Deel dit artikel
-

NS houdt reis in de gaten via mobiele app

De NS heeft woensdag een mobiele applicatie gelanceerd. Hiermee is het voor de reiziger mogelijk om de geplande treinreis te laten bewaken.

De reiziger krijgt niet alleen bericht via sms wanneer de geplande treinreis vertraagd is, ook worden er op verzoek alternatieve routes getoond. “Het is een aanvulling op de bestaande dienstverlening via de mobiele website, waarbij hier de extra mogelijkheid komt om je reis te laten bewaken”, aldus een woordvoerder van de NS.

Bij het instellen van de reis stuurt de NS een sms wanneer men op weg moet en toont hierbij de kortste route naar het station. “Normaal moet je voortdurend op de website kijken of de trein nog rijdt. Deze applicatie bewaakt dat proces. Je voert je reis in en zegt tegen je afspraak dat je onderweg bent. Verandert er iets aan je reisschema, dan wordt zowel de reiziger, als het contact hiervan op de hoogte gehouden”, aldus de woordvoerder.

Collega’s, het thuisfront of andere contacten kunnen, wederom via een sms, op de hoogte gehouden worden van de aankomsttijd van de reiziger. Wie besluit een trein later te nemen, kan via de sms-service vrienden laten weten dat er iets verandert aan de reis.

Een andere functie die de mobiele website niet kent is een koppeling met iLocal Deze koppeling is wel aanwezig in de applicatie en geeft de mogelijkheid om restaurants of andere zaken in de buurt te vinden inclusief een routebeschrijving. Gebruikers kunnen zoektermen als ‘fiets Amsterdam’ intikken, maar ook direct op bedrijfsnaam zoeken. Verder geeft de applicatie andere omgevingsinformatie. Wil de treinreiziger een tussenstop maken, dan is krijgt via de applicatie tips voor een uitje.

De applicatie is te downloaden via internet of door het sturen van een sms met ‘NS’ naar 5522.

Je proeft aan alle kanten dat mensen op steeds eenvoudigere wijze over informatie willen beschikken. Vooral wanneer de informatie wijzigt. Ze willen geen sores aan hun hoofd. Het bewakingssysteem is geweldig, maar niet gratis. Per reis betaalt de gebruiker 40 cent om op de hoogte gehouden te worden, ongeacht het aantal sms’jes en ongeacht of de trein opnieuw gepland wordt. Datzelfde geldt voor het op de hoogte houden van contacten, dit kost ook eenmalig 40 cent.

Eerder bouwde een student van de TU Delft een treinapplicatie voor de iPhone. De NS wilde geen toestemming geven voor het gebruik van gegevens op de server of het beeldmerk. Daarnaast heeft de NS geen trek in concurrentie nu men een eigen applicatie aan het ontwikkelen is. De nieuwe applicatie is beschikbaar voor een groot aantal mobiele platforms, echter nog niet voor de iPhone. “Dat is uiteindelijk wel de bedoeling. Die student wilde toen toegang tot database, dat zijn onze gegevens, daar moeten wij voor investeren om het te bouwen. Het is eigenaardig om dat weg te geven en te zeggen, ga er maar leuk geld mee verdienen. We werken graag samen, maar dan wel op basis van afspraken voor alle partijen”, aldus de woordvoeder van de Nederlandse Spoorwegen.

Deel dit bericht

9 Reacties

Raimo van der klein

@Jannemiek, We hebben er een videoreview van gemaakt.. Zie hier: http://www.vimeo.com/3744317

nolihc

"We werken graag samen, maar dan wel op basis van afspraken voor alle partijen?, aldus de woordvoeder van de Nederlandse Spoorwegen.", je werkt helemaal niet samen, wat een web 1.0 mentaliteit. Openen die api's !

JV

"Jouw type mobiel (E71-1) wordt niet ondersteund door Reisplanner Xtra".Sony Ericsson P1 ook niet… Dat is dan weer jammer natuurlijk

Addy van Schie

@Jannemiek: ilocal is juist WEL te raadplegen via de NS app. Gaarne het woordje NIET verwijderen. Verder is het vrij essentieel te weten wat er naar 5522 ge-sms-t moet worden om de app down te loaden. Volgens mij is het "NS" naar 5522.

Jannemiek

@Addy, Wat ik wilde zeggen is dat de mobiele site van de NS de koppeling met iLocal niet kent, waar dit in de applicatie wel is opgenomen. Dit heb ik ondertussen verduidelijkt. Bedankt voor de tip.

Addy van Schie

@ Raimo : Jammer dat je ilocal geen toegevoegde waarde vindt bieden. Je maakt een treinreis met als eindbestemming een restaurantje dat je via ilocal kunt vinden. Of je komt aan op bestemming en bent op zoek naar een bloemenshop of een winkel waar ze bijvoorbeeld bonbons verkopen. Je moet toch toegeven dat dit een zeer contextuele service is en dat het precies doet wat jezelf vol overtuiging predikt 😉

Raimo

Als je een Windows Mobile device hebt moet je trouwens "NS w" smsen naar 5522 @AddyIk zal het volgende week wel even toelichten. Ik ben van mening dat elke app moet doen waar deze voor gemaakt is. Punt. Het android platform ondersteunt dit bijvoorbeeld door een handover te organiseren naar de Maps applicatie, email of wellicht iLocal.

Gijs

Peter vd Velde

Mooi verhaal. Inmiddels een paar keer via internet mijn mobielnr opgegeven voor een download. 0,0 reactie. Hetzelfde via sms naar 5522 met NS.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond