Deel dit artikel
-

‘Explosie in gebruik van digitale kortingscouponnen’

De recessie zorgt ervoor dat consumenten en webwinkeliers massaal gebruik maken van kortingscouponnen. Maurice Buijs van Actiepagina.nl signaleert een vervijfvoudiging van het aantal uitgegeven actiebonnen.

“Vorig jaar stonden er 40 à 50 actuele kortingsaanbiedingen op mijn site, nu zijn dat er 250 à 300. Dit marketingmiddel kennen we al uit de offline retail, maar webwinkeliers beginnen het nut er ook van in te zien”, aldus Buijs.

“Het is een volgende stap onder de marketingmiddelen van ondernemers. De huidige economische tegenwind zorgt in mijn optiek voor een snellere acceptatie van kortingsbonnen en -acties. Kleine kortingen leveren winkeliers betrekkelijk veel extra omzet op. De omloopsnelheid van de artikelen wordt groter.

Reisorganisaties, hotelboekers en internationale bedrijven als Dell en Pixmania behoren tot de groep bedrijven die dit middel als eerste op de Nederlandse markt brachten. Je ziet het nu dat het massaal wordt omarmd door anderen”.

Webwinkels met eigen partnerprogramma’s, zoals Bol.com, of retailers die bij een affiliatenetwerk zijn aangesloten geven bij Actiepagina.nl aan welke acties ze hebben lopen en tot wanneer deze geldig zijn. Buijs, oud-werknemer van Vergelijk.nl, ontvangt met zijn vier jaar oude site een vergoeding voor de nieuw aangebrachte omzet van de verkopers.

Coupons zijn in de Verenigde Staten al jaren een bekend verschijnsel bij webwinkels. In Nederland worden nu pas de eerste stapjes gezet, waarbij retailers zich nog vooral aftastend opstellen. Bij Google kunnen Amerikaanse winkeliers, bijvoorbeeld, hun aanbiedingen via een API vervlechten met de zoekresultaten. 

Veel van dit soort kortingssites zijn er in Nederland daarom nog niet, volgens Buijs. “Ik verwacht echter dat er het komende jaar snel nieuwe partijen op de markt zullen komen. Een deel van hen plukt de kortingscodes van mijn site. Dat is geen punt. Ik zie het als een uitdaging met die partijen te concurreren. Actiepagina heeft een behoorlijke voorsprong in kennis”. Daarnaast probeert hij zijn klanten te behouden met exclusieve kortingsacties. Die zijn enkel bestemd voor geregistreerde gebruikers, die op maat gesneden aanbiedingen krijgen”.

De site Actiepagina.nl krijgt veel verkeer uit zoekmachines en discussieforums, waar consumenten de kortingslinks met elkaar uitwisselen. Het aantal unieke bezoekers per maand is afgelopen jaar verdubbeld tot iets boven de 200.000. Tussen de 20 en 25 procent van de bezoekers is terugkerend publiek.

Foto: kwantakoon (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Jochem Vroom

Wij merken hier ook een grote toename van het aantal kortingscodes. Moet er dan ook wel bij vermelden dat Bol.com zeker niet mag ontbreken in het rijtje met retailers die uitermate goed gebruik maken van de kortingscodes.  De nieuwe look van Actiepagina mag er overigens zeker wezen! Groeten, Jochem

Roland

Gaat de goede kant op Maurice! Wel irritant dat de meesten weer moeten reageren met hun linkbuildingspam. Het wordt tijd dat dat eens verboden gaat worden in fora. Succes met actiepagina!

Scott

Ik sluit me bij Roland aan.Een verbod gaat mij persoonlijk iets te ver, maar wat hier gebeurt is gewoon jammer.

Kirsten

Mooi werk Maurice! Waar blijft je pitch 😉 ?!

Romano

In hoeverre is het wenselijk voor adverteerders dat de kortingscode (bij veel kortingscode websites) pas wordt getoond wanneer op de button 'toon kortingscode' oid wordt geklikt en dat dan simultaan de website van de adverteerder in een nieuw scherm opent ?

Wilfred

@Jeroen, we hebben geen lange termijn vergelijkingsmateriaal omdat http://www.ondernemersunited.nl pas een half jaar bestaat maar we zien toch wel degelijk een grote interesse in korting en voordeel voor BtB.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond