Deel dit artikel
-

Sugababes probeert het tij te keren

Net als met voorheen de grootste concurrent CU2 heeft de profielensite Sugababes te kampen met een flinke terugloop van het bezoek. Maar anders dan Ilse Media geeft Telegraaf Media haar aankoop nog niet op.

Ilse Media stopt met profielensite CU2 daar deze de concurrentie, vooral van Hyves, niet heeft kunnen weerstaan.

Telegraaf Media Nederland heeft met Sugababes en het broertje voor jongens Superdudes een zelfde gang moeten doormaken als Ilse Media met CU2: ongeveer op het hoogtepunt een meerderheid in handen genomen en vanaf dat moment – ruwweg – de neergang moeten aanzien.

In de Stir-cijfers zijn de profielsites apart opgenomen vanaf februari 2008, onder advertentiebureau Adfactor.

Bereik Sugababes in procenten van het totaal:

  • Februari 2008: 1,2
  • Juni 2008: 1,0
  • December 2008 0,5

Bereik Superdudes in procenten van het totaal:

  • Februari 2008: 0,7
  • Juni 2008: 0,6
  • December 2008: 0,2

Aantal bezoeken Sugababes:

  • Februari 2008: 1.154.000
  • Juni 2008: 713.000
  • December 2008 165.000

Aantal bezoeken Superdudes:

  • Februari 2008: 596.000
  • Juni 2008: 340.000
  • December 2008: 43.000

Nog wat cijfers voor de leuk: van het bezoek van Sugababes is 70 procent vrouwelijk en 30 procent mannelijk. Bij Superdudes is dat (juni 2008) grofweg 23 procent jongens en 77 procent meisjes.

Natuurlijk is het bereik het grootst in de leeftijdsgroep 13-34, maar opvallend is dat bij Sugababes ruim 20 procent van het bezoek 35 jaar of ouder is, bij Superdudes vrijwel niets.

Superdudes is qua bezoeken gedaald tot het niveau van CU2, Sugababes had nog bijna vier keer zo veel bezoeken. Maar opvallend is vooral de zeer snelle neergang in 2008: bij Superdudes in bezoeken meer dan 90 procent, bij Sugababes zo’n 85 procent tussen februari en december. Is dat nog te redden met dergelijke percentages?

Moed houden

Marketingmanager Michel Hendriks vertrok bij Sugababes en medeoprichter Timan Rebel schoof omhoog in de organisatie van Telegraaf Media online. Verantwoordelijk voor Sugababes bij Telegraaf Media Groep werd halverwege 2008 Mark Friederichs. Aan hem de zware taak om te voorkomen dat Sugababes dezelfde weg moet bewandelen als CU2.

Hij vindt de vergelijking niet opgaan: "Bij ons is de situatie niet vergelijkbaar met die bij CU2. Sugababes vormt nog steeds een levendige community, zij het dat we niet meer de aantallen van een paar jaar geleden halen. We hebben op dit moment ruim 350.000 actieve leden, die minimaal één keer per maand inloggen."

Een harde doelstelling is er niet, behalve om leven in de brouwerij te houden zodat jongeren nieuwsgierig en actief blijven. Overleeft Sugababes? Friederichs: "Het is niet realistisch om te verwachten dat we op het oude niveau kunnen terugkeren. Maar het gaat ook te ver om te veronderstellen dat we een scenario hebben straks het licht uit te doen. We zijn optimistisch en werken er hard aan."

Maar met winst? Friederichs: "Ja, het is zeker rendabel te houden. In 2008 is nog winst geboekt. De tarieven voor standaard display advertising dalen wel maar voor 2009 houden we op dit moment nog vast aan winst. Bovendien draaien we mee in het netwerk van Telegraaf Media Nederland waarbij de sites elkaar versterken."

Drie personen werken full-time voor Sugababes plus een aantal personen op vrijwillige en freelance basis. De kosten zijn niet hoog. Welke innovaties op de rol? "Niet specifiek. We blijven leuke dingen verzinnen om mensen met ons en met elkaar en met adverteerders in contact te brengen. Dat is een continu proces. We blijven trouw aan het oorspronkelijke concept en doen geen rigoureuze dingen die hier afbreuk aan doen."

Telegraaf doelstelling

Sugababes was één van de pijlers van Telegraaf Media in de doelstelling om in 2009 een omzet uit nieuwe media te halen van 120 miljoen euro. Dat doel is later naar beneden bijgesteld tot onder de 100 miljoen euro. Ook dat bedrag wordt naar het zich laat aanzien dit jaar niet gehaald, ook al wordt de hoge omzet van Sky Radio erbij opgeteld. Structureel was de doelstelling al een zware opgave en de conjunctuur maakt het geheel onhaalbaar, zonder grote aankopen.

Drie jaar terug begon Sugababes met web-tv. Friederichs: "Dat was vóór mijn tijd, maar als ik me niet vergis was de conclusie dat we daarmee onze tijd iets te ver vooruit waren. Bovendien maakten we de fout om web-tv te veel als gewone tv te behandelen. Zo moest je op het moment van uitzenden ook écht achter je pc zitten. Terugkijken was er nog niet bij."

Sugababes had nog meer pech met nieuwe initiatieven: in 2006 begon Sugababes met de nieuwe site Nightlounge.nl voor het uitgaansleven van 18-plussers. Dat mislukte. De site verwijst naar Sugababes.

Deel dit bericht

30 Reacties

Michel H

Wat SBTV betreft, daarin was Sugababes haar tijd inderdaad ver vooruit. De eerste met echt interactieve web-tv in Nederland. Erg leuk om te maken, de reacties waren positief, maar wel opgezet rondom een business model zoals dat voor gewone tv bestond. Dat bleek uiteindelijk niet de juiste manier te zijn. Overigens werd SBTV gemaakt door Bibop TV Nederland. Niet door Sugababes, maar wel voor, en in samenwerking met. Nightlounge begon als afstudeerproject van ??n van de medewerkers van Sugababes, en kreeg daarom intern weinig structurele aandacht. Tijd daarvoor was er ook niet in overvloed, want Sugababes groeide nog steeds ontzettend hard. Nightlounge is dan ook zeker geen mislukking geweest. Het trok echter net niet het publiek dat oorspronkelijk de bedoeling was, en toen moest er een beslissing worden gemaakt: doorgaan en er structureel veel tijd in steken, of ermee stoppen. Wat Sugababes nu betreft: het belangrijkste verschil met bijvoorbeeld CU2 is inderdaad altijd geweest dat er continu aandacht voor is geweest. Steeds kijken naar nieuwe ontwikkelingen en daar iets mee doen, en middenin de community blijven staan in plaats van er vanaf een afstandje naar kijken. De invloed van Hyves en de tijd die ook jongeren daar nu doorbrengen is onmiskenbaar, maar ik geloof dat er nog absoluut bestaansrecht is voor communities zoals Sugababes. Hyves is niet in het bijzonder voor jongeren, al is Hyves op dit moment zeer aantrekkelijk voor deze doelgroep. Misschien is dat over een tijdje wel weer helemaal anders.

Corwin

Sugababes heeft op een gegeven moment nieuwe layout geintroduceerd. Dat viel toen niet zo lekker bij de community. De vraag is wat het uiteindelijke effect hiervan is geweest. Michel, kun/mag jij daar iets over zeggen? Misschien dat andere communities hier nog iets van op kunnen steken?

Timan Rebel

@Corwin, de nieuwe layout heeft een flinke deuk opgeleverd in onze bezoekcijfers, maar werd door de toen nog stijgende lijn binnen enkele maanden hersteld. De impact was echter enorm. Zo groot dat ik door een oom werd gebeld dat mijn nichtje huilend achter de computer zat dat het haar Sugababes niet meer was. Dit hadden wij totaal niet verwacht. We hebben er allemaal wel van geleerd dat het in e e n keer radicaal veranderen van je design niet werkt. We pastten daarbij ook nog eens ons usability design aan, omdat we graag stappen voorwaarts wilden maken.  Hyves doet dit momenteel beter. Als ik het ontwerp van mijn persoonlijke homepage vergelijk met enkele jaren geleden zie ik een heel duidelijk verschil, terwijl ik niet het gevoel heb dat er radicale veranderingen zijn geweest.

Michel H

Ik denk zelf niet dat dat een lange termijn effect heeft gehad. In het begin reageerde men inderdaad heel kritisch, dat was ook te zien in de cijfers, maar dat trok bij. Ook niet zo vreemd, want op het uiterlijk na was de site niet wezenlijk veranderd. Niet de beheerders, maar de leden definieren de site. Die leden waren niet veranderd (al zijn een aantal ervan uit boosheid even weggeweest) en de functionaliteit was hetzelfde (met nog wat extra). Het blijft lastig omdat er nooit maar 1 ontwikkeling tegelijk plaats vindt, de opmars van Hyves was rond die tijd ook al begonnen. Het belangrijkste, volgens mij, blijft wat ik hierboven al zei: dat je je best doet om midden in de community te staan en iets wilt bieden dat (specifiek) jongeren interesseert. Hyves wil dat niet, en daarin zit de ruimte voor sites als Sugababes.

Koen Wouters

Wat mij opvalt aan de onlangs verschenen artikelen over de terug gang van bepaalde jongerensites is dat er continue Stir cijfers erbij gehaald worden. Iedereen weet inmiddels toch wel dat Stir geen representatieve cijfers geeft over jongerensites?  Dit artikel gaat zelfs zo ver dat er echt van waarheden wordt uitgegaan. Stir heeft te weinig jongeren in het panel om een representatief beeld te geven van bezoekcijfers en pageviews als het gaat om sites die kleiner zijn dan Hyves.

Vincent Leenders

SBTV was niet zozeer zijn tijd vooruit, maar ging veeleer uit van een verkeerde (oude) gedachtegang dat een groot bereik ook direct een garantie zou zijn voor een nieuwe vorm van tv, terwijl daarbij werd vergeten dat live-televisie via broadcast anders werkt dan live-tv via het web met andere vormen van interactiviteit. De koppeling tussen SBTV en het wezen van de sites heeft altijd ontbroken. Dat voor Sugababes eenzelfde scenario dreigt als CU2 is toch ook niet verwonderlijk: gezien de voortdurende groei in diverse opzichten (techniek, functionaliteiten, omzet, personeel, huisvesting) is het toch ook niet zo verwonderlijk dat je op moment X wordt voorbijgestoken door een partij (i.c. Hyves) die van die groeistuipen op dat moment geen last heeft (gehad).

Anders Floor

@Koen Wouters – STIR cijfers zijn in absolute zin wellicht niet representatief voor jongerensites maar als er structureel een dalende trend te zien is waarbij de bezoeken met ruim 90% teruglopen dan is dat niet iets waar je je schouders over op kunt halen.

Maarten

Was niet een totaal nieuwe layout ook de reden voor het falen van CU2. Na de overname van Ilse kwam er een nieuwe layout en volgens mij was dat ook van invloed op de neergang in bezoekers. Zeker bij een community website heb je simpelweg het recht niet om zonder invloed van je bezoekers een totale layout wijziging door te voeren.

Corwin

@VincentHeeft Hyves geen groeistuipen gekend? Oeps, die drama's heb je waarschijnlijk verdrongen… Hyves heeft, net als Sugababes dat heeft moeten doen, veel man-uren en 'ijzer' in moeten zetten om de groei bij te kunnen houden. Sugababes/Superdudes had de migratie naar een serieuzer platform al iets eerder ingezet maar misschien was die code nog wat meer spaghetti dan die van Hyves 😉 En natuurlijk omdat SB/SD super-dynamisch was ingericht, wat heel veel van de machines vergde. @Timan en MichelIk denk dat jullie gelijk hebben. De terugloop van SB/SD lijkt nu serieus ingezet en NIET nadat de nieuwe layout was geintroduceerd. Wijze les is wel: veranderingen binnen een community doe je niet zomaar 'even' en misschien zelfs wel in overleg met je leden. Mijn vraag is wel: hoe 'houdbaar' is een community? Een voormalig werkgever vergeleek babbel-boxen altijd met kroegen; dit is net zo valide als voor communities. Het kan zo over zijn met de populariteit van de kroeg, maar het kan ook een leven-lang feest zijn. Ik dat Raymond en zijn vrinden niet te lang op Hyves moeten blijven zitten. Net als dat Chris de Waard en de heren Rebel/Van Dulst op tijd afscheid hebben genomen van 'hun kindje', kun je ook wel eens te lang op je community blijven vertrouwen.

Koen Wouters

@Anders Floor: op een x-miljoen Nederlandse websites kun je heel weinig betrouwbaar meten met een panel van een paar duizend leden, daarvoor zijn de aantallen nou eenmaal te groot. Alleen over sites die vrijwel iedereen met regelmaat bezoekt (Hyves, nu.nl, Startpagina) kan het enigzins betrouwbaar zijn. Natuurlijk is het wel zo dat als je vorig jaar 30% haalde en dit jaar 3% er IETS aan de hand is (bij wijze van voorbeeld), maar voor kleinere sites kun je hoogstens concluderen dat ze onder het Stir-panel minder populair zijn geworden. Dit valt op geen enkele betrouwbare wijze te extrapoleren naar de gehele bevolking.

Anders Floor

@Koen Wouters – Lijkt me een vorm van struisvogelpolitiek. Als je een structurele trend ziet die je niet aanstaat, je schouders ophalen en stellen dat de meetmethode niet zal kloppen. Ik denk dat de trend die in de getallen van STIR te zien is aardig overeen zal komen met de trend die Sugababes zelf in de interne cijfers ziet. Heb je andere informatie dan horen we die met zijn alles graag, denk ik. Denk dat Corwin een goed punt aan snijdt. Online communities zijn ook in mijn ogen niet eeuwig houdbaar. Dat is inherent aan het dilemma dat je hebt. Ga je te snel dingen aanpassen om in de stroom mee te gaan loop je het risico je stamgasten van je te vervreemden, maar tegelijkertijd is je doelgroep telkens op zoek naar nieuwe dingen en als jij die niet biedt gaan ze het elders halen. Hyves voert de veranderingen geleidelijk door en hoewel er veel wordt geklaagd over de vormgeving en functionaliteit zijn ze niet zo gek om dat radicaal te veranderen. Ze hebben geleerd van de fouten van eerdere netwerken. Daarom denk ik ook dat de neergang van Hyves minder snel zal verlopen dan die van die eerdere netwerken maar dat er vroeg of laat een buurman met groener gras opstaat kun je op je vingers natellen. Lijkt me dan ook verstandig dat Spanjar c.s. zo langzamerhand eens aan cashen gaat denken.

Koen Wouters

@Anders Floor:Het zal ongetwijfeld zo zijn dat de genoemde sites met teruglopend bezoek te kampen hebben. Daar twijfel ik geen seconde aan. Wat mij stoort is dat Stir-bezoekscijfers als absoluut worden gepresenteerd en gebruikt, en dat kan gewoon echt niet. Internetstatistieken zijn natuurlijk inherent voor interpretatie vatbaar, maar een extrapolatie obv een panel van een paar duizend mensen naar een heel lang is gewoon niet geschikt om absolute aantallen aan te hangen.

Anders Floor

@Koen Wouters – STIR doet niks anders dan wat de omroepen al decennialang doen met het kijkcijferonderzoek. De meetmethode is ontwikkeld door Intomart GfK en het lijkt me dan ook een vorm van onderschatting om te suggereren dat het om een statistisch houtje-touwtje-onderzoek gaat.

Koen Wouters

@Anders Floor: zoals je ongetwijfeld weet is internet een fundamenteel ander medium dan televisie. Voor televisie geeft zo'n methode behoorlijk betrouwbare cijfers omdat het om een beperkt aantal kanalen gaat die bovendien per definitie voor iedereen op hetzelfde tijdstip hetzelfde programma uitzenden (al is dat met pay-per-view ook aan het verschuiven, maar dat is een andere discussie en geeft potentieel juist betrouwbare resultaten, zij het per zender). Natuurlijk zal er niemand zijn die denkt dat "er keken 100.000 mensen naar de special over Jan Smit" betekent "er keken PRECIES 100.000 mensen". Maar binnen een populatie van een bepaalde grootte kun je met een beperkt aantal variabelen (zeg 10 TV-kanalen) obv een representatieve steekproef zo'n getal met een redelijk acceptabele afwijking (<5%) berekenen. Internet echter bestaat uit letterlijk miljoenen websites, welke bovendien op willekeurige momenten opgevraagd kunnen worden door de bezoekers (live-streams natuurlijk daargelaten). SIDN geeft al een getal van 3 miljoen .nl websites. We laten voor het gemak de buitenlandse websites of Nederlandse sites zonder .nl-domein even buiten beschouwing. "De steekproef in het kijkonderzoek bestaat uit een panel van 2.800 personen in 1.245 huishoudens" lees ik op de site http://www.kijkonderzoek.nl/. Laten we voor het gemak zeggen dat deze mensen allemaal de beschikking hebben over 28 TV-zenders. Het panel is dus 100x zo groot als het aantal variabelen om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen. Alle overige verschillen tussen de 2 media daargelaten kun je dus even heel grof stellen dat het panel van Stir 300 miljoen mensen zou moeten bevatten om uitspraken met eenzelfde mate van nauwkeurigheid te kunnen doen. Informatie over de grootte van het Stir-panel kan ik zo snel niet achterhalen maar dat zal een stuk kleiner zijn. Ik wil niet zeggen dat Stir volkomen onbruikbaar is of uit fantasiegegevens bestaat. Wel dat je op basis van het aantal variabelen vs. de grootte van de steekproef logischerwijs het aantal variabelen zult moeten beperken. Maw, alleen voor de pakweg 28 grootste sites (vgl. televisievoorbeeld) geeft het enigzins zinvolle cijfers.

Michel H

@MaartenLet wel dat de nieuwe layout niet de reden voor het falen van SB/SD was, en ook niet voor CU2. Als ik het even bot mag zeggen, was de site volgens mij al op sterven na dood ver voor de nieuwe layout. De nieuwe layout (in combinatie met de weinig originele nieuwe functionaliteit) heeft blijkbaar echter ook geen positief effect gehad. Bovendien is bij SB niets zonder overleg gegaan. Usability is iets dat we zelf onder handen hebben genomen, maar alle nieuwe functionaliteit kwam voort uit wensen (of frustraties) van de community, en de layout is onder een aantal leden getest. Die vonden het erg mooi, het was volgens mij dan ook simpelweg de grote verandering die leden deed steigeren. Los van het feit dat je altijd mensen hebt die de site ineens niet meer mooi vinden, of ineens wel.

Vincent Leenders

@Corwin: je slaat de spijker op zijn kop, (generieke) communities hebben een beperkte houdbaarheid, voor thematische/niches gelden denk ik andere wetten. Communities wijken in die zien ook niet af van het echte leven: they come and they go.

Sipke

Je kan in de statistieken zien (zie: <a href=" http://www.8a.nl/blog/2009/02/19/haalt-hyves-het-einde-van-2009-als-marktleider-in-nederland/"&gt; Haalt Hyves het einde van 2009 als marktleider?</a>) dat het nog lang niet zover is. Sugababes, Superdudes en CU2 zijn weggevaagd, maar Hyves staat nog ver boven Facebook en is 10x zo groot.

DirkII

Leuk berichtje. Heeft iemand trouwens cijfers over andere concurrenten zoals Funkybabes/hunks?

corwin

Is er een relatie tussen de opkomst van Sugababes/Superdudes en de teloorgang van CU2? Het zou mij niets verbazen als in de groei van SB/SD, op hetzelfde moment foutjes zijn gemaakt bij CU2 (bv. overname door Ilse en daardoor verandering in de organisatie van de moderators) en dat op dat moment de community geleidelijk naar een andere omgeving is overgestapt.  Zo zou dat ook bij Hyves vs. Facebook kunnen gebeuren. Ik merk in mijn omgeving toenemend enthousiasme over Facebook en Hyves hoeft maar e e n verkeerde beslissing te nemen en het kwartje zou zo de andere kant op kunnen vallen. Ondernemen is focus houden. Raymond had al veel eerder kunnen cashen en door dat niet te doen, maar te geloven in de positie die Hyves inneemt, is de verkoopwaarde van de community alleen maar toegenomen. Maar wat zijn de gevolgen van het huidig economisch klimaat voor een overnameprijs? Ilse heeft het wel gezien met de jongeren-communities, Telegraaf gaat haar spaarcentjes in andere dode-bomen-media en in televisie stoppen. Misschien dat de Postbank/ING interesse heeft in een online community? We zullen zien!

Michel H

@SipkeIn je artikel vergelijk je natuurlijk wel een klein beetje appels met peren. Sugababes/Superdudes is een website gericht op jongeren tussen de 13 en 19 jaar, de minimum leeftijd is 13. Op Hyves is er geen minimum leeftijd (althans, voor zover ik weet) en er zijn in ons land 12 miljoen mensen ouder dan 20, tegenover 4 miljoen tussen de 0 en 20. Aan de kern van het verhaal verandert hierdoor wellicht weinig, maar het is toch wel een belangrijke kanttekening. @DirkIIAls je echt soortgelijke sites wilt vergelijken, houdt het in NL volgens mij op bij CU2 en Funkybabes en zul je al snel zien dat beide sites lang geleden al geen echte concurrentie meer waren voor SB/SD als het om bezoekersaantallen gaat.

Michel H

Correctie op mijn bericht van 9:02, 'was de site' moet zijn 'was die site', ik heb het daar (natuurlijk) over CU2, niet over SB/SD, voor alle duidelijkheid.

DirkII

@Michel H: Daar ben ik dus benieuwd naar. In een Emerce post uit 2006 staat het volgende: Dagelijks zou de site 40.000 unieke bezoekers ontvangen. Maandelijks genereren zijn ruim 40 miljoen pageviews. Dat lijken me toch redelijk goede bezoekersaantallen en daarmee een serieuze concurrent. Maar de gegevens zijn al van 3 jaar geleden. En volgens de site funkybabes.nl/adverteren: – 45.000 bezoeken per dag- 2.700.000 pageviews per dag- 820.000 unieke bezoekers per maand- 85.000.000 views per maand Maar wellicht zijn dit ook nog oude gegevens en is er ook sprake van een grote terugloop.

Michel H

Daar durf ik m'n handen voor in het vuur te steken 🙂 Ten tijde van die cijfers gold denk ik het dubbele voor SB/SD.

Jon

http://www.alexa.com/data/details/traffic_details/funkybabes.nl  Zo te zien is er nooit sprake geweest van een substantieel bezoekersaantal op Funkybabes.nl

Corwin

funkybabes/funkyhunks was een SB-kloon. Elke letter die bij sb/sd werd bedacht, werd gekopieerd. Funkybabes kon alleen maar dromen van het succes van sb/sd. Volgende les: 'met een wannabee win je de oorlog niet'. Je community-omgeving moet voldoende onderscheidende waarde hebben, anders trek je geen leden uit concurrerende communities.

Noturban

@Michel H. Laten we aub niet vergeten dat partypeeps2000.com (een van) de grootste jongeren communities is die Nederland kent. En al jaren die positie heeft. Alle respect voor SB/SD/CU2 en alle derivaten die qua bereik zwaar onder doen.

Jon

Als ik de trends mag geloven is ook Partypeeps2000.com niet meer wat het geweest is:  http://trends.google.com/websites?q=sugababes.nl%2C+partypeeps2000.com&geo=all&date=all&sort=0

Timan Rebel

@Corwin de overloop van CU2 naar SB/SD heeft in mijn ogen minder te maken met de overname en meer met het achterblijven van functionaliteiten. Toen SB/SD werd gelanceerd was het een van de weinige sites waar je geen HTML profielen hoefde en kon bouwen. SB/SD voegde daarnaast oa meer mogelijkheden tot communicatie en contact toe en was in die zin 'de volgende stap'.

corwin

@Timan Jij bent een Facebook-gebruiker. Wat zijn naar jouw mening, in het kort, de voordelen van Facebook t.o.v. Hyves? Mijn eerste reactie op FB was dat de UI nou niet echt geweldig is. Ik zie een opportunity voor een community die veel meer 'organisch' bediend kan worden in plaats van dat je je telkens door veel te veel functionaliteit en vage knoppen heen moet worstelen. Wat vind jij? C.

Tom

Het is triest om te zien hoe websites als Sugababes, Xseno en Funkybabes bezwijken. Toch hebben ze dit aan zichzelf te danken. Los van alle bizarre omslagen in het design hebben ze de afgelopen twee jaar onafgebroken stil gezeten. Geen wonder dat de jeugd overgaat op websites als Hyves. Zo lanceerde Funkybabes 2 jaar terug een nieuwe website die vol fouten en missende basisfuncties zat. Men vond het vervolgens nodig om geen prijzen uit te keren en de focus op Duitsland en Turkije te leggen. Sugababes vergat bij de lancering van de nieuwe site een werkende zoekfunctie te publiceren(!). Het duurde uit mijn hoofd nog ruim een jaar voordat deze online kwam. Tegenwoordig worden de 'nieuwe leiders' van de website belachelijk gemaakt door hun leden. Vrijwel elke nieuwe feature wordt met de grond gelijk gemaakt. Wat men hier niet begrijpt is dat de kracht van dit soort websites hem zit in de competitie. Je verzamelt kudos om vervolgens hoog in de toplijsten te komen en prijzen te winnen. Spelenderwijs komen leden in contact met elkaar. Iemand die op school niets voorstelt kan op dit soort websites hoog in het vaandel staan. Daarnaast ligt de nadruk bij dit soort sites nog altijd op 'nieuwe vrienden maken'. Stuk voor stuk punten die deze websites onderscheiden van Hyves.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond