Deel dit artikel
-

Event-apps: weggooien na gebruik

Mobiele applicaties voor eenmalig gebruik, bijvoorbeeld tijdens een festival, lijken een geduchte tegenstander te zijn voor het programmaboekje. De ontwikkelkosten voor het mobiele softwareprogrammaatje kunnen lager uitvallen dan de kosten die gemoeid zijn met de traditionele tegenhanger.

The Saints ontwikkelde eerder de mobiele applicatie voor Lowlands. Dit jaar is er de app voor ‘De Nach‘ in Den Haag. de gebruiker smst ‘Nach’ naar 3010 en ontvangt de mobiele applicatie gratis op zijn telefoon.

De kosten voor de ontwikkeling van een dergelijke event-applicatie vallen mee. "Het platform, onze mobile guide, die is al aanwezig. Dat zetten we vaker in. Een deel kunnen we aanpassen aan de wensen van de organisator", aldus Thomas Engel, oprichter van The Saints. 

Kosten

In overleg met de opdrachtgever bepaalt The Saint de prijs voor de event-applicatie. Al naar gelang het aantal aanpassingen, de specifieke functionaliteiten en de platforms waarvoor de app moet worden ontwikkeld, wordt de prijs vastgesteld. "Dat kan al vanaf 10.000 euro."

Naast nieuws toont de Nach-app ook een plattegrond en een overzicht van de optredens. Daarnaast kan de gebruiker mobiel een passe-partout kopen voor 7,50 euro. Hiermee krijgt men toegang tot het besloten gedeelte. Alle andere optredens naast de reguliere, zijn deze avond dan gratis te bezoeken. Hoeveel passé-partouts er al verkocht zijn, daar heeft Engel geen zicht op. In totaal zijn er 3.000 van deze kaarten te verkrijgen.

Platforms

De Nach-applicatie is voor een keur aan platforms ontwikkeld. "De iPhone, Blackberry, java, Windows Mobile", somt Engel op. De event-applicatie heeft bovendien als voordeel boven het programmaboekje dat er tussentijds updates doorgevoerd kunnen worden.

 Engel: "Dit jaar ontwikkelen we ook weer de applicatie voor Lowlands. We weten dat de acceptatiegraad elk jaar hoger komt te liggen. De evenementen groeien in dat opzicht ook mee met het mobiele internetgebruik."

Op termijn zou de evenement-applicatie een serieuze bedreiging kunnen vormen voor het traditionele programmaboekje. "Daar komen kosten bij kijken voor het drukken, de verspreiding, het schoonmaken", aldus Engel.  Compleet verdwijnen zal het programmaboekje niet. "In de praktijk is het natuurlijk zo dat de batterij van een telefoon op kan zijn, of dat iemand zijn mobiel thuislaat wanneer hij naar een evenement gaat."

Communicatie en lokatie

Wat er allemaal precies in de applicatie voor Lowlands komt is nog niet duidelijk. "Waarschijnlijk komt er wel een communicatielaag in." In een sociale context willen mensen met hun vrienden communiceren. "Dat gebeurt met Twitter ook al natuurlijk. Het wordt alleen geïntegreerd in een applicatie wanneer het nuttig is."

Ook het gebruik van een lokatie-laag komt langzaam op. "Naar alle waarschijnlijkheid gaan we dat ook voor de Lowlands-applicatie toepassen." Gebruikers die in de nacht tussen de andere duizenden festivalbezoekers hun tent proberen terug te vinden, of wellicht hun vrienden die ergens anders op het terrein ronddwalen, zouden hier bij gebaat kunnen zijn.

Woensdagochtend waren er rond de 3.000 Nach-applicaties gedownload. "Tijdens het event verwachten we een piek. Er komen doorgaans rond de 150.000 tot 200.000 mensen op ‘De Nach’ af. We hopen op een mooi aantal downloads, maar hebben geen hele harde doelstellingen", aldus Engel. 

Downlaods

"Normaal zijn er bij dergelijke events 10 tot 20 procent van de bezoekers die de applicatie downloaden." Daar hoopt Engel ook dit keer op uit te komen. Hij vervolgt: "Bij een betaald evenement als bijvoorbeeld Lowlands, hebben mensen meer feeling. Dan willen ze eerder weten wie er waar en wanneer optreedt. In dat geval gaan het aantal downloads eerder naar de 20 procent of hoger."

 "In principe mag een bedrijf iemand nog eenmalig per sms voor een relevante boodschap benaderen. Je mag niet blijven spammen natuurlijk."  Volgend jaar worden de mensen die de Nach-app hebben gedownload per sms weer benaderd. "Zo kom je aan een deel van je gebruikers", aldus Engel. Afgelopen jaar gebeurde dit ook bij de Lowlands-app.

Deel dit bericht

3 Reacties

nieuwbouw20

Is er niet een of andere twitter app te verzinnen die dat tegen minimale kosten ook kan? Dit lijkt mij duur en omslachtig

Frank

Een kleine mobiele website is zo gemaakt lijkt mij. Barcode scannen voor de url en je bent er. Een hele applicatie op je telefoon lijkt mij overkill. Je kan daarnaast ook zelf gratis een zcape aanmaken op http://www.zcapes.com voor jouw evenement

Yuri van Geest

Of je bouwt een widget met toegang tot APIs (device, netwerk en/of web). Het kan allemaal. Misschien iets voor morgen bij http://www.mobilewidgetcamp.nl ? 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond