Deel dit artikel
-

Adobe brengt internet naar miljoenen tv’s

Adobe breidt het bereik van multimediaplatform Flash uit naar tv’s, decoders en Blu-Ray-spelers. De eerste apparaten komen in de tweede helft van 2009 op de markt.

Hiermee krijgen programmeurs van multimediale kopij één format voor de grootste mediaplatformen. Flash [?] is al bekend als drager van, bijvoorbeeld, alle filmpjes op YouTube  en spelletjes op portaalsites als Spil Games en Zylom. De Adobe-software staat op meer dan 95 procent van alle computers geïnstalleerd.

Het bedrijf voert een actief beleid om Flash ook via nieuwe kanalen toegankelijk te maken. Inmiddels zou 40 procent van verkochte mobiele telefoons al over een ingebouwde Flash-speler beschikken (iPhones niet). Nu is de televisie en de apparatuur in de periferie daarvan aan de beurt.

NDS en OpenTV, makers van tv-decoders, hebben reeds licenties op Flash.

Gisteren werd bekend dat er in de loop van dit jaar verscheidene decoders zullen verschijnen die op Google Android draaien. Android ondersteunt Flash reeds.

Flash is een middel om op gestandardiseerde wijze materiaal van internet te vertonen op televisieschermen. 

Door de integratie van Flash met tv-apparatuur kan, bijvoorbeeld, al het materiaal op YouTube op tv-worden bekeken. Andere toepassingen van Flash zijn de financiële schema’s op Google Finance, de talloze druk bewegende widgets op Hyves en Facebook en interactieve reclamebanners.

De bestuursvoorzitter van Adobe, Shantanu Narayen, zal later vandaag tijdens een conventie van de National Association of Broadcasters zijn tv-plannen bekend maken. Details daarvan lekten al uit via de New York Times en in meer details ook via NewTeeVee.

Om zijn plannen kracht bij te zetten, sloot Adobe samenwerkingsverbanden met fabrikanten, uitgevers en distributeurs. Tot de eerste lichting behoren: Broadcam, Intel, NXP, Sigma Designs, STMMicroelectronics, Comcast, Disney Interactive, Netflix, Atlantic Records en de New York Times.

Flash vindt in Microsofts Silverlight-technologie een concurrent, zo het dat Silverlight louter nog op het web wordt toegepast. De Microsoft-technologie wordt regelmatig door mediabedrijven gebruikt om tv-opnames in hoge kwaliteit op het web te kunnen uitzenden.

Adobe geeft de Flash-spelers voor niets weg aan belangstellende gebruikers. Het bedrijf verdient geld met de verkoop van software om Flash-producties te maken.
Adobe boekte over 2008 3,6 miljard dollar omzet en een nettowinst van 872 miljoen.

Foto: rwp-roger (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Albert

Helaas, Adobe neemt deze belangrijke afslag te laat. Microsft -Silverlight- en Apple zijn in de lead in dit cross-over gebied. Genoemde partnerbedrijven hebben verder ook overeenkomsten Microsoft en Apple. Naar verluidt komt Microsoft binnenkort met een revolutionair gecomprimeerde HD versie van Silverlight op de proppen waardoor de bestaande voorsprong op Adobe in tact blijft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond