Deel dit artikel
-

Oscar Diele verlaat TomTom voor Spil Games

Na een geschiedenis bij Wehkamp en Marktplaats zet Oscar Diele de volgende stap op zijn carrièrepad. Hij laat TomTom achter zich en stapt over naar Spil Games: “Spil Games is puur online. Bij TomTom heb ik dat een beetje gemist.”

Diele gaat per 1 mei de functie van Chief Marketing Officer vervullen. Na een kleine twee jaar bij TomTom is het weer tijd voor de volgende zet. Hij wil de uitdaging niet laten liggen: "Nu krijg ik de kans om bij een puur online bedrijf te doen waar ik goed in ben, namelijk het uitbouwen van een online propositie en dat omzetten in een gezond businessmodel. De focus ligt op het vergroten van bereik."

In zijn nieuwe functie geeft Diele leiding aan de teams die de content verzorgen en de portals beheren en heeft hij de eindverantwoordelijkheid voor alle marketingactiviteiten voor de consument.

Het online casual gamingbedrijf weet belangrijke spelers aan zich te binden. Sidney Mock, koos na een functie bij Google al eerder voor Spil Games. Nu is Diele aan de beurt en de derde grote naam schijnt er ook aan te komen.

Drive

Voor Diele een baan overwoog bij Spil Games, sprak hij met de twee oprichters, investeerders en Sidney Mock: "Dat heeft meegeholpen. De drive en het enthousiasme van die mensen, deze mensen ondernemen en hebben een visie waar ze naartoe gaan."

Ontbreekt het daar dan aan bij de werkgever waar hij binnenkort afscheid van neemt? "TomTom heeft ook wel een visie, maar zit in een transitie van een bedrijf dat navigatie elektronica levert naar een content service-partij. Ze hebben een duidelijke visie om content over verschillende platforms te verspreiden, niet alleen via het navigatieapparaat, maar bijvoorbeeld ook de mobiel", aldus Diele.

Geld, zo verklaart Diele, speelt geen rol bij de overstap. Hij haalt het nog maar een keer aan: "Ik zat prima op mijn plek bij TomTom, maar de uitdaging was te mooi om te laten lopen." Bij TomTom was Diele verantwoordelijk voor alle online marketing- en salesactiviteiten in 25 landen. Hij vervolgt: "Ik heb bij TomTom de kans gekregen om goede dingen te doen." Maar, zo benadrukt hij: "Spil Games is puur online. Bij TomTom heb ik dat een beetje gemist."

Passie voor online

En voor dat aspect gaat Diele overstag: "Ik heb passie voor dit vak. Online is het enige wat ik goed kan doen. Ik kan me niet voorstellen dat ik in een andere industrie dan online terechtkom." Hij vindt het desondanks lastig om TomTom achter zich te laten.

Over een halve maand gaat Diele van start bij Spil Games. Hij wil bescheiden beginnen en eerst goed om zich heen kijken: "Ik neem de tijd om een plan uit te zetten, er staat nu nog niks vast." Hij vervolgt: "Spil Games heeft een enorme kans in bereik. Dat moet omgezet worden in een businessmodel. Ik krijg de kans om mee te werken aan de groei van de organisatie. Het is een Nederlands bedrijf met een internationale footprint."

Concurrentie

Er zijn meerdere partijen die zich bezig houden met online casual game portalen, bijvoorbeeld MSN en Yahoo. Diele: "Spil Games is bezig vanuit hun eigen kracht en kijkt niet teveel naar de concurrentie. Wat Spil Games bijzonder maakt, is dat ze de markt lokaal benaderen. Onder meer met lokale gamecontent en lokale domeinnamen, daarin onderscheiden ze zich."

Spil Games biedt meer dan 50 gelokaliseerde gameportals aan in bijna 20 talen, elk gericht op een specifieke doelgroep. Het bedrijf kent op het internationale netwerk 100 miljoen unieke bezoekers per maand.

Toekomst

Maar ook voor TomTom voorspelt Diele een goede toekomst. "TomTom heeft de juiste kaarten in handen om succesvol te zijn." Hij ziet dat TomTom de afgelopen tijd is veranderd. "Van elektronicafabrikant naar content service partij met Vodafone. En er was de overname van kaartenfabrikant Tele Atlas. Nu is het zaak dat terug te verdienen. Dat kan onder meer dankzij de deal met Renault", aldus Diele. TomTom en Renault sloten eerder een samenwerkingsverband voor de ontwikkeling en levering van volledig geïntegreerde navigatiesystemen. En, zo geeft Diele aan, ‘er wordt gewerkt aan mobiele apparaten’: "In de toekomst van TomTom is de navigatie meer device agnostic, het gaat om de navigatie-ervaring. Je ziet bijvoorbeeld de online routeplanner verschijnen." 

"TomTom heeft een gezond businessmodel. Het is een winstgevend bedrijf. De navigatiesystemen hebben te kampen met teruglopende verkopen, de markt groeit niet meer zo hard, de penetratie is al vrij hoog. Risico moet je verspreiden. Tele Atlas kan de kaartdata aan andere spelers kwijt. Er zijn meer kanalen om navigatie-ervaring te verspreiden", aldus Diele.

"Bij TomTom was ik verantwoordelijk voor de e-commerce-activiteiten. De online omzet is in mijn tijd daar met ruim 70 procent gegroeid. Er zit groei in. Toen ik binnenkwam bij TomTom was er niets. Ik heb toen een team gebouwd dat zich richt op online interactie met de eindgebruiker. Het volledige assortiment is online in de etalage gezet, we zijn het kanaalconflict niet uit de weg gegaan, maar we hebben een online winkel neergezet en hebben omzet gegenereerd. De online routeplanner is gelanceerd, net als een platform waar gebruikers zelf content kunnen delen. En TomTom is bezig om de HD-traffic informatie via veel manieren te ontsluiten."

Deel dit bericht

13 Reacties

Jeroen

Lijkt me een mooie stap voor Oscar. Snap niet waarom Peter en Dirk hem hier zo lopen af te branden, waarschijnlijk jaloezie of oud zeer. Wees dan een vent en zet je echte naam en e-mail adres erbij. Of richt een nieuw internet concept op, http://www.get-a-life.nl.  Tip voor Emerce, verwijder dit soort reacties. Onzinnige ongein.

Redactie

@Jeroen: De (anonieme) reacties zijn al verwijderd. Deze worden in eerste instantie altijd meteen getoond op de site, er wordt achteraf gemodereerd. Zoals in onze disclaimer staat: Alle inzendingen dienen correct, bondig, professioneel en beschaafd te zijn. Niet ter zake doende, commerci?le of kwetsende bijdragen worden verwijderd.

Radinck

Gefeliciteerd Oscar, mooie stap en succes bij Spil!

Menno

He jammer, mis ik de misgunnende reacties weer. Oscar is de vleesgeworden 'Self Made Man'. Hadden we maar meer van dit soort mensen in NL! Succes Oscar!

Jay de Groot

Een mooie uitdaging voor Oscar. Ik ken Spil nog uit de tijd dat ze Spill heetten 😉 .. En de groei van de afgelopen jaren samen met Reinout en Martijn van Endeit is indrukwekkend. .. Peter weet wel de goede mensen aan zich te binden. Ben dus erg benieuwd naar de komende jaren.  Heel veel plezier en succes Oscar.

Gino Goossens | InsideTravelFacts.nl

Goed bezig Oscar! Maar dat wisten we al ;-)… Succes in je nieuw job en WB in de 100% online wereld… Het gaat je goed.

Levi van Wijngaarden

Goede keuze hoor Oscar. Hier bij Spil Games draait inderdaad alles om online dus je kan je hart ophalen. Kijk er naar uit om met je samen te werken! Tot over 2 weken.

Egbert

Gefeliciteerd Oscar. Veel succes.

Albert

Een mooie move? Zou het werkelijk? Een prachtig navigatie bedrijf verlaten voor een -met alle respect- spelletjes in- en verkoopcentrale? Opvallend dat er geen reactie van TomTom is, ook niet in de 'pressroom' op de site.

Martin Voorzanger

Oscar, van harte gefeliciteerd! We gaan je uiteraard missen bij TomTom. En natuurlijk komen dit soort kansen op je pad als je ze niet verwacht. Ik weet dat je een zeer weloverwogen keuze hebt gemaakt en het moeilijkste voor jou is afscheid te nemen van alle mensen waar je dagelijks vol passie en plezier mee samenwerkt.

danny m van der cingel

Gasten bij spilgames zijn goed bezig zeg… ge-fe-li-ci-teerd bennie/sidney, go > go > go daar in hilversum

Joke Vrolijk

Leuk om te lezen Oscar dat je het online aspect hebt gemist; daarvoor was natuurlijk een goede basis gelegd bij wehkamp.nl 🙂 veel succes in je nieuwe job!

Remco

Is er een toekomst voor spelletjes / online producten / portals? Ja. Het is goed mogelijk dat de advertentie markt door de economische crisis alleen maar groter wordt. :P Er komen meer werklozen waardoor ook de markt voor leisure games zal groeien. Het is een grappige overstap. Veel succes daar. RemcoLots of luck in your new room.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond