Deel dit artikel
-

Besloten online winkelclub floreert tijdens crisis

De besloten online winkelclub ShopVIP raakt financieel de juiste snaar. Lid worden kan alleen op uitnodiging en de aanbiedingen, goedkoper dan in de winkel, gelden slechts voor enkele dagen. Emerce stelde de oprichters Bram Jan Streefland en Gavin Dresselhuis enkele vragen.

Welke merkbare impact heeft de kredietcrisis op het bedrijf?

"De kredietcrisis heeft geen nadelige werking, in tegendeel. ShopVIP floreert in de huidge marktomstandigheden. De fashionata is prijsbewuster geworden en is nu een recessionista! Daarnaast is het aanbod goed, veel leveranciers anticiperen nu al op de huidige situatie en zien dat ze waarschijnlijk niet hun gehele voorraad zullen verkopen dit seizoen en bieden dus nu ook hun huidige collectie aan op ShopVIP."

Wat is ShopVIP en hoe werkt het?

"ShopVIP is de eerste en grootste online shopping community van Nederland met meer dan 50.000 leden. ShopVIP organiseert sales van A-merken tegen 30 procent tot 70 procent korting. Deze sales zijn alleen toegankelijk voor ShopVIP-leden.

Leden van ShopVIP ontvangen bij iedere sale een uitnodiging per e-mail. Tijdens de sale kunnen leden de producten op de website aanschaffen met kortingen die oplopen tot 70 procent. De sales zijn drie tot vier dagen beschikbaar."

Waarom werken met lidmaatschappen en geen ‘open winkel’

"ShopVIP werkt uitsluitend met het referentie (tell-a-friend) principe. Je kunt dus alleen lid worden als je door een bestaand lid wordt uitgenodigd. Een gesloten community heeft voordelen voor zowel de leden als voor de leveranciers. De leden hebben op deze manier exclusief toegang tot de Sale zonder dat anderen de producten met hoge kortingen voor hun neus wegkapen. Dit model heeft zich in het buitenland bewezen (bijvoorbeeld Vente-privee.com in Frankrijk en Buyvip.com uit Duitsland) in loyaliteit en aankoopgedrag van de leden, wat ShopVIP ook terugziet in de eerste resultaten.

Voor de leveranciers heeft het als grote voordeel dat niet het gehele publiek (en de zoekmachines) zien voor welke prijzen de producten worden verkocht. Op deze manier beschermt de leverancier zijn merk. Doordat de zoekmachines deze sales niet oppikken (achter een login scherm) is er later ook geen history te vinden over deze sales op het Internet, wat natuurlijk weer ten goede komt voor het merk."

Wat voor soort en hoeveel producten worden aangeboden en hoe kan dat tegen zulke lage prijzen?

"ShopVIP.com richt zich op fashion- en lifestyleproducten zoals kleding, schoenen, sportkleding, horloges, sieraden, keuken -en woonaccessoires. De huidige focus zijn ‘fashion sales’ waarna meer ‘lifestyle sales’ zullen worden toegevoegd.

ShopVIP.com biedt producten uit actuele collecties, niet in Nederland verkrijgbare collecties, uit collecties die een aantal maanden oud zijn en uit ‘limited editions’. Een sale kan bestaan uit één merk (bijvoorbeeld een sale van Marlies Dekkers) of van verschillende merken (bijvoorbeeld een ‘Kids sale’ met de merken Swart, Eager Beaver en Oilily). Elke Sale bestaat uit ongeveer 40 to 50 verschillende producten met een minimale korting van 30 procent tot maximaal 70 procent korting.

Er zijn verschillende facetten waarom ShopVIP kortingen kan aanbieden. Allereerst omdat ShopVIP geen voorraad houdt, na de sale geeft ShopVIP aan de leverancier door hoeveel er geleverd moet worden. Dit wordt vervolgens verstuurd naar ons distributiecentrum van waaruit ShopVIP de producten verpakt en distribueert naar de klant. Daarnaast hanteert ShopVIP niet de marges die ‘bakstenen’ winkels hanteren om winstgevend te zijn."

Hoe trouw zijn de klanten?

"Na de verkoop van het vorige bedrijf (Trustive) in maart 2008, is een paar maanden later gestart met ShopVIP. Na de lancering eind oktober vorig jaar, was de eerste sale in november een feit.

Nu al is gebleken dat het concept dat zo succesvol is in Frankrijk, Vente-privee, met meer dan 6 miljoen leden en meer dan 500 miljoen euro omzet, ook een succes kan worden in Nederland. In maart verwelkomden we het  50.000ste lid. In de eerste maand verkocht ShopVIP gemiddeld 400 producten per week, in maart waren dit 1600 producten per week.

ShopVIP kent een hoge klantloyaliteit dat terug te vinden is in het aantal bezoeken per lid per maand en de herhalende aankopen. Van de shopVIP.com leden heeft al meer dan 70 procent 8 keer ingelogd op de shopping community om een sale te bezoeken en vervolgens eventueel een aankoop te doen.

Daarnmaast biedt ShopVIP in de community haar leden de gelegenheid om hun mening te geven over de huidige sales en mogelijke nieuwe sales. Op deze manier creëert ShopVIP een dialoog met haar leden. De huidige community is een begin, ShopVIP zal binnenkort de tweede versie van de community lanceren waar de leden nog interactiever met elkaar en met ShopVIP kunnen communiceren. Het is niet de intentie om een tweede Hyves op te zetten, maar meer om leden de gelegenheid te geven te communiceren met elkaar en hun shopping experience te delen; noem het shopping 2.0."

Bron foto: Art Comments (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Radinck

Heeft Emerce geen invite codes voor de site dan, we willen de site natuurlijk ook meteen uitproberen en niet wachten op een uitnodiging die misschien gaat komen!

Aldo

Knappe prestatie -:)

cees heystek

interessante ontwikkeling door gasten die het kunnen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond