Deel dit artikel
-

ING komt met digitaal Huishoudboekje

Een nieuwe te lanceren ‘budgetdienst’ van ING wordt de eerste van een serie middelen om de digitale dienstverlening aan klanten te verbreden.

Op ING particulier begint ING binnenkort een dienst voor consumenten waarmee ze hun inkomsten en uitgaven van de afgelopen maand op een rij kunnen zetten en analyseren. De dienst heeft voorlopig als naam het ‘Huishoudboekje’ meegekregen.

Een exacte invoerdatum is nog niet bekend, maar vóór de zomer moet de nieuwe dienst gestalte krijgen. Het is de eerste fase, want ING vermoedt dit te kunnen uitbreiden. Zo wil ING in een volgende fase ook de mogelijkheid bieden om vergelijkingen te trekken met andere klanten met gelijksoortige inkomsten. Uiteraard blijft de verstrekking van data anoniem.

De woordvoerder: "ING zal dit jaar meerdere instrumenten lanceren om de klant, die daarvoor kiest, te helpen om zijn eigen financiële huishouden beter toegankelijk en inzichtelijk te krijgen." De BudgetBarometer is daar het eerste voorbeeld van.

"Inzicht verschaffen in de financiële situatie van Nederlanders is voor ons al jaren een belangrijk uitgangspunt. We gaan verder met de zeer succesvolle online scans die door de Postbank zijn ontwikkeld en waarmee klanten in elke levensfase inzicht kunnen krijgen in de haalbaarheid van hun financiële plannen."

Ook geeft het economisch bureau van ING uitleg over de economie en vertaalt dat naar de gevolgen voor de huishoudportemonnee. Voor kinderen en jongeren zijn er producten als Numa’s Wereld en Bizznizz om hen op een speelse manier te leren omgaan met geld.

Volgens de directeur van ING Retail Internet krijgt de bank heel veel ideeën intern en extern aangereikt om de dienstverlening uit te breiden, vooral Web 2.0-achtige voorstellen om klanten te binden.

"Maar we zijn er voorzichtig mee. Uiteindelijk komen klanten naar onze sites om zo snel mogelijk hun transacties te verwerken of zo efficiënt mogelijk onze producten te vinden, te bestellen of er vragen over te stellen. De primaire proces moet je niet verstoren", aldus de directeur Retail internet.

Op internet zijn diverse budgetmodules voor particulieren beschikbaar, zoals het Huishoudboekje van Spaarblog.nl. Het Nibud biedt voor 28,50 euro de Geldmanager aan.

ING heeft eind februari de nieuwe site gelanceerd als opvolger van Postbank.nl en ING.nl. Mijn Postbank.nl is ING.nl geworden en een week geleden zijn ook de klanten van het internetbankieren van ING naar de vernieuwde omgeving overgezet.

ING Retail heeft ruim 4 miljoen online bankierende klanten. In 2008 steeg het aantal internetbankierende klanten met 400.000. Van de 4 miljoen komen 3,6 miljoen klanten vanuit de Postbank en zo’n 400.000 vanuit ING Bank.

In het volgende nummer van Emerce Magazine zal de integratie van ING Bank en Postbank op internet uitgebreid aan bod komen.

Foto: restlessglobetrotter (cc)

Deel dit bericht

25 Reacties

Danischouten

@Peter: Even een brutale vraag. Heb jij je huiswerk niet goed gedaan of heeft ING je gevraagd Yunoo (het social personal finance initiatief van dit moment) bewust uit dit artikel te laten? Zie voor een uitgebreide uitleg: http://www.molblog.nl/bericht/financieel-slimmer-met-yunoo/ of bezoek http://www.yunoo.nl/  Dank alvast voor je reactie/uitleg.

peter verhaar

ik ben grote fan van Yunoo, want het is bankonafhankelijk; ben dus ook benieuwd naar het antwoord

Peter Olsthoorn

@Peter VerhaarInderdaad mooie dienst, net als Alex.nl dat eens was. Je hebt er toch geen aandelen in toevallig? ;-)Het is zonneklaar dat banken te weinig innoveren op dat terrein, en het Huishoudboekje van Postbank er veel eerder had kunnen zijn. Daar gaat het interview dat in het blad komt, deels over. @DanielleLeuk dat Yunoo zo veel aandacht van je krijgt en dat je via dit reactiepaneel hun marketing nog verder op weg helpt 😉

peter verhaar

ik heb geen aandelen in Yunoo

Schuns

Wat zonde dat er geen antwoord wordt gegeven op de vraag van Danielle. En nee, ook ik heb geen aandelen in Yunoo

Danischouten

@Peter: je weet het aardig te ontwijken, maar dat is geen antwoord op onze vraag. Zonder af te doen aan het bereik van het Emerce reactiepaneel, het NOS journaal en Radio 3FM (om maar iets te noemen) heeft doorgaans een groter bereik dat een reactie hier. (zal bewust geen link plaatsen, maar het waren tv resp. radio uitzendingen van 4 maart waar Yunoo werd besproken).

Erwin Boogert - Emerce

Dani e.a., ik denk dat je er meer achter zoekt dan nodig is. In de hele geschiedenis van Emerce is er nooit moedwillig en bewust genegeerd. Dat zou nergens op slaan en leidt tot het tegenovergestelde effect. Zo zou nu zijn gebleken als niet eerder.  Heb je enige aanleiding die veronderstelling te willen formuleren? Dit verhaal gaat over een initiatief van ING en toevallig wordt Yunoo niet genoemd. Bij dezen dan alsnog in het reactiepaneel, dank voor de verwijzingen. Het zou overigens voor de meelezers informatief zijn om te vernemen waarom Yunoo de kwalificatie 'HET social person perfin initiatief van DIT moment' krijgt.

Danischouten

Erwin: Dank voor je uitgebreide reactie.  Zoals ik via twitter al reageerde op de reactie van collega Rebecca Rijnders ("het verhaal ging over ING en er was geen aanleiding om alle andere initiatieven te noemen. Maar we wensen Yunoo succes!" vond/vind ik het gewoon frappant dat er in het artikel wel wordt verwezen naar initiatieven als het excel huishoudboekje van spaar.blogo en de Geldmanager cd-rom van het Nibud (imho redelijk achterhaalde concepten) terwijl er wordt gesproken over de behoefte aan "Web 2.0-achtige" dingen. Ook de toekomstige functionaliteit van het Huishoudboekje, het "vergelijkingen trekken met andere klanten" is iets wat Yunoo doet. Iets wat ING overigens recentelijk zelf in America lanceerde als de 'Compare Me' tool: https://www.ingcompareme.com/ Bottom line, PR technisch gezien komt het mij (en anderen) over als het bewust achterhouden van een vergelijkbare – in mijn ogen vanwege bankonafhankelijkheid superieure – tool. Prima dat dit nu via de reacties is rechtgezet, maar had van het Emerce medium gewoon anders verwacht. Punt.

VicKuP

@Emerce: jongens, geef nou gewoon toe. Het al dan niet expres/per ongeluk niet noemen van Yunoo is een regelrecht gemiste kans. Erkennen, aanpassen, herschrijven in de vorm van een update en doorgaan :) 

Erwin Boogert - Emerce

<quote>"Bottom line, PR technisch gezien komt het mij (en anderen) over als het bewust achterhouden van een vergelijkbare – in mijn ogen vanwege bankonafhankelijkheid superieure – tool."</quote> Nogmaals, we zouden onszelf in de vingers snijden om moedwillig en bewust informatie achter te houden.  Wie zijn die overigens anderen? Wellicht kan ik hen nog opheldering geven voor het geval er onduidelijkheid bestaat. Staat de vraag nog open waarom Yunoo vanuit jouw optiek de kwalificatie 'HET social person perfin initiatief van DIT moment' krijgt. Zomaar, uit belangstelling.

Danischouten

@Erwin. Ok, het allerlaatste punt dat ik hierover ga maken. De rationale om Yunoo "Het social personal finance initiatief van dit moment" te noemen laat ik graag over aan de social crowd. Zie http://thenextweb.com/2009/04/17/peoples-choice-winner-rising-sun-startup-rally-thenextweb-2009/  Do I need to say more? Punt. Uit.

Jannemiek Starkenburg - Emerce

@Dani Emerce schreef eerder al over Yunoo ( http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2957148 ). Ik denk niet dat het een kwestie is van bewust weglaten. Goed dat het hier nogmaals genoemd wordt in de reacties. (@VicKuP) Ik denk, door het noemen van Yunoo in de reacties, dat het niet noodzakelijk is om een hele update toe te voegen. Het zijn voorbeelden die het artikel illustreren. Nogmaals, wel goed dat het hier terug komt. Als ik voor mezelf spreek, het is een intrigerend initiatief. Maar ik zou het niet 'het social personal finance-initiatief' noemen op basis van de uitslag van een wedstrijd waarin meerdere en ook niet-financiele initiatieven worden meegenomen. Wel ben ik van mening dat het interessant is om de ontwikkelingen van Yunoo te volgen.

Jorist

pfffft, nu is yunoo wel vaak genoeg genoemd, ik zou bijna gaan kijken of het echt zo geweldig is als hier door sommigen beweerd wordt. In elk geval is het stukje social marketing bij mij niet aangekomen.. yunoo lijkt me nu een jaloers kind dat haar gelijk wil krijgen, en bovendien nogal arrogant in het leven staat. verzin eens iets nieuws en positiefs om in het nieuws te geraken!

M

Ik zal de administratie van mijn huishoudboekje nooit aan een bank toevertrouwen. Het gevaar van belangenverstrengeling ligt dat op de loer en dat is niet in het voordeel van mij als consument.  Als ik een bank was daarentegen zou ik graag inzicht willen hebben in de huishoudboekjes van mijn klanten. Dat is natuurlijk onbetaalbare marketinginformatie, zelfs nog als je het wegens wet- en regelgeving moet anonimiseren en aggregeren.

jonathan van den Bosch - 72dpi

Persoonlijk denk ik dat het toch een beetje rancune is van yunoo.Ik denk dat wanneer banken zelf vergelijkbare applicaties als yunoo gaan gebruiken dat dit wel eens de doodsteek kan zijn voor yunoo. Waarom zouden gebruikers moeilijk doen om eerst je transacties te exporteren / importeren terwijl de ING (en waarschijnlijk binnenkort ook andere banken) deze functie al binnen internet bankieren aanbiedt? En wie zegt dat mijn gegevens veilig zijn bij yunoo? Op netbanker staat een artikel dat mint.com na 18 maanden met veel moeite een half miljoen gebruikers heeft. Vervolgens implementeert bank of america & Wells fargo een vergelijkbare applicatie op haar website. Gevolg: 10% a 15% (2.500.000) gebruikers gebruikt nu deze applicatie. http://www.netbanker.com/2008/11/wells_fargo_is_second_online_personal_finance_provider_to_join_the_1million_club.html

Jeroen Mirck

Ik sluit me aan bij de bedenkingen van M. om je huishoudboekje toe te vertrouwen aan een bank. Gek dat werkelijk niemand reageert op dit Big Brother-scenario: "Zo wil ING in een volgende fase ook de mogelijkheid bieden om vergelijkingen te trekken met andere klanten met gelijksoortige inkomsten. Uiteraard blijft de verstrekking van data anoniem."  Reken maar dat ING deze informatie voor marketingdoeleinden gaat gebruiken. Dat je na een qua resterend huishoudgeld wat tegenvallende maand ineens een mailing van de bank krijgt met spaaradvies. Ik moet er niet aan denken.

Alper ?ugun

Wat ik vooral mis is mockups van de beoogde functionaliteit. Ik vertrouw de gemiddelde bank het nog wel om te zeggen dat ze zoiets gaan implementeren en dan een halve poging te doen die compleet gebruiksonvriendelijk is. Dan heb je er nog niks aan.

Jane

De discussie gaat dan wel over Yunoo, maar er zijn veel meer initiatieven. Software van BankingTools.nl, Easycomputing, Mindscape. En online systemen als Cashflow.nl, Family & Friends, Kasboek.nl, . Als je ter referentie verwijst naar anderen, dan lijkt het me goed om compleet te zijn.

Bart

Dit is inderdaad een interessante discussie. Ik ben het eens met Jane. Het is goed als men in een dergelijk artikel compleet is. Ik begrijp ook dat dan extra onderzoek vraagt. In het kader van dit artikel misschien te veel gevraagd. Maar ligt de oorzaak dan niet bij de uitgevers. Zij zijn het tenslotte die voor exposure van hun producten moeten zorgen. Voor de breinpositie. Ik steek hierbij de hand in eigen boezem, want wij zijn uitgever van BankingTools.nl en Cashflow.nl. We merken de sterk groeiende vraag naar financiele software voor consumenten. Zowel voor de offline als online producten. Ik verwacht dan ook dat er veel belangstelling zal zijn voor de ING dienst. Ik ben wel erg benieuwd tot welk niveau de dienstverlening zal gaan.

Jannemiek Starkenburg - Emerce

@ Jane @ Bart, Volledigheid zou je moeten afzetten tegen de nieuwswaarde van het artikel. In dit geval gaat het om de lancering van een product van ING. De schrijver stipt en passant enkele andere soortgelijke producten aan. Wel goed dat er met behulp van de lezers een totaalbeeld ontstaat in de reacties.

Peter Olsthoorn

Ja, ja, altijd voor iedereen compleet zijn; wie wil dat niet? De aanvullingen zijn nuttig voor m'n artikeltje, maar ik zou niet naar een slechts jubelend verhaaltje op Molblog over Yunoo linken.En inhoudelijk: Postbank gaat al 35 jaar netjes met m'n data om, zijn nieuwkomers ook zo betrouwbaar op de lange termijn? Ik hoop van wel, want ze zijn innovatief. In het kader van de compleetheid nog de lancering van het Huishoudboekje ING vandaag. Wist daar niets van, maar hier de link: http://www.ing.nl/particulier/nieuws-en-kennis/acties/ook-direct-zien-waar-u-uw-geld-aan-uitgeeft/index.aspx

richard

Misschien een leuk nieuwtje! BankSaldo bekijken via je iPhone met een nieuwe heel eenvoudige app. check http://www.bank-saldo.nl  

Martijn Lafeber

Heel interessant! Zelf heb ik ook een dergelijke site begonnen, http://www.plusbank.nl/  Plusbank is een soort a-sociale variant van Yunoo. Het project ligt momenteel in de ijskast, mede vanwege m'n verwachting dat banken snel hun eigen online applicaties zouden verbeteren.

INGtool

Voor ING gebruikers is er nu ook de, te downloaden, INGtool ( http://www.ingtool.nl ).Dit programma herkent als enige al je vaste lasten en inkomsten, en zet deze voor je op een rijtje.

odk

Je kan ook een overzicht vinden van allerlei digitale huishoudboekjes op http://www.overzicht-digitale-kasboekjes.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond