Deel dit artikel
-

Nederlandse startup bokst op tegen Lonely Planet

Youropi won eind vorig jaar de Startup Pitch op Emerce Insight Travel. Inmiddels is het bedrijf in daden flink gegroeid. De gepersonaliseerde stadsreisgidsen zijn inmiddels voor een deel gratis te downloaden. Volgens oprichter John van Vroenhoven een ‘bedreiging voor Lonely Planet’.

Youropi biedt informatie over 65 Europese steden, waarbij expert generated content wordt gecombineerd met user generated content. De gidsen geven per stad een overzicht van winkels, restaurants, hotels en evenementen waarbij gebruikers zelf content kunnen toevoegen. Ook is er op de site informatie te vinden over onder meer parkeren, winkelopeningstijden en bereikbaarheid van een stad.

Van Vroenhoven: "Eerder boden we de reisgidsen enkel online aan. De gidsen zijn nu te downloaden en worden daarmee ook offline beschikbaar. Voorheen kon de gebruiker wel een screenshot maken en dat uitprinten, maar daar bleef het bij."

Het lijkt een logische stap om de gidsen offline beschikbaar te maken. Waarom was dit vanaf het begin niet al het geval? "Om een dergelijke gids beschikbaar te maken heb je informatie nodig, die wij zelf inwinnen met onze experts. We bieden nu 65 gidsen aan, daar komt nog meer bij, maar het is veel werk. We willen geen half werk leveren, dus dat had wat tijd nodig", aldus Van Vroenhoven.

Advertentie-inkomsten

Het verdienmodel is, net als zoveel andere online bedrijven gebaseerd op advertentie-inkomsten. "Daarbinnen hebben we verschillende segmenten. Het is nu mogelijk om naast het plaatsen van een online advertentie, ook een advertentie op te nemen in de gids, waardoor het crossmediaal wordt, nu de gids uitgeprint kan worden", laat Van Vroenhoven weten. In het verlengde daarvan ligt het whitelabel-product. De mede-oprichter vervolgt: "We hebben een samenwerking met bijvoorbeeld de reisverzekeringsclub Mondial Assistance, zij bieden gebrandde gidsen aan. In de reisgidsen kunnen ze het logo opnemen en hun eigen advies of tips meegeven."

Youropi heeft ondertussen 250.000 unieke bezoekers per maand. "Het idee voor Youropi begon eigenlijk toen ik zelf op reis was. Veel informatie op stadsniveau is vaak gefragmenteerd. Uiteindelijk kom je uit bij de lokale VVV-site, waar de informatie verouderd is. De gebruiker mist de onafhankelijkheid, de informatie is gekleurd", vertelt Van Vroenhoven. "Heb je uiteindelijk de informatie die je wilt hebben voor Barcelona, dan begint de zoektocht opnieuw wanneer je naar de volgende stad gaat. Met onze reisgidsen hoeft de gebruiker niet naar de boekhandel om een boek te kopen van 300 pagina’s, waarbij er maar 20 pagina’s op deze reiziger van toepassing zijn. Wij gebruiken informatie van experts en gebruikers kunnen zelf informatie toevoegen. Onze reizigers kunnen de gids persoonlijk maken met hun eigen informatie. Daarmee zijn we inderdaad een bedreiging voor Lonely Planet."

Mobiele ambities

Op mobiel vlak heeft de Nederlandse startup nog geen grote ambities. "Het probleem met mobiel is dat er veel platformen zijn. Dat maakt het lastig om er een product op aan te bieden. Mobiel kan je wel op allerlei manieren inzetten. We denken er aan, maar daar blijft het even bij. Bovendien kan een reiziger met een iPhone daar een PDF lezen, in die zin zijn onze gidsen al wel beschikbaar voor de mobiel", aldus Van Vroenhoven. "Onze investeringen, gepaard met het mobiele verdienmodel, dat is momenteel nog een mismatch."

Van Vroenhoven is niet bang dat een andere speler er op de mobiele markt dit gat sneller opvult. "Wij wachten tot er meer duidelijkheid is over de verschillende mobiele besturingssystemen en het mobiele verdienmodel. Het staat op onze lijst, maar heeft nog geen prioriteit."

Voorlopig kijkt Youropi vooral naar de optimalisatie van de distributie van de content en focust het bedrijf op de verbetering en vermeerdering van de content. Zo is Youropi onlangs begonnen in Duitsland, om de gidsen in die taal te ontsluiten. Binnen een klein half jaar worden de gidsen ook in het Engels aangeboden. Van Vroenhoven: "Daarmee gaat de hele wereld voor ons open."

Deel dit bericht

1 Reactie

Simon

Er komen steeds meer aanbieders van gratis reisgidsen. Zo heb je http://www.bookboon.com (voorheen Onlibri). Citygidsen uit Belgie en ook nog een Zweeds bedrijf. Dit concept lijkt erg op Bookboon, advertenties in de gidsen. Daar hoef je je niet te registreren, maar je kunt de gidsen dan niet aanpassen… bij Citygidsen kun je dit weer wel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond