Deel dit artikel
-

‘Groei betaalde muziekdownloads door YouTube-links’

De markt voor betaalde muziekdownloads is gegroeid met 36 procent in de eerste maanden van 2009, stelt onderzoeksbureau GfK Benelux. De stijging komt deels op conto van de links naar iTunes op YouTube.

De verkopen van muziekdownloads zijn in Nederland in de eerste maanden van 2009 met 36 procent gestegen. Dat zegt Laurens van den Oever van GfK Benelux tegen Emerce op basis van de tussentijdse cijfers. "Er is dit jaar een behoorlijke sterke stijging gaande bij de betaalde muziekdownloads. De sprong is behoorlijk te noemen."

Een van de oorzaken voor de groei is volgens Van den Oever dat YouTube eerder dit jaar startte met het plaatsen van links naar betaalde downloads bij muziekvideo’s. Naast iTunes zijn ook de sites van Radio538 en Nokia Music goed voor de groei, stelt Van den Oever. Wie de grootste is, geeft hij nog niet vrij.

Vorige week stelde een Kamercommissie over auteursrecht in een rapport dat het legale alternatief voor onbetaald downloaden in Nederland nog niet genoeg is ontwikkeld. In totaal blijven de betaalde downloads, ondanks de groei, ook nog altijd steken onder een aandeel van tien procent van de totale Nederlandse muziekmarkt.

GfK Benelux geeft ook nog geen data vrij over betaalde videodownloads in Nederland, maar het bureau houdt daarover in het kader van een proef inmiddels wel statistieken bij, zegt Van den Oever. "Die markt is nog heel beperkt. In 2010 verwachten we een flinke groei voor video-on-demand. Dan zullen de filmmaatschappijen ook in Nederland de terugval van dvd-verkopen willen compenseren via betaalde downloads. Daar zetten de filmstudio’s nu vol op in. In Amerika gebeurt het al en hier spelen partijen als UPC, Ziggo en KPN wat dat betreft een belangrijke rol."

Spotify

In het Verenigd Koninkrijk maakt de muziekdienst Spotify deze week bekend aan abonnees, die 10 euro per maand betalen, muziekstreams in cd-kwaliteit te gaan leveren. Daarmee hoopt Spotify meer Britten te lokken voor zijn premiumaccounts. De muziekdienst is in dat land ook deels gratis te gebruiken in combinatie met reclame.

Voor Nederlanders houdt Spotify vooralsnog de deuren gesloten. Internetters met een Nederlands ip-adres kunnen zich niet meer aanmelden.

In de Britse hitlijsten worden vanaf volgend jaar ook de luistercijfers van betaalde muzieksites als Spotify en LastFM meegeteld, naast de downloads en verkopen van cd-singles, meldde The Telegraph afgelopen weekend. Downloads tellen in het Verenigd Koninkrijk sinds 2005 mee in de hitlijsten. Ze vormen inmiddels 98 procent van verkochte singles.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond