Deel dit artikel
-

Utopia: meer affiliatenetwerken meer omzet

Stelling: des te meer affiliatenetwerken, des te meer omzet. Ruud Kok, marketingmanager van affiliate marketing netwerk M4N gaat de discussie aan met Piet van den Boer, internet marketeer bij AEGON Bank.

door Ruud Kok en Piet van den Boer

Ruud Kok:

Des te groter de taart, des te meer er te verdelen valt. Maar meer is niet per definitie beter. Een misverstand dat nogal eens de ronde doet, zo ook bij adverteerders. Zodra hun affiliate marketingcampagne succesvol is, overwegen ze met meerdere netwerken samen te gaan werken. De redenering die daarachter schuil gaat is: des te meer netwerken, des te meer omzet. En omzet is als dollartekens in de ogen van adverteerders. Des te meer omzet des te beter!
 
Maar wat blijkt. Het tegenovergestelde is vaak het geval. Weg dollartekens, dus. Want, in tegenstelling tot bannernetwerken, kan een affiliate met ieder netwerk zaken doen. Dit betekent dat de netwerken voor een deel met dezelfde partijen werken waardoor ze elkaar overlappen.
 
Stel een bedrijf werkt samen met twee netwerken en voegt daar nog eens drie netwerken aan toe. Dit bedrijf moet dan rekening houden met de volgende negatieve uitwerkingen:

a) De kosten nemen toe. Op een directe manier omdat diverse netwerken een maandelijkse fee rekenen. En indirect doordat adverteerders meer tijd kwijt zijn aan het onderhouden van communicatie met netwerken en het afhandelen van alle administratieve zaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een toename van het aantal facturen. Maar bovenal moeten adverteerders vaker inloggen en nauwkeurig registreren via welk netwerk welke verkoop is geleverd.

b) Een grote hoeveelheid netwerken zorg er tevens voor dat de motivatie om hard voor een adverteerder te lopen afneemt. Een accountmanager ontvangt vaak een commissie als bonus. Doordat de totale omzet wordt versnipperd over meerdere netwerken, verdienen de netwerken minder per maand. Hierdoor wordt de motivatie van affiliate marketing netwerken en accountmanagers verlaagd om de specifieke klant op nummer 1 te zetten.
 
Ik pleit er niet voor dat adverteerders slechts dedicated met 1 netwerk moeten gaan werken. Zakendoen met meerdere netwerken kan gunstige effecten tot gevolg hebben. Een daarvan is concurrentie. Immers: De ene bedelaar ziet de andere niet graag voor de deur staan. Concurrentie houdt elkaar scherp en zorgt ervoor dat je een stap harder loopt. Daarnaast kunnen netwerken elkaar aanvullen. Adverteerders kunnen profiteren van de verschillende zwaartepunten van netwerken in specifieke segmenten. Maar ga er niet vanuit dat samenwerken met meer affiliate netwerken garant staat voor meer omzet.
 
Zorg voor een goede selectie van netwerken. Bij voorkeur partijen die elkaar aanvullen. Een ander belangrijk criterium voor de keuze van een netwerk is de verantwoordelijke accountmanager, in hoeverre ze het rendement uit advertenties verhogen en proactief bijdragen in het vergroten van je netto-omzet.

Piet van den Boer:

Nu affiliate marketing door meer bedrijven als een effectieve manier van online marketing wordt gezien, rijst steeds vaker de vraag wat de beste manier is om je affiliate programma op te zetten. Een belangrijke overweging hierbij is het aantal netwerken dat wordt ingezet. Het optimale aantal netwerken kan per bedrijf verschillen. Bij AEGON Bank hebben we gekozen voor drie netwerken: Daisycon, M4N en Tradedoubler.

De belangrijkste redenen om met drie netwerken te gaan samenwerken zijn: concurrentie, service aan affiliates en bereik. Het samenwerken met verschillende netwerken kan zorgen voor een gezonde concurrentie tussen de netwerken. De omzet wordt immers verdeeld over de verschillende partijen. En een affiliate kan ook prima bij een ander netwerk het AEGON Bank programma afnemen. Daarnaast draagt de keuze voor meerdere netwerken bij aan de service richting affiliates. Als iemand het affiliate programma van AEGON Bank af wil nemen, kan hij daarvoor terecht bij het netwerk waar hij het prettigst mee samenwerkt. Tenslotte heeft ook het gecombineerde bereik van de netwerken meegespeeld in de keuze. Door met deze drie netwerken te werken, zorgen we ervoor dat we het grootste deel van de affiliates in Nederland kunnen bereiken.

Er zijn echter wel een aantal dingen waar aan gedacht moet worden bij het werken met verschillende netwerken.

1) Eén van de belangrijkste is: Zorg ervoor dat de voorwaarden voor elk netwerk gelijk zijn. Doe je dit niet, is de kans groot dat je meer commissie gaat betalen voor hetzelfde aantal sales. Het is namelijk niet moeilijk om een affiliate link aan te passen van M4N naar Tradedoubler als je er een euro per sale meer voor krijgt. Door de voorwaarden (dus ook cookietijd etc.) voor elk netwerk gelijk te houden, moet men zich onderscheiden in service. Zowel naar de affiliate als naar het bedrijf. Op die manier kan een gezonde concurrentie ontstaan waar het programma uiteindelijk beter van wordt.

2) Zorg ervoor dat je niet met teveel netwerken samenwerkt. AEGON Bank heeft bewust gekozen voor drie netwerken, onder meer vanwege de beheersbaarheid. Samenwerken met meer netwerken kost meer tijd. Dat moet je er vervolgens wel weer uithalen.

3) Evalueer de prestaties. Je hebt de kans netwerken op een goede manier met elkaar te vergelijken, omdat ze met hetzelfde programma onder dezelfde voorwaarden werken. Het is onzin om door te gaan met een netwerk dat het veel minder goed doet dan de overige netwerken. Kijk dan eens wat een van de andere partijen in de affiliate marketingbranche voor je kan betekenen, of werk met een netwerk minder.

4) Haal eruit wat erin zit. Zorg ervoor dat je direct contact zoekt met je top affiliates, ongeacht welk netwerk. Wat willen zij? Wat vinden zij van je website en van het programma? Maar ook de netwerken hebben veel ervaring met affiliate marketing. Vraag ze continu om feedback, het is ook in hun belang dat jouw programma het goed doet.

Door op de juiste manier met meerdere affiliate marketing netwerken samen te werken, kun je meer uit het affiliate marketing kanaal halen dan wanneer je je beperkt tot slechts één netwerk.

Deel dit bericht

5 Reacties

Eric

Zeker mee eens Piet. 2/3 netwerken zorgen voor een gezonde concurrentie en een actieve benadering.We werken inderdaad soms liever met partij A omdat het systeem voor die actie beter is of omdat je betr contact hebt met het netwerk. Jammer genoeg maakt Aegon afspraken zodat er geen onderlingen concurrentie tussen de aff. partijen kan bestaan op basis van fee/vergoeding.

Piet van den Boer

@Eric We hebben inderdaad afspraken gemaakt over de fee/vergoeding. De gedachte hierachter is dat we sowieso een goede vergoeding willen bieden, maar dat de netwerken op service en uitvoering van het programma moeten concurreren en niet op fee/vergoeding.  Ik denk dat dit de kwaliteit van het programma ten goede komt ?n zorgt voor duidelijkheid richting affiliates. Hoe denk jij hierover?

henk

Complimenten voor openheid en duidelijkheid aan beide kanten. @redactie: vaker doen!

Joris Goossens

De aanpak van Aegon is helder en aan te raden. Het managen van meerdere netwerken en je top affiliates is van groot belang. De opzet met twee of drie netwerken hebben we al voor meerdere klanten opgezet, en met succes. Indien goed opgezet (met gelijke voorwaarden e.d.) zal dit zeker leiden groter bereik en verhoging van omzet.

Eric

@Piet, het programma ten goede komen weet ik niet. Op een bepaalde manier wel maar nu is er geen concurrentie tussen de affiliate partijen en ik vraag me af of je daarmee niet de wet overtreed. Want JIJ mag wel aan iedereen het zelfde bpalen, maar bepalen wat hun marge is lijkt me iets tever gaan. Ik zeg niet dat Aegon het verkeert doet, de actieve benadering door 2/3 partijen in te schakelen is er zeker, het programma is goed maar helaas de landingspagina's niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond