Deel dit artikel
-

Online bankieren na e-mailen het populairst

Na e-mailen is online bankieren de meest frequent uitgevoerde Internet activiteit: 92 procent van de Nederlandse internetgebruikers e-mailt wekelijks en 60 procent doet wekelijks online financiële verrichtingen. Op de derde plaats is instant messaging (36 procent wekelijks) terug. Dat stelt onderzoeksbureau InSites. Inmiddels heeft 86 procent van de Nederlandse internetpopulatie wel eens iets online gekocht.

Opvallend is volgens Insites dat online bankieren als eerste ‘niet communicatie toepassing’ in de lijst van meest populaire online toepassingen terug te vinden is. Zeven op tien of 4,9 miljoen Nederlandse surfers werken met een online banking pakket. “Steeds meer mensen bankieren via internet. Dat is voor veel mensen ook de reden om ueberhaupt te starten met internet. Geen rekening meer hoeven te houden met de openingsuren van de bank, of niet meer moeten wachten aan het loket zijn de belangrijkste beweegredenen om te starten met online bankieren”, aldus Steven van Belleghem van Insites. 

Nederlandse surfers gaan volgens Insites vaak op zoek naar nieuws. Verder zoeken mensen heel vaak naar informatie omtrent financieel nieuws, reizen, muziek en tenslotte informatie over computers en Internet op de vijfde plaats. “Opvallend is dat de Nederlandse internaut meer volledige of diepgaandere informatie verlangt op het vlak van regionaal nieuws, onderwijs en kleding,” stelt  Van Belleghem.

De Insites-studie toont verder aan dat heel wat Internetgebruikers frequent zoeken op regionaal nieuws, maar dat de mensen niet tevreden zijn over de kwaliteit van de gevonden informatie. Volgens Insites willen veel surfers het internet ook gebruiken voor hun locale informatiebehoeften en die verwachtingen worden vooralsnog niet of slecht ingelost.”

86 procent van de Nederlandse online populatie heeft wel eens een product of dienst online aangekocht. In vergelijking met mei 2003 is dit een stijging van 30 procent. “Ook in de toekomst is het aantal e-commerce gebruikers verzekerd, aangezien het overgrote deel van de e-shoppers dit in de toekomst opnieuw zegt te zullen doen. De sterke groei in e-commerce-transacties is te danken  aan de sterke toename van Internetervaring in Nederland. De stijging van breedband en de groeiende expertise bij het merendeel van de surfers, leidt tot een stijgend aantal online aankopen,” aldus Van Belleghem.

Het liefst kopeninternetgebruikers boeken, kleding of vliegtuigtickets online. De verschillende e-Scape studies van InSites tonen aan dat deze producten reeds verschillende jaren op rij de top drie vormen van meest gekochte producten. Gemiddeld koopt een Nederlandse surfer vier producten en/of diensten per jaar aan via het Internet, met een gemiddelde prijs van 96 euro. In totaal kochten Nederlandse surfers voor 2.3 miljard euro via Internet in het afgelopen jaar.

Deel dit bericht

6 Reacties

Harm de Ruijter

Gelukkig hebben Noord-Hollanders wel de beschikking over een platform dat voorziet in de lokale informatiebehoefte. Ik kijk en zoek een paar keer per week op http://www.webregio.nl

mark

E-mail, internbankieren en 86 procent van de Nederlandse online populatie heeft wel eens een product of dienst online aangekocht. Welke bank gaat dat nu eens integreren en en bouwt daarmee een enorme synergie/winstgroei op? ABN/AMRO en Rabobank steken jarenlang al vele miljoenen in sportsponsoring zonder dat ze daar de integratie aan toevoegen, terwijl dat juist zo mooi kan zijn: geld terugverdienen via sponsoring. Het is een heel erg simpel concept dat vrij eenvoudig te doen is en waarmee het gebruik van de pinpas in meerdere vormen dan op dit moment is te verhogen. Misschien dat de banken eens iets minder stropdassen en titels moet werven en een paar echte creatieven die kosten/baten kunnen denken en realiseren.

Mark Klein

Online bankieren is ook voor mij dé reden om thuis internet te gebruiken. Ik kon me na de introductie van de pinpas al niet meer voorstellen dat ik ooit een bank was binnengelopen om geld op te nemen en daarbij dus rekening moest houden met de openingstijden. Net zoals ik me nu al niet meer kan voorstellen dat ik voor elke girale betaling een papieren (!) formuliertje heb ingevuld. Wat is de volgende noviteit?

Michiel

Mensen worden ook wel gedwongen om online hun bankzaken te regelen! Vele banken sluiten hun kantoren voor klanten en om aan overschrijvingspapieren te komen moet je moeite doen. De online-diensten duwen ze zowat door je strot, vervolgens laten ze je er nog voor betalen ook. De gegevens kunnen direct verwerkt worden, geen dure medewerkers die klanten te woord staan … en de banken vangen er nog geld voor ook! .. Als ik een bank zou hebben, zou ik ook alle mogelijke moeite doen om de klanten over te zetten naar online bankieren.

Remco

Raar dat gezien deze ontwikkeling de ING bank heeft besloten juist weer meer lokale kantoren met kas diensten te openen, ik snap het niet.

Jeroen

Ik wil even ingaan op het onderdeel regionale informatie. Er worden door de overheid miljoenen gestoken in Kenniswijk, digitale steden, etc. Wat is het succes daarvan dan? Voorziet dat dan niet in de regionale behoefte? Waar ligt dat dan aan? Het is best jammer dat het bedrijfsleven deze regionale markt helemaal laat liggen en dat we de initiatieven overlaten aan gemeentes en gesubsidieerde wijkportalen. Welke uitgever of onderneming duikt er eens in en wordt marktleider in regionale portalen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond