (verenigde op http://www.chelloo.com)zullen iig positiever over UPC praten, wat de word-of-mouth zeker ten goede zal komen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond