Deel dit artikel
-

Rechtswinkel techstarters bloeit op door crisis

De Clinic, de eerste rechtswinkel voor technostarters, heeft sinds een half jaar de deuren geopend. De financiële crisis draagt bij aan het succes van het initiatief. “Mensen hebben minder financiële armslag en er ontstaat sneller een geschil van mening”, aldus bestuurslid Martine Wubben.

“De geschillen gaan over wie recht heeft op een concept, idee of software. Zeker bij intellectueel eigendom komt er een moment dat er om wordt gestreden.” Wubben benadrukt dat de rechtswinkel al op gang is en de bekendheid nu meer groeit: “Er komt een tandje bij door de financiële crisis, mensen vallen meer terug op hun rechten.” Dit beeld is terug te vinden in de beroepen die gedaan worden op de Clinic. Om dit te staven haalt Martine de vraag aan die ging over de verdeling van het intellectueel eigendom na een faillissement.

De Clinic behandelt vragen van starters en particulieren over media, communicatie en technologie. Het gaat om mensen die een onderneming willen beginnen of net zijn begonnen. Wubben: “Er komen veel praktische vragen binnen over bijvoorbeeld webshops en de algemene voorwaarden.”

Persoonsgegevens

Het aantal vragen dat gesteld wordt blijft sinds de lancering langzaam toenemen. “Je merkt dat er behoefte is aan een dergelijk initiatief”, aldus Wubben. Opvallend is ook de aandacht voor persoonsgegevens vanuit bedrijven. Waar de burger zich vooralsnog niet druk maken om persoonlijke gegevens die online circuleren, willen start-ups dit bij voorbaat goed geregeld hebben.

Wubben: “Bedrijven vragen zich af wat ze met persoonsgegevens van klanten mogen doen. Daar komen heel veel vragen over binnen. Bivoorbeeld met spam, wat mag wel en wat mag niet? Iedere start-up heeft een website en doet aan marketing, doelgroepbinding.  Dat gebeurt via internet en dan wil je goed weten wat wel en niet mag. Je wilt niet als spammer te boek staan.”

Een voorbeeld hiervan is een cliënt die van het Colege Beschering Persoonsgegevens een waarschuwing heeft gekregen. “Zij wilden wel voldoen aan de telecommunicatiewet, maar hadden zelf de oplossing niet”, aldus Wubben.

Wiki

Onder meer internetstartup’s en bloggers kunnen zich te goed doen aan gratis rechtshulp op het gebied van internetrecht. De site van de stichting, in de vorm van een wiki, vult zich langzaam met content. “Het advies dat we geven bij de gestelde vragen komt in geanonimiseerde vorm op de website.”

De Clinic werk met rechtenstudenten die bedrijven een eenmalig advies geven. Het gaat om praktisch advies. De studenten kunnen niet procederen. Met gemiddeld zo’n tien tot vijftien vragen per week is de Clinic na het eerste half jaar aan uitbreiding toe.

Deel dit bericht

2 Reacties

kwakzalvers

College Bescherming Persoongegevens & doeltreffend privacytoezicht ? Heel advocatend Nederland maakte gebruik van informatiebureau Mariendijk Intermediair BV, aldus het College Bescherming Persoonsgegevens. En de opdrachtgevers konden weten dat zij fout zaten. Als je informatie gaat vragen over iemands eventuele uitkering, bankrekeningen, banksaldi, kentekens, justitiele antecedenten en inkomsten dan weet je dat je informatie aan het vragen bent, die je zonder toestemming van de betrokkene niet mag krijgen.  Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft opdrachten gezien van advocatenkantoren waar expliciet in stond dat de opdrachtgever langs reguliere weg niet in staat was om aan hun informatie te komen.  Het College Bescherming Persoonsgegevens geeft toe dat de opdrachtgevers inderdaad waarschijnlijk strafbaar handelden, bijvoorbeeld door uitlokking tot het overtreden van de wet en door illegaal verkregen gegevens te verwerken. Advocaten, banken, recherchebureaus, verzekeraars, horen te weten dat ze gegevens vragen die alleen op onrechtmatige wijze verkregen kan worden. Het college heeft voor het eerst in zijn bestaan een dossier overgedragen aan het openbaar ministerie. Dat ging over een informatiebureau dat handelde in onwettig verkregen gegevens. Echt ongelooflijk. Het bedrijf werkte samen met iemand die als een stand-up comedian links en rechts vertrouwelijke informatie over particulieren los praatte. De man is inmiddels veroordeeld tot een gevangenisstraf, mede op basis van onze informatie. Justitie heeft tegen de eigenaren strafvervolging ingesteld. U kijkt daar zeer tevreden bij. Het is wel een mijlpaal. Twee jaar later blijkt de heer Kohnstamm de casus Mariendijk Intermediar BV niet meer te kennen. Bekijk en luister, start bij minuut 58,25  http://www.debalie.nl/player/playmovie_v2.jsp?movieid=91796&videofragmentsid;= Jacob Kohnstamm voorzitter van het CBP ?Burgers moeten weten wie, waarom, waar, welke gegevens over hen verzamelt en gebruikt? Maar slachtoffers van informatiebureau Mariendijk Intermediair BV moeten zelf initiatief ondernemen om uit te zoeken of hun persoonsgegevens zijn misbruikt. Het is niet de taak van het CBP om de gedupeerden zelf aan te schrijven.  De zaak Kraay is slechts een 'spin-off' van het onderzoek naar Mariendijk Intermediair BV. Echter zijn in december 2008 de directeuren van Mariendijk door het Hof in Den Haag vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie had in 2004 al een schikking met het personeel van Mariendijk getroffen, nadat zij bekend hadden bij instanties informatie met listige kunstgrepen te hebben ingewonnen.

Tinus

De "particulier" word te goed beschermt, ze kunnen tegenwoordig een product bestellen en deze zonder grondige reden binnen 7 dagen gewoon cancellen terwijl de ondernemer verschrikkelijk veel werk heeft moeten verichten omdat de bestelling gereed te maken. http://www.hardhouthandelvanloon.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond