Deel dit artikel
-

‘Online dwingt platenmaatschappijen op de knieën’

Het verdienmodel van de huidige muziekindustrie gaat roemloos ten onder. Muziek zal in de toekomst legaal gratis te downloaden zijn. Dat voorspelt Jeffrey Cole, professor aan de USC Annenberg School Center for the Digital Future, expert op het gebied van de impact van de media.

De huidige muziekindustrie, daar heeft Cole weinig positieve woorden voor over: “Dat businessmodel drijft op afpersing. Wanneer een consument twee liedjes mooi vindt, wordt hij geacht de hele cd te kopen.” Hij haalt aan dat de interesse in muziek hoger is dan ooit: “Maar mensen gaan niet meer naar een winkel om muziek te kopen. Ze gaan online en downloaden het daar legaal of illegaal.”

“Dat is deprimerend voor de muziekindustrie, niet voor de muziek zelf”, vertelt hij woensdag op een besloten bijeenkomst van Microsoft Advertising. Cole stipt aan dat de consument, die eerst nog vijftien dollar neerlegde voor een cd, nu de twee nummers online koopt voor een dollar. “Ik geloof dat muziek in de toekomst gratis zal zijn. Platenmaatschappijen sluiten nieuwe overeenkomsten. De artiest plaatst de muziek gratis online en krijgt een groter percentage van de opbrengsten uit de tournees. Er komt een complete nieuw model”, aldus Cole.

Veranderingen in het medialandschap

Deze voorspellingen baseert Cole op een langlopend wereldwijd onderzoek naar de verandering van het medialandschap. Hij meent dat de impact van de digitale techniek, eerst het internet en nu de mobiele ontwikkelingen, vele malen groter is dan de impact van televisie in de beginjaren.

“Om vroeger het best verkochte album te zijn moest je minstens 15 miljoen platen verkopen. Tegenwoordig is dat gezakt naar 2,4 miljoen voor een album van Lil Wayne vorig jaar”, schetst Cole.

Bescherming van muziek

Sinds de introductie van legale downloadplekken als bijvoorbeeld iTunes kan de consument ook alleen die twee nummers kopen. Cole: “De platenmaatschappijen konden het oude businessmodel niet loslaten. Ze hebben slechte beslissingen genomen. Sony bijvoorbeeld, die had veel eerder een goede mp3-speler moeten ontwikkelen. De muziekdivisie stond het niet toe. Het had ze miljoenen dollars opgebracht. Nu wordt er net zoveel muziek gestolen, het heeft niks gedaan voor de bescherming van muziek door dat na te laten. Bedrijven hebben slecht gehandeld, iTunes heeft laten zien dat mensen best bereid zijn om te betalen voor muziek.”

Foto: rossinabossio (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Bllshtmoe

langlopende wereldwijde onderzoeken zijn vaak al achterhaald op het moment dat de resultaten het daglicht zien, zo ook hier. "Platenmaatschappijen sluiten nieuwe overeenkomsten" wat een visie, gebeurt al minstens 2 jaar, zo niet langer. "Wanneer een consument twee liedjes mooi vindt, wordt hij geacht de hele cd te kopen", ja ja, iTunes bestaat al 8 jaar, bij de gratie van artiesten en platenmaatschappijen. Laat de beste man even zijn diploma's overleggen. Next!

daan

Dit artikel, wellicht overgenomen uit het rapport, staat echt bol van de feitelijke onjuistheden. Sony Personal audio heeft nagenoeg niets te maken met Sony music bijvoorbeeld.

Muziek lover

Helemaal eens met de beste man – platenmaatschappijen maken al jaren verkeerde beslissingen over hun distributie model en zijn veel te laat overgegaan tot adoptie van nieuwe media en een aangepast business model. Als je kijkt naar initiatieven zoals MySpace Music, Last.fm en Spotify krijg je een beeld van hoe de toekomst er uit gaat zien voor de muziekindustrie en artiesten. Uit gegevens blijkt ook dat de omzet elk jaar weer keldert en labels gaan zich nu achter de oren krabben hoe dit mogelijk is – jongeren kopen (nagenoeg) geen muziek meer, maar downloaden alles : werk mee in het beschikbaar maken van muziek en content en bouw een ander verdien model, want als het op deze voet doorgaat, gaan de labels over een jaar of 10 ook omvallen net als de banken! Michael Arrington van TechCrunch somt het hier heel spreken op in een artikel op zijn blog : http://www.techcrunch.com/2009/03/08/big-music-will-surrender-but-not-until-at-least-2011/

Stefan

@ Music Lover. Als je kijkt naar de initiatieven zoals Last.FM dan zien je dat deze ook weer in de problemen raakt vanwege 'international license fees'. Hierdoor moeten we bijvoorbeeld in Nederland maandelijks betalen om te mogen luisteren. Absurt, zeker aangezien Last.FM in handen is van CBS. http://mashable.com/2009/03/24/lastfm-international-users/  Kortom, het is en blijft toch altijd weer een rechtenkwestie. Ook in iTunes kan je niet kopen wat je wilt, want daar mag je sommige nummers niet downloaden omdat ze niet in je regio horen. De hele cd kan je dan wel weer bestellen, maar dat moet je dan via Bol.com doen (want zij kunnen wel de cd laten overvliegen).  Het zal dus nog wel een tijdje rumoerig blijven

Rick

Aansluitend op Stefan: Het lijkt er sterk op dat de muziekindustrie nu definitief de strategie heeft gekozen om online diensten die het wel begrijpen systematisch kapot te maken. En zolang regeringen het niet aandurven om het achterhaalde en destructieve auteursrechten systeem te hervormen, of zelfs onder druk van de industrie bereid zijn draconische maatregelen te nemen om dit toch maar te blijven handhaven, gaat ze dat misschien wel lukken ook. Last.fm, door CBS al uitgekleed, heeft inmiddels z'n eigen doodvonnis moeten tekenen. De inkomsten mogen dan slinken, maar de macht van de industrie is ongebroken en breidt zich zelfs uit naar de rest van de samenleving als (het afsluiten van gebruikers voor "illegale" filesharing betekent in principe dat de industrie mensen burgerrechten kan ontnemen). Het lijkt een beetje op een strategie van de verschroeide aarde: als wij niet meer aan muziek kunnen verdienen, dan anderen ook niet.

Hendri

Voor iedereen die is geinteresseerd in dit onderwerp heb ik een tip.Het boek "Appetite for Self-Destruction" van Steve Knopper geeft een kijkje in de keuken van de muziek business en geeft heel goed weer wat er is misgegaan in de muziek industrie. De industrie heeft na al die jaren nog steeds geen goed antwoord op downloaden en ziet verlamd toe hoe de winsten van de jaren 80 in rook opgaan. De huidige situatie is een drama voor de industrie, muziekliefhebbers en artiesten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond