Deel dit artikel
-

Prime Technology investeert zeven miljoen in Greetz

Het Nederlandse technologiefonds Prime Technology Ventures steekt samen met ePlanet Ventures zeven miljoen euro aan nieuw vermogen in Greetz, de online service voor echte wenskaarten.

Greetz wil dit kapitaal gebruiken om de positie in de Nederlandse markt te verstevigen. "Onze marges zijn leuk, maar absoluut zijn ze laag, dus wij moeten het hebben van de kritische massa", aldus Johan van Vulpen, algemeen directeur van Greetz. Om de positie in de markt in Nederland te verstevigen wil de online dienst voor papieren kaarten meer zieltjes werven. Van Vulpen: "Veel mensen die het één keer gebruiken, komen daarna terug. Je moet mensen overtuigen om de dienst te gebruiken. " Hij benadrukt: "In deze tijd is het belangrijk om elke euro die wordt uitgegeven, vooraf verantwoord wordt."

De investering is nodig om verder te groeien. "De kritische massa in Nederland hebben we ondertussen bereikt, dus we kunnen een winstgevende organisatie zijn. Als bedrijf hebben we meer ambitie dan dat en groeien kost geld", aldus van Vulpen. En die ambities liggen deels in het buitenland.

Over de grens

Greetz is naast Nederland actief in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het geld moet de online wenskaartenservice van Nederlandse bodem namelijk ook in het buitenland beter op de kaart zetten. Van Vulpen: "We hebben ruim anderhalf jaar geleden een eerdere investeringsronde afgesloten. Toen waren we nog niet actief in het buitenland, nu wel."

Hallmark is traditioneel de grootste wenskaartenfabrikant, maar, zo merkt van Vulpen op: "Online zijn zij niet de nummer één. In de Verenigde Staten zijn ze groot, in de rest van de wereld hebben ze niet zo’n grote rol. Greetz is marktleider in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk is nog een grote speler. Het is nog een onontgonnen markt, een niche. Als het gaat om concurrentie, en dan wil ik niet arrogant klinken, dan zijn er weinig partijen die doen wat wij doen, die het zo dedicated doen. Bij Hallmark bijvoorbeeld, is het een bijproduct." Het nieuwe kapitaal wordt deels ook aangewend om op korte termijn activiteiten in de Amerikaanse markt op te starten. 

Printing on demand

Van Vulpen verwacht dat het huidige marktaandeel van printing on demand gaat groeien: "Printing on demand is heel breed. In een aantal sectoren heeft de groei zich al voltrokken, bijvoorbeeld bij foto-albums, maar bij wenskaarten is dat niet het geval. Op dat gebied verwachten wij dat het aandeel sterk gaat groeien. Dat komt onder meer door de betere bandbreedte en de betere camera’s. "

Mobiele ontwikkelingen laten voorlopig nopg even op zich wachten. Een groot deel van het publiek van Greetz is vrouw laat Van Vulpen weten: "Greetz is ook geen gadget, maar een sympathiek, eenvoudig product. We investeren pas in mobiel wanneer de gemiddelde klant op de telefoon zonder problemen een kaart kan aanmaken. Nu is het nog wat te vroeg daarvoor, het is voor onze klant te ingewikkeld. Ik denk niet dat de early adaptor ons type klant is. Als marktleider zijn we wel verplicht om daar in mee te gaan, dus we denken er over na, een mobiele variant van Greetz. Daarbij neigen we naar een mobiele site en niet een applicatie."

Bron foto: "T" altered art (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

hans

Geweldig nieuws in een turbulente markt die over het algemeen negatief bericht. Welldone!

jj

Gefeliciteerd en succes met de expansie!!

Edo van Santen

Johan, gefeliciteerd! mooie deal gesloten en dat in deze tijd.dit is nog eens wat anders dan het "opengooien van de postmarkt".Beat hallmark!

Anouk van Rosmalen

Zeven miljoen! Wat een bedrag.Dat geld moet wel allemaal terugbetaald worden wat op zich al een probleem is met de kleine marge's die je op een product als wenskaarten maakt.Verder valt het mij op dat Greetz alle tijd en energie stopt in de internationale expansie in plaats van een beter product maken. Zo kun je bij sites als Fotokaarten.nl of Kaartje2go.nl al jaren extra versieringen en extra foto's toevoegen aan je kaart maar bij Greetz zie ik hier niks van. Qua techniek lopen ze dus gevaarlijk achter. Overigens betwijfel ik of Greetz echt marktleider is. Vistaprint is ook heel groot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond