Deel dit artikel
-

Telefoongids integreert Google

De Telefoongids gaat Google volledig opnemen in zijn website. Dat is opmerkelijk want vorige maand maakte Overture nog bekend dat het in zee zou gaan met Gouden Gids. Google lijkt nu bewust voor de 'concurrent' te kiezen.

Als één van de eerste directories in de wereld integreert De Telefoongids de volledige zoekmachine Google in haar website. De zoekfunctionaliteit van Google biedt gebruikers nieuwe mogelijkheden bij het oriënteren op bedrijven en privé-personen. Resultaten vanuit Google worden gelinkt naar de resultaten in De Bedrijvengids. De site www.detelefoongids.nl positioneert zich hiermee tot een startpagina voor het vinden van bedrijven en personen in Nederland.

“De Telefoongids is van oudsher sterk in het zoeken en in contact brengen van personen en bedrijven. Dat verruimen wij nu door hier de populaire oriëntatie- en zoekmogelijkheden van Google aan toe te voegen. Complementair zoeken met de twee A-merken onder één internetdak biedt veel gemak voor onze gebruikers. Wij rekenen daarom op een verdere toename van het aantal searches en op nog meer traffic voor onze adverteerders”, zegt Thomas Snyder, directeur E-media van De Telefoongids.

De Telefoongids is één van de eerste directories wereldwijd die een dergelijke vergaande samenwerking start met Google. De Telefoongids wil ervaring opdoen met de internet zoekmachine en het online advertising model van Google.

De vernieuwde website van De Telefoongids brengt drie essentiële zoekfuncties bijeen: Wie (De Telefoongids), Wat (De Bedrijvengids) en Web (zoeken via Google). Een voorbeeld van deze drie, complementaire zoekingangen is het boeken van een reis. Wie een reis gaat boeken en wil bellen met het eigen reisbureau op de hoek, kijkt in De Telefoongids online, het locale alfabetische gedeelte. Wie op zoek is naar een reisbureau in de buurt, maar nog niet weet welke vindt dit het snelst in De Bedrijvengids, gerubriceerd per regio. Als iemand nog helemaal niet weet waar hij heen wil, gebruikt hij Google om bijvoorbeeld een bestemming uit te zoeken.

Naast de samenwerking met Google is de site van De Telefoongids vernieuwd qua zoekfunctionaliteiten. Ook is de opmaak en uitstraling verfrist. Door het gebruik van slimme zoektechnologie biedt de website meerdere opties om sneller en trefzekerder personen en bedrijven te zoeken en meer informatie te bekijken. Als het zoekresultaat te breed of te divers is, kan de bezoeker dit direct filteren op bedrijf of persoon, voorletter, of straat. Andersom is ook zoeken in een groter gebied mogelijk. De gevonden vermeldingen kunnen direct naar de mobiele telefoon worden verzonden via SMS. Voor Nokia-gebruikers kan dat in de vorm van een visitekaartje, zodat de gegevens direct op te slaan zijn in het persoonlijk adresboek.

Bij veel vermeldingen in De Bedrijvengids is op het resultaatscherm extra informatie toegevoegd over het bedrijf om gemakkelijker een keuze te kunnen maken. Voortaan is ook bij ieder gevonden adres in De Telefoongids een duidelijke plattegrond opvraagbaar.

De basis van www.detelefoongids.nl is nog altijd de kwaliteit van de database die telefoonnummers, faxnummers, adressen, postcodes en internetadressen omvat. De site die al jaren tot de top 10 van meest geraadpleegde sites behoort, blijft voor de meeste internetters dé manier om snel bedrijven of personen op te zoeken. Het aantal unieke bezoekers op de website alleen bedraagt meer dan 3,5 miljoen per maand.

Deel dit bericht

2 Reacties

Koos Koets

Nou wat bijzonder zeg, men maakt gewoon gebruik van de Google API, kennelijk neemt google detelefoongids zelf niet zo serieus, zoek maar eens op site:www.emerce.nl in de telefoongids (2600 results) en dan in google (10,700 results), dit is te wijten aan het feit dat de (beta) google search api van een sterk verouderde index gebruik maakt. Kortom het idee is grappig, maar men moet nou niet gaan denken dat het hier over een technologie festival gaat.

Cloudbuster

Heeft geen zihhhin ! ^^

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond