Deel dit artikel
-

Webwinkels alerter op bescherming persoonsgegevens

Webwinkeliers krijgen langzaamaan het besef dat ze verantwoordelijk zijn voor de bescherming van de persoonsgegevens. De markt professionaliseert met kleine stappen. “Wanneer je een webwinkel start, dan behelst dat meer dan een website met wat leuke plaatjes”, aldus Wijnand Jongen, directeur van de keurmerkorganisatie voor webwinkels, Thuiswinkel.org.

Volgens Jongen ontvangt Thuiswinkel.org meer vragen over de bescherming van persoonsgegevens: "En dan met name bij onze werkgroep fraude en veiligheid."

De certificering van het Thuiswinkel Waarborg  wordt deze maand opengesteld. Jongen " Binnen de certificering checken we veel dingen. Een daarvan is veiligheid en daarbinnen controleren we of de persoonsgegevens op adequate wijze wordt beveiligd." De OPTA eist in deze bescherming  minimaal beveiliging met een ssl-certificaat.

Jongen ziet in de markt dat  beveiliging bij veel webwinkeliers op adequate wijze wordt opgepakt, maar het zijn de kleinere webwinkeliers die toch nog vallen over het kostenplaatje. "Vaak komen webwinkeliers aan met het argument dat het geld kost. Maar het gaat slechts om een paar tientjes om een ssl-certificaat te installeren. Dat geeft de status van de markt weer. Wanneer je een webwinkel wilt starten, dan behelst dat meer dan een website met wat leuke plaatjes. Wil je dit goed doen, dan heb je ook rechten en plichten als webwinkelier."

Volgens Jongen willen de kleine webwinkels ‘alles gratis’: "Maar wil je kwaliteit leveren, en je onderscheiden in de markt, dan moet je ook hier actief mee bezig zijn."

De directeur vindt het geen excuus dat de echt gevoelige informatie in de systemen van de payment providers zit en niet altijd op de server van de webwinkelier. "De consument laat bij de webwinkel zijn gegevens achter.  Als webwinkelier ben je verantwoordelijk voor de data, of je dat nou leuk vindt of niet. Of die data nou wel of niet om gevoelige informatie gaat, dat ontslaat je niet van je verantwoordelijkheden. Je kan je niet verschuilen achter andere partijen", aldus Jongen.

Dit jaar worden alle  leden van Thuiswinkel.org getoetst. "Aan het einde van het jaar hebben alle gecertificeerde leden de proeve van bekwaamheid op het gebied van veiligheid doorstaan", vertelt de directeur van de keurmerkorganisatie.

De aandacht die er in de media is geweest voor de bescherming van persoonsgegevens heeft er wel toe geleid dat ‘het bewustzijn van webwinkeliers op dit gebied is toegenomen’, meent Jongen: "Het heeft te maken met een stukje vertrouwen dat je naar de consument uitstraalt." Hij vervolgt: "Wij kunnen het wel rapporteren, maar pas wanneer extern de vinger op de zere plek wordt gelegd dan is dat een stimulans voor webwinkeliers om er mee aan de slag te gaan."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond