Deel dit artikel
-

Analyse: Mobiele applicaties worden diverser en beter

Er is weinig inhoudelijke overlap tussen de inzendingen voor de internet startup-competitie van Vodafone. In het tweede jaar dat de wedstrijd wordt georganiseerd is er meer diversiteit te zien bij de mobiele internetstartups.

Door Yuri van Geest

De inzendingen variëren dit jaar van mobiele concepten voor content- en feedaggregatoren, QR codes (mobiele barcodes) en augmented reality tot ideeën voor een mobiele voedselscanner, games, contentdeling, locatiegebaseerde sociale netwerken, job outsourcing, commerce-platforms, stadsgidsen of coaching. Een greep uit de overige inzendingen: een identiteitsmanager, agendabeheer en locatiegebaseerd gaming.

Opvallend is dat er geen startups zijn die ingaan op mobiele affiliate marketing, mobile P2P-science, mobiele SEO, RFID en sensoren. Iets dat Vodafone wel had verwacht te vinden tussen de inzendingen.

Centrale vragen

Centrale thema’s dit jaar zijn net als vorig jaar: locatiegebaseerde mobiele sociale netwerken en mobiele contentdeling. Waar ben ik en waar zijn mijn vrienden en vriendinnen? Het is een van de vragen die veel gebruikers en startups nog steeds bezig houdt. Net als de vraag hoe foto’s, video’s, tekst en geluiden real time met het netwerk te delen.

De inzendingen dit jaar zijn niet louter voor de mobiele telefoon. Een groot deel is multimediaal of zelfs crossmediaal van opzet. Dit betekent dat er niet alleen oplossingen van en naar mobiele telefoons worden ingestuurd maar ook de bredere rol van mobiel internet binnen het crossmediale landschap wordt ingezet. Bijvoorbeeld de rol van mobiel in out-of-home (QR, SMS, games, plattegronden, gidsen), mobiel en televisie, mobiel en radio, mobiel en web of mobiel en print. Dit is een signaal van de volwassenheid van mobiel internet.

Afname klassieke advertentiemodellen

Tevens valt op dat er een afname te zien is in klassieke (push) mobiele advertentiemodellen als bannering, SMS en MMS. Er is sprake van een toename in mobiele pull en virale advertentievarianten in vergelijking met vorig jaar.

Het kwaliteitsniveau van de inzendingen is dit jaar hoger dan vorig jaar. Een opsteker voor de mobiele internetsector in Nederland. Mobiele concepten als Nimbuzz, My Name is E, Mobypicture, Mupps, RealMee en IRL Connect schreven zich in voor de wedstrijd. In dit licht is het opmerkelijk dat enkele inzendingen dit jaar al grote prijzen hebben gewonnen. Zo wist MobyPicture de prestigieuze Red Herring in de wacht te slepen, evenals inzending IRL Connect. My Name is E  ging er vandoor met een prijs op the The Next Web en Nimbuzz won zelfs verschillende awards.

Van alle inzendingen hebben er vijf vorig jaar al een gooi gedaan naar de hoofdprijs in de Mobile Clicks-wedstrijd. Het gaat om mobiele startups die het afgelopen jaar verbeteringen hebben doorgevoerd en meer marktpenetratie hebben gerealiseerd, met name MobyPicture en QPon. Hieruit vloeit voort dat het merendeel van de mobiele startups nieuwe partijen in de competitie. Een positieve indicator van de dynamiek en groei van mobiel internet.

Eerdere winaars

De winnaars van vorig jaar waren Nulaz, TipSpot en MapTheGap. De competitie wordt dit jaar parallel in het Verenigd Koninkrijk gehouden. Inzendingen uit dit land zijn hiermee ook opgenomen in de wedstrijd.

Op verzoek van verschillende startups in Nederland is de sluitingsdatum voor registratie in Nederland naar 15 mei verplaatst. Om het prijzengeld hoeft de startup het niet te laten. Die is dit jaar verhoogd van 100.000 naar 150.000 euro. De inzender behoudt de rechten, het prijzengeld mag vrij besteed worden, mits het in de startup wordt gestoken.

Yuri van Geest is programmamanager van de Vodafone Mobile Clicks-competitie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond