Deel dit artikel
-

TUI lanceert sociaal platform voor klantenbinding

TUI lanceert op de korte termijn een eigen social community. Met Zoover en Expedia voor ogen, wordt nu Cheqqer in de markt gezet.

Nederland is het land waar de dienst als eerste wordt uitgerold. Wanneer de lancering is, dat wil Steven van der Heijden, CEO van TUI Nederland nog niet uit de doeken doen: “Binnenkort komen we met meer informatie.” Hetzelfde antwoord heeft de CEO klaar op de vraag wanneer het platform open gaat voor het publiek.

Bij Zoover kunnen gebruikers bijvoorbeeld een profielpagina samenstellen. Daarop kunnen ze aangeven wanneer ze naar welke vakantiebestemming reizen. Zoover kan daarmee reisprofielen matchen van gebruikers die in hetzelfde land op vakantie zijn, maar ook reistips geven, of de gebruiker attenderen op bezienswaardigheden.

De reviewsite van TUI kan meewerken aan de klantenbinding en upselling. Van der Heijden: “Dat is logisch als je een reviewsite maakt waarbij je Tripadvisor en Zoover voor ogen hebt. Het is juist bedoeld als marketinginstrument en niet omdat het alleen leuk is om ervaringen met klanten te delen.” De huidige sites van TUI tonen per land al verschillende reviews.

Op de site van Reisrevue is te lezen dat Cheqqer een open en onafhankelijk platform wordt. Andere touroperators en reisaanbieders worden betrokken bij het initiatief. Dit om de objectiviteit te vergroten.

Deel dit bericht

15 Reacties

Caroline

Je ziet vaak dat dergelijke NIET onafhankelijke initiatieven weinig te bieden hebben voor de consument. Ben benieuwd of ze bijvoorbeeld ook beoordelingen van hotels hebben die niet in het TUI aanbod voorkomen. Zelfs Zoover is mijn inziens beperkt gezien hun voornamelijk NL focus. Een beoordeling van 5 jaar geleden kan totaal achterhaald zijn als een hotel bijvoorbeeld twee jaar geleden een renovatie is ondergaan. Ben zelf een fan van http://www.vakantieoordeel.nl. Deze site geeft veel meer een werelds beeld door ook internationale beoordelingen mee te nemen en nagenoeg alle hotels en accommodaties te vermelden.

Mike

Vakantieoordeel.nl is inderdaad een goeie site maar ook die kan nog beter. Raveable.com net gespot en deze site heeft enkele features die Vakantieoordeel.nl, mijn inziens, ook snel zou moeten toevoegen. Erg handig als je met een oogopslag de meest belangrijke waarderingen kunt zien voor; kamer, service, prijs etc.

Peter

Op de site van reisrevue zegt men onafhankelijk te opereren en dat lijkt me ook een must anders is het gedoemd te mislukken. @Caroline: Ook meer reviews aanbieden dan alleen het aanbod van TUI lijkt mij ook een must, anders opereer je niet echt onafhankelijk. Als ze dit voor elkaar krijgen dan geef ik het wel een kans. Wat je zegt over Zoover kan ik ook beamen. Veel (oude) anonieme reviews en vaak ook erg beperkt. Nog steeds moet Cheqqer dan bewijzen werkelijk deze onafhankelijkheid te kunnen waarborgen en dat lijkt me geen makkelijke opgave. Trip Advisor laat zien dat het wel mogelijk is, gezien de binding die men heeft met het moederbedrijf Expedia. Lijkt me leuk om te gaan volgen. Wanneer gaan ze precies live? Nu staat er alleen "Coming Soon" wat ook een gemiste kans is om alleen dit te communiceren…

Paul

Ook een leuk punt: hotels die niet door TUI verkocht worden, worden die wel getoond? Wellicht niet, en dan is het weer eens zo dat het aanbod niet volledig is. Ook jammer zo lijkt me…

Peter

@Paul mee eens, dan zou het inderdaad niet volledig zijn. Maar als ze andere adverteerders gaan toelaten, boeken deze dan ook TUI accommodaties? Kan me zo voorstellen dat een andere touroperator daar niet op zit te wachten. Lijkt mij dus noodzaak voor Cheqqer om te zorgen dat ze niet alleen door TUI verkochte hotels gaan aanbieden, maar Hotels + reviews in algemeen. Gaan ze ook verkopen via een boeking-engine of advertenties? Interessant om te zien hoe dit businessmodel eruit gaat zien. Hoe dan ook, het is wel erg interessant om te zien dat TUI als Touroperator hier in gaat stappen. Ongeacht het succes, of juist niet…

Danny Mekic'

Zolang dit soort initiatieven reisoperator-verbonden blijven, is iedere mislukking nabij. Met veel interesse volg ik dan ook de ontwikkelingen naar het TUI-initiatief; gaan ze werkelijk de grenzen wagenwijd open zetten? Dat zou een revolutionaire ontwikkeling kunnen betekenen.

vince

@ Danny, Waarom zou dit gedoemd zijn om te mislukken? kijk naar tripadvisor daar heeft expedia ook een dikke vinger in de pap en toch staan ze open voor het aanbod van andere hotel boekers.

Danny Mekic'

@Vince: nog geen een van de social travel platforms, zoals ik ze voor het gemak maar even noem, heeft een groot marktaandeel weten te verwerven. Het is leuk dat ik me straks bij TUI aan kan melden en in kan voeren naar welke steden ik ga vliegen en wanneer, maar als ik keer op keer te zien krijg dat er geen 'matches' zijn en alleen maar 'tips' op m'n scherm geserveerd krijg (lees: reclame) dan is de toegevoegde waarde van een dergelijk sociaal medium nihil. Dit kan pas veranderen bij grote aantallen gebruikers, en zo lang reisorganisatoren hun eigen klanten aan hun eigen platforms willen blijven koppelen wordt het lastig voor ??n van die platforms om uit te groeien tot een groter geheel..

Peter

@Danny Mee eens, maar als TUI ervoor openstaat andere aanbieders (lees: Touroperators en Reisbureaus) hun aanbod ook op de site zetten, dan kunnen ze het reisaanbod ontsluiten van verschillende aanbieders. Dat is wat Trip Advisor ook doet. Het interessante blijft dat er dus een groot % blijft aan geautoriseerde reviews en dat is wel een groot verschil met de huidige Travel review websites. De vraag is alleen: Laat TUI dit toe (mogelijk bang om omzet te verliezen) en gaan andere aanbieders hun aanbod op Cheqqer/TUI platform plaatsen? Dat zal niet makkelijk worden, gezien de gesloten cultuur. Maar als iemand het zou kunnen, dan geloof ik wel in deze constructie TUI/ Cheqqer. Nu nog de relevantie weten te cre?ren, want daar scheelt het momenteel wel erg aan op Trip Advisor. @Vince Absoluut mee eens. Maar daarom ook mijn boodschap naar TUI zoals hierboven beschreven. Het koppelen is ook niet noodzakelijk, juist beter een transparant platform met een aardige back-up van een grote (grootste als ik me niet vergis) Touroperator als TUI. Het had ook een andere touroperator kunnen zijn, maar wel mooi dat ze eindelijk verder kijken dan hun neus lang is. Tenminste, dat moet nog blijken. Want op http://www.cheqqer.nl is nog bar weinig te ontdekken…

Anoniem

Gino's vriendjes in Breda gaan het denk ik ontwikkelen, z'n linkedin wemelt ervan..

Erdinc Sacan

Interessante ontwikkeling. Ik heb een blog geschreven over reviews… http://www.insidetravelfacts.nl

Gijs Vroom

@ Erdinc, Kom op Erdinc, draag bij aan de discussie, geef je mening of je inzichten ipv je blog te promoten.

Marc

@ Caroline, Leuk dat je onze site http://www.vakantieoordeel.nl zo waardeert. We hebben enkele weken geleden een nieuwe versie gelanceerd: Hoor graag wat je er van vind en wat er nog beter zou kunnen.@ Mike, We hadden Raveable.com ook gespot. Sommige features hadden wij ook al in ontwikkeling maar ze hebben inderdaad ook nog een paar features die wij serieuze gaan overwegen.

chef braadworst

Niemand die zich afvraagt waar cheqqer.nl opeens die >80.000 ervaringen vandaan haalt? Een site die zo start, erg bijzonder…

Peter

@Chef Braadworst … Lijkt me niet zo moeilijk. Ze sturen mensen ook op vakantie en ontvangen bij terkomst een e-mailtje of ze een review willen schrijven. Als ze dat de afgelopen 3-6 maanden zouden hebben gedaan, dan zit je als reis-gigant zo op + 80K reviews. Site ziet er trouwens niet echt aantrekkelijk uit. Hoop dat ze daar nog wat aan gaan doen. De +80K reviews vanaf dag 1 geeft wel de potentie van Cheqqer aan en die is denk ik best groot!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond