Deel dit artikel
-

Online campagne binnen ING Bank slaat aan

Medewerkers van de ING Bank die vanaf hun werkplek op het internet surfen, worden daar sinds kort op een bijzondere en verrassende manier welkom geheten. Op vrijwel alle externe websites die zij bezoeken draaien uitsluitend speciale ING Bank-advertenties (banners, skyscrapers en screenads). De campagne is volgens ING Bank zelf een groot succes.

In de advertenties richt een denkbeeldige klant zich rechtstreeks en beeldvullend tot hen met de opmerking: “Hé! Jij werkt toch bij de ING Bank?” om hen vervolgens uit te nodigen om kennis te maken met de vernieuwde positionering van de ING.

Alle informatie over de nieuwe campagne en de onderliggende filosofie is te vinden op een mini-site. Op deze site zijn de nieuwe merkwaarden van de ING Bank te vinden, en kunnen werknemers ook de nieuwe commercial van ING Bank bekijken.

Wat de interne brandingcampagne bijzonder maakt, is dat de uitingen uitsluitend zichtbaar zijn voor surfende ING’ers, terwijl de uitingen op externe sites draaien, aldus ING Bank. Om dit te bereiken wordt  het bezoek van het ING-netwerk door de sites opgevangen (IP-targeting), waarna alleen de ING-medewerkers de speciale uitingen kunnen zien.

Voor de campagne is ingekocht op de sites van de voornaamste ad-networks zoals Lycos, MSN en Webads. Hiermee bereikt ING Bank dat alle surfende medewerkers de banners te zien krijgen. De online campagne is ontwikkeld door Red Urban. De media-inkoop en IP targeting techniek is verzorgd door Kobalt Media Services.

Volgens Henk Rijks, die verantwoordelijk is voor het project binnen ING Bank, kan de campagne een succes genoemd worden. “Doel van de campagne was de werknemers op een ludieke wijze kennis te laten maken met de reclamecampgne van ING Bank zoals die nu ook op de billboards te zien is en waarin consumenten worden opgeroepen bepaalde werknemers van ING Bank te mailen,” vertelt Rijks.

De 'brand-awareness' bij het personeel van ING Bank is ook omhoog gegaan en ook dat was volgens Rijks deels doel van de actie. “De reacties op de campagne zijn over het algemeen ook erg positief geweest en heeft er ook toe geleid dat er meer geklikt is door de ING Bank-medewerkers.”

De interne campagne draait nog, maar de screen-ads (die onder meer op Webads, Ilse en MSN draaien), hebben tot nu toe een clickthrough van ruim 12 procent. De cijfers voor de popups zijn hetzelfde. “Het verrassingseffect bij de medewerkers was hoog en ook dat was precies de bedoeling,” besluit Rijks. 

Deel dit bericht

12 Reacties

knakworst

Is dat niet een beetje zonde van het geld? Adverteren hoort toch (uiteindelijk) geld op te leveren en ik kan maar niet inzien hoe dat hier het geval is. Iemand?

bokworst

beste knakworst. an sich heb je gelijk. elke euro erin moet vijf euro eruit worden. Sommige resultaten zijn natuurlijk onmeetbaar. In dit geval: "brandawareness binnen ING". Ik denk dat ze het knap hebben gedaan. Het resultaat spreekt ook. Als medewerker van de ING zie je je eigen bedrijf ineens voor je neus. Dat is hetzelfde effect als het applaus voor een artiest. 'ik besta, ik ben belangrijk'. Ik ben trost bij dit bedrijf te werken, weet je wat. Ik doe nog meer mijn best. Dat levert ongemerkt veel meer op. Communicatie- in- of extern is veel meer een investering dan azen op rendement. meeste marketeers denken daarin rigide. Vergeet nemen, geven is het credo. Succes kankworst, groet, bokworst ( die duitse weet je wel…)

Peter

Moeten wij de jongens van de ING bank nou gaan uitleggen dat je hier gewoon je interne middelen voor kunt inzetten… Want het moet met een vrij simpel programmaatje toch mogelijk zijn, als personeel vanuit het eigen netwerk internetsites bezoekt, pop ups en meer van dat soort moois te laten verschijnen in alle soorten en maten?

Niels

Of elke marketing euro er vijf worden valt te betwijfelen wanneer het gaat om interne campagnes, maar het is zeer zeker zo dat dergelijke campagnes resultaat bieden. In zekere zin heb je hier te maken met de 'menselijke' kant van het bedrijfsleven: de (interne) bedrijfcultuur. Gevoel, eigenwaarde, emotie, motivatie en zoals Bokworst schrijft, met name Trots spelen hierbij een hele belangrijke rol. Zie het als een zeer geslaagd bedrijfuitje; je vertelt erover aan vrienden of familie. Dat geldt hierbij ook: men ervaart het als positief (als het goed is) en misschien grappig. Bovendien is het voor een bedrijf als de ING de manier om verschillende boodschappen over te brengen aan de mensen die er werken.

Koos Koets

Idd, snap het ook niet helemaal, gewoon kwestie van een dns aanpassing, zet de bannerserver van emerce even naar een interne webserver en klaar is kees

mozzie

Ja heel eenvoudig inderdaad en stom dat ze dat niet gedaan hebben… Ok, nu weer ff een stapje doordenken: Doel van de campagne was om de medewerkers te 'verrassen' met een ING uiting…  Moet ING dan (indien ze zo ontzettend slim zijn om hun dns aan te passen zodat het naar hun eigen bannerserver point) zelf allemaal campagnes gaan inplannen en een admanagementsysteem (ok, phpads is gratis) gaan draaien?  Ik bedoel, dit is wel nodig om het verrassingseffect te behouden, want alleen maar zelfgemaakt bannertjes van ING op alle sites waar de ING medewerkers komen gaat toch opvallen…

radja

iemand welkom heten met popups? dan wil ik wel iemand welkom heten met een honkbalknuppel… het is niet erg verwelkomend om mensen lastig te vallen.

Sneakers

Op zich grappige actie. Wel een kanttekening. Ik neem aan dat de IP targetting niet door Kobalt is verzorgd. Lijkt me meer een taak voor de uitgever anders wordt het wel een heel duur grapje.  Er zal wel sprake zijn van een verrassingseffect . Maar of het effect heeft? Tuurlijk clicks zullen er wel zijn. Maar de boodschap op de mini site en de werking daarvan….. Ik vraag het me af. Grappig, even klikken beetje rondkijken op de minisite. En dat was het dan weer.  De campagne is een mooie copy cat van de arbeidsmarktcommunicatie 2000-2001. Weet dat een Nederlands bureau dit zeer effectief heeft ingezet om personeel weg te kapen. Hey jij werkt toch bij….. Wist je dat we bij ……. je 10% meer betalen etc. etc.  

Koos Koets

@mozzie, dan gooi je even wat andere bannertjes er tussen door, zo moeilijk is dat nou ook weer niet, ongeveer 15 regels code.

JanDeGroot

Ik zou als ING-er wel een beetje een big-brother gevoel krijgen. Weet niet hoe zij dit zelf hebben ervaren? Zijn er misschien ING-medewerkers onder het emerce publiek?

Koos Koets

@jan, nee die durven het internet niet meer op 😉

Tienstra

Dit is echt alleen maar bedoeld om te kijken welke medewerker tijd steelt van het bedrijf.Een ingewijde, tevens klokkenluider

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond