Deel dit artikel
-

Google start eigen investeringsfonds voor start-ups

Google Ventures is de nieuwe ‘venture capital’-maatschappij van de zoekmachinegigant. Hiermee wil Google jonge, veelbelovende technologieondernemingen van geld voorzien.

Met het risicokapitaal hoopt Google uiteindelijk niet alleen rendement op de investering te krijgen, Google wil ook innovatieve bedrijven vinden die de potentie hebben om uit te groeien tot een succesvolle onderneming.

Google Ventures richt zal voornamelijk investeringen doen tijdens de beginfases van de start-ups. Het geld gaat naar bedrijven in verschillende sectoren. Zo heeft Google zijn pijlen gericht op onder meer consumenten internet, software, bio-tech en gezondheidszorg.

Medewerkers bij Google krijgen een vinger in de pap. Het investeringsfonds luistert naar de medewerkers die start-ups mogen voordragen die in aanmerking komen voor een eventuele investering. WIe zijn eigen start-up onder de aandacht willen brengen kan een mail sturen. Google Ventures adviseert om een presentatie mee te sturen die niet groter is dan drie pagina’s.

In ruil voor het geld wil Google zich actief bemoeien met het management om de investering veilig te stellen.

De economische omstandigheden zou volgens Google de ideale tijd zijn om te investeren in bedrijven die ‘the next big thing’ kunnen zijn.

Google wil niet kwijt hoeveel het van plan is om te investeren. The New York Times denkt dit wel te weten: tot 100 miljoen dollar in de komende twaalf maanden. In de FAQ van Google Ventures is te lezen dat er tot tientallen miljoenen dollars geinvesteerd kan worden in een start-up.

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter

Eindelijk een club die, al is het maar 1% van de totale omzet, risicovol durft te investeren in goede plannen. Zo komen we vooruit met z'n allen!

Richard

Slimme zet. Velen zoals Nokia gingen hen al voor.Een investeringsfonds is vaak een "leervehikel"waardoor google dicht op nieuwe business modellen kan gaan zitten. Door de succesvolle start-ups boeken ze rendement en door die paar die omvallen hebben ze wel in praktijk kunnen testen wat werkt en wat niet werkt. Handig in een onzekere markt. Dit kan op termijn naast het leren, rendement ook mogelijk groeimarkten opleveren die de sterke afhankelijkheid van adwords en adsense verminderen. De mediaindustrie snakt naar nieuwe business modellen en groeimarkten , dus ik ben beniewd wie van de krantenuitgevers met minder diepe zakken gaat volgen (met minder dan 100 mio kan het ook vele voordelen opleveren)

Luc van Poelje

Bedrijfsleven, watch en learn; innovate!!!@Richard, mee eens. Goede leerschool en zeker interessant. Beter een nieuw teamlid aan boord dan een nieuwe concurrent.  De kennis en innovatie komt uit de markt. Het hoeft ook niet nieuw te zijn. De meeste succesverhalen kenden al voorgangers; kijk naar Google zelf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond