Deel dit artikel
-

Microsoft geeft strijd met YouTube op

Microsoft heeft te kennen gegeven de activiteiten rondom Soapbox (tegenwoordig MSN Video) aanzienlijk terug te schroeven. De videosite met user generated filmpjes had het moeten opnemen tegen YouTube, maar dat is nooit gelukt.

De wereldwijde directeur van MSN (in Nederland de afdeling Consumer & Online), Erik Jorgensen, meldt dat MSN Video een van de terreinen is waaruit Microsoft zich terug gaat trekken, onder druk van de huidige economische omstandigheden. Het onderhoud van een dergelijke brede videosite is te duur geworden. MSN trok onlangs ook de stekker uit Microsoft Money, een product dat zich richt op personal finance.

Soapbox werd gelanceerd in 2006, hetzelfde jaar dat Google YouTube overnam, maar vormde nooit een serieuze bedreiging voor de marktleider.
In 2007 sloot Microsoft Soapbox af voor nieuwe gebruikers en stelde een filter in om filmmateriaal te weren waar copyright op zat. Enkele maanden later werd Soapbox weer opengesteld, maar het heeft nooit meer voet aan de grond kunnen krijgen bij het grote publiek en werd met name gebruikt voor Microsoft-content.

Microsoft wil wel dat Soapbox uiteindelijk een platform wordt voor bloggers en burgerjournalisten die er films kunnen posten op het gebied van entertainment, lifestyle en financiën, de pijlers van MSN. Of zij dat vrij kunnen doen of dat de content gemodereerd zal worden, is nog niet bekend.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond