Deel dit artikel
-

Teleurstellende advertentie-inkomsten voor Yahoo

De omzet bij Yahoo daalde in het eerste kwartaal daalde met 13 procent naar bijna 1,6 miljard dollar. De nettowinst kwam in het eerste kwartaal uit op bijna 118 miljoen dollar, een daling van 80 procent. Wereldwijd wordt in een reorganisatie 5 procent van het personeelsbestand geschrapt, 675 banen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die werden toegelicht in een persconferentie.

De teleurstellende cijfers schrijft Yahoo toe aan  een teruggang in de uitgaven voor online advertenties. Het bedrijf geeft aan een stabilisering te zien van het aandeel op de zoekmachinemarkt in de Verenigde Staten, maar is voor het meerendeel afhankelijk van de duurdere grafische display-advertenties. Een deel van de markt die harde klappen heeft gekregen in de economisch minder florissante tijden.

Yahoo heeft duidelijk te leiden onder de adverteerders die het mes zetten in hun advertentiebudget. In het vierde kwartaal was er ook sprake van verlies als gevolg van de afnemende vraag naar online advertenties. De advertentie-inkomsten van display-advertenties bleven toen nog steken op 1063 miljoen dollar, een kleine stijging van 3 procent. De inkomsten voor advertenties op sites van andere partijen liepen toen terug naar 531 miljoen dollar, een daling van 4 procent.

Topvrouw en bestuursvoorzitter Carol Bartz, die in januari het stokje overnam van Jerry Yang, liet in een verklaring weten dat Yahoo niet immuun is voor de aanhoudende economische neergang. "Hoewel we druk ondervonden op zowel de display- en zoekadvertenties in het eerste kwartaal, geloven we dat Yahoo nog steeds sterk staat op de online advertentiemarkt."

Een week geleden werd bekend dat eBay voor maximaal 1,2 miljard dollar Yahoo’s belang in de Zuid-Koreaanse internetveiling Gmarket overneemt.

Bron foto: barmala (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond