Deel dit artikel
-

Google Barometer meet economische stemming

Google heeft Google Barometer gelanceerd. Hiermee moeten zoekopdrachten inzicht geven in de algemene stemming op het internet. Verschillende grafieken geven inzicht in het zoekgedrag per branche.

De weergegeven trendlijnen zijn opgebouwd uit zoekwoorden die ingetypt worden in Google.nl. Er kan gezocht worden op branches als Reis, Werk/banen, Hypotheek/lenen, Autobranche en Shopping. De branches kunnen tegen elkaar worden afgezet.

De gebruiker kan een overzicht krijgen van de afgelopen maand, het laatste kwartaal, tot een jaar terug of van ‘alles’.

De Barometer maakt gebruik van Google Insights for Search. Voor de afzonderlijke trendlijnen heeft Google een lijst samengesteld met negatieve en positieve zoekwoorden. De trendlijn wordt gevormd door het volume van de gezochte negatieve woorden af te trekken van de positieve woorden. Er is een algemene trendlijn, die alle andere lijnen combineert.

Bij de autobranche-index behoren de termen ‘nieuwe auto’ en ‘bijtelling’ tot positieve zoekwoorden. ‘Occasion’ en de term ‘goedkope auto’ zijn negatieve woorden volgens Google.

Naast de trendlijnen uit de branche zijn er ook macro-economische lijnen. Hier toont Google Barometer de koopbereidheid, economische groei, werkloosheidspercentage, het consumentenvertrouwen en de AEX-index. Deze gegevens kunnen tegen de andere trendlijnen worden afgezet. Deze informatie betrekt Google van CBS, European Central Bank en Google Finance.

Opvallend is dat de algemene trendlijn van Google, afgezet tegen de trendlijn van het consumentenvertrouwen voor het afgelopen jaar niet overal gelijk opgaat.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond