Deel dit artikel
-

Roep om grotere banners oogst effect

Zevenhonderd creatievelingen steunden de actie ‘Ik wil meer KB’s’. Uitgevers en exploitanten geven er gehoor aan.

Eind vorig jaar deed Steven Pieneman, net als het jaar ervoor, een oproep aan mediabedrijven om meer ruimte beschikbaar te maken voor banners. Zevenhonderd mensen zegden hun steun toe op Ik Wil Meer KB’s. “Hoewel de timing van de actie niet fantastisch was, valt het niet tegen”.

De actie was erop gericht dat beeldreclame in het buitenland maximaal 40 KB zwaar mag zijn, in Nederland soms maar de helft.

"Als een adverteerder toch afwijkt van de Nederlandse standaarden, dan worden hem extra kosten in rekening gebracht", aldus Pieneman. "Dat is vreemd, want meer KB’s betekent meer creativiteit in een uiting en dús een beter resultaat door hogere doorklikratio".

Met de steunbetuigingen in de hand ging de digitale actievoerder naar site-exploitanten. En met succes. Bij Semilo, Marktplaats.nl, IM Networks en ClickDistrict kunnen nu zwaardere beelduitingen worden geleverd. WebAds, Ad7, Ilse Media, PcM en Reed Business hanteerden de nieuwe richtlijn al.

“Er komt nu een lijst waarop staat welke uitgevers en exploitanten wel en niet de nieuwe richtlijn hanteren. Overigens hanteert een aantal bedrijven nog lichtere formaten. Zij vallen nog onder de oude contracten van DoubleClick, en dat terwijl de Google-dochter de nieuwe standaard toch al toestaat”.

Deel dit bericht

11 Reacties

Stefan

Joepie, goed nieuws!

Martijn

"want meer KB's betekent meer creativiteit in een uiting en dus een beter resultaat door hogere doorklikratio" Ik ben benieuwd of dit waar gemaakt gaat worden. Gaan de doorklikratio's het komende jaar verdubbelen?

BSK

Goed nieuws? Nog langer wachten tot pagina's geladen!

Erik

Goeie zaak, bij Acquire Online hanteren we al jaren een max van 49Kb

Eddy

Yes! Meer KB Meer Performance!

danny

hallooooooooo! waar gaat dit over :-) moeten we het niet over MB's hebben of mis ik iets, hierbij een uitnodiging aan de pienemannen voor n grrratis workshop om de kennis te updaten

Paul Eikelenboom - fris idee

Het is toch wel opvallend dat veel creatieven de mogelijkheden van flash niet kennen. Wij maken al jaren banners die groter zijn zonder dat de uitgevers problemen er mee hebben.  Je kunt zonder problemen banners van 500kb maken. Maar dan moet je wel even weten hoe je gebruik maakt van flash.  Adverteerders weten nu wel bij welke 700 creatieven ze niet moeten zijn…

danny

hi paul, je bent hierbij ook van harte uitgenodigd … :-)

Fidel

*Zucht* "en d�s een beter resultaat door hogere doorklikratio" Webvertising anno 2009: en nog steeds hebben we het over doorklikratio's.

Koen van Gestel

De limiet die uitgevers nu hanteren conform de IAB normen is van toepassing op de initiele load van de creative. Als je een beetje handig (lees creatief) bent met flash kun je dus nu ook al veel meer KB benutten. De limiet van 40KB is natuurlijk niet in het leven geroepen om creatieven te pesten. Uitgevers moeten meer betalen om ads die boven die norm uitkomen uit te serveren en daarnaast staan er vaak meerdere op een pagina. Tel die op bij de content die je uitserveerd en de laadtijden lopen binnen no time weer op tot een niveau dat de gebruiker het gevoel geeft weer met een 56K modem te surfen. 

Erik

Leuk nieuws, echter jammer dat er in Nederland nog steeds een 'Banner-Blindheid' heerst, dus een paar Kb'eetjes min of meer zet ook geen zoden aan de dijk ;-(

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond