Deel dit artikel
-

‘Zoekmachines concurreren met sites die ze doorzoeken’

[Opinie] Zoekmachines integreren steeds meer diensten die eerder al door ‘normale’ websites werden aangeboden. Gebruikers willen dit en vergelijkingssites verliezen hun bestaansrecht.

Zoekmachines nemen steeds vaker diensten en verregaande informatie over uit de site die ze indexeren. De drie groten Google, Bing en Yahoo zijn druk bezig met deze ontwikkeling en proberen steeds nieuwe functies toe te voegen aan search.

Denk aan geïntegreerde reviews & ratings, aankoop van producten en routeplanning. Waar we vroeger naar locatienet.nl gingen voor onze route, doen we dat nu via Google Maps. De zoekmachine wordt op die manier je dashboard en website ineen. De search engines proberen nu om veel informatie en vooral diensten en transacties naar zich toe te trekken.

Als we gaan zoeken op hotels (Y, B, G), gezondheidsinformatie (B, Y), productinformatie (G, G, B, B) of muziek zien we dat er veel verder wordt gegaan dat klassiek zoeken. De functies die worden geboden voor productvergelijking moeten sites als Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl aanzetten tot serieus nadenken.

Vergelijkingssites overbodig

Deze trend bij zoekmachines is nu vier jaar gaande. Geld is de belangrijkste drijfveer. Hoe langer de consument bij de zoekmachine blijft, hoe meer advertenties er worden getoond en hoe hoger de advertentie-inkomsten. Maar dus ook hoe lager de advertentie-inkomsten op de site waar de gebruiker heen zou moeten.

Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl en Consumentenbond.nl zullen uiteindelijk het veld moeten ruimen. Ze worden door zoekmachines ingehaald en hun bestaansrecht vervalt. De consument kiest voor gemak en Google is de lachende partij.

Google heeft wereldwijd zestig procent van de markt in handen, in Nederland zelfs meer dan negentig procent. Bing heeft op dit moment twaalf procent marktaandeel in de VS en Yahoo heeft in de VS ongeveer tien procent. Alle drie zijn bezig om de content en functionaliteit van de sites die ze indexeren, aan te bieden binnen hun eigen omgeving, waardoor er uiteindelijk minder bezoeken komen op de onderliggende sites.

Een kort voorbeeld. Er wordt een restaurant in New York gezocht:

Alle drie geven ongeveer hetzelfde resultaat. Er zijn kleine verschillen: Google toont een kaart van New York, de restaurants, telefoonnummers, reviews en de url van de website. Bing toont ook de kaart, telefoonnummer, maar hier geen reviews. Yahoo toont nog minder. Geen kaart, maar wel de waardering en het aantal reviews. Ook zijn de resultaten gesorteerd. Je ziet de restaurants, beoordeeld door bezoekers.

Bij alle drie is de mogelijkheid om door te klikken naar lokale resultaten. Specifieke resultaten gebaseerd op het feit dat je een locatie hebt ingevoerd – New York.

Google laat de laatste review zien, je kunt filteren op cuisine, beoordeling en locatie. Ook kun je zelf een beoordeling geven van het restaurant en het restaurant toevoegen aan je favoriete locaties. Bing geeft uitgebreide filtermogelijkheden, reviews, en ratings. Bing toont ook foto’s van het restaurant en je kunt verder doorklikken om meer op detailniveau te komen. Yahoo biedt net als de concurrenten de reviews, ratings en kaartdetails. Ook heeft Yahoo een Send to phone-functie.

Uiteindelijk zullen de search engines elkaar inhalen. Onderscheid is hierbij het sleutelwoord. Degene die zich kan onderscheiden, neemt de voorsprong.

Zoekmachines moeten zich niet alleen onderscheiden in de manier hoe ze de resultaten en functies presenteren, maar usability, layout en vormgeving worden binnen search belangrijker dan ooit.

Van relevantie naar intentie?

We worden als internetgebruikers volwassen, maar ook luier. We gaan online, net als offline, voor instant satisfaction. Zoekmachines moeten het ons zo makkelijk mogelijk maken, zodat we ons doel zonder al te veel nadenken en keuzes snel kunnen bereiken. Gebruikers zijn ‘interface moe’. Ze willen de informatie zo kant en klaar mogelijk krijgen aangeleverd, het liefst in een voor hun bekende interface, in plaats van dat ze zelf door meerdere websites heen moeten klikken.

De afgelopen jaren ging het vooral om relevantie. Hoe relevant de zoekresultaten waren ten opzichte van de zoekopdracht. Dat is voorbij. Google heeft die ronde gewonnen door goede constante, relevante resultaten te tonen. Inmiddels gaat het niet meer om het vinden zelf, maar om de intentie van het vinden. Wat is het doel, het verwachte eindresultaat van je zoektocht.

Je wilt geen hotel zoeken. Je wilt een hotel boeken. Je wilt geen video zoeken, maar bekijken. Je wilt een restaurant vergelijken en meteen reserveren. Het is deze intentie die zoekmachines proberen te achterhalen en waar ze op inspelen. Dit komt in onderstaand voorbeeld goed naar voren.

Alles is hier gericht op de intentie: het bezoeken van een restaurant. Google, Bing en Yahoo geven vergelijkbare functies en staan in het teken van deze intentie. In de VS lopen de drie zoekmachines gelijk op qua functionaliteit, maar wereldwijd is Google nog voorloper.

Er is een integratieslag tussen websites en search engines gaande en de websites moeten zich aanpassen. De search engine wordt je startpagina en zelf de ‘website’. De search engines proberen nu om veel informatie en vooral diensten en transacties naar zich toe toe trekken. Gebruikers blijven langer en leveren meer aan advertentie inkomsten op.

Conclusie

De integratie van diensten en transacties binnen de search engine zet de komende tijd verder door en usability verbetert constant. Bing heeft op dit gebied al een flinke inhaalslag gemaakt.

Het feit is dat zoekmachines nu vooral verder gaan concurreren met de websites die ze doorzoeken. Ze nemen functionaliteit en informatie over en houden de bezoeker langer weg van deze websites.

Voor websites betekent de trend van het integreren van informatie en diensten verlies van (reclame-) inkomsten. Daarnaast ervaren ze nu andere en sterkere concurrentie, omdat gebruikers binnen de zoekmachine ‘objectief’ vergelijkingen kunnen maken. Er valt vanuit de website weinig meer te doen dan meegaan met deze trend, wat betekent dat de eigen website geschikt moet worden gemaakt voor integratie met search engines en de context van de content mee moet worden genomen in creatie van content.

Voor webbureaus heeft de trend ook gevolgen. Zij moeten de focus op integratie leggen, nieuwe SEO-methodieken ontwikkelen en de context waarin een dienst of product getoond wordt niet uit het oog verliezen.

De gebruikers ondervinden van de ontwikkelingen slechts gemak. Ze kunnen nu nog sneller handelen en bruikbare informatie vinden via zoekmachineportals.

Zorg hierbij – zoals altijd in zoekmachineland – is objectiviteit. We weten niet hoe de search engines intern resultaten sorteren. Er is geen verantwoording of controle en dat zou wel moeten. Search is zo een belangrijke bron van informatie – voor de hele wereld – dat die controle niet mag ontbreken.

De zorg die ik hierbij heb – zoals altijd in zoekmachineland – is objectiviteit. Niemand buiten Google, Bing en Yahoo weet hoe de search engines intern resultaten sorteren. Er is geen verantwoording of controle op de manier waarop informatie getoond wordt, terwijl search op dit moment toch de belangrijkste bron van informatie is – overal ter wereld.  Zoekmachines moeten of openbaar maken hoe ze precies werken of ze moeten worden gecontroleerd.

* auteur: Hans Eilers, Senior Consultant bij theFactor.e

Deel dit bericht

7 Reacties

Jef Marten

Onafhankelijkheid is altijd de issue. Zolang er een kritische consument bestaat (en die is er zeker in Nederland) zal deze niet zo snel de rug toekeren aan bestaande vergelijkingssites.  Ondertussen walg ik zelf ook van Kelkoo, Ciao en Epinions die wel verzamelpagina's laten zien over producten, maar waar geen enkele waardering over bestaat.  De waarde van de waarderingen die Google en Yahoo laten zien zijn vaak geharvest, met geen enkele inzicht waar deze informatie vandaan komt. Dit soort activiteiten vergroten wantrouwen en zorgen voor de vraag naar onafhankelijke sites. Deze moeten dan ook wel betaald worden door de consument om de onafhankelijkheid te waarborgen. Een producent met ballen zou belangenloos naar een forum of partij kunnen doorlinken om zo hun eigen knowledge base ook uit te breiden met gebruikerservaringen.

Bauke

Hans, ik begrijp jouw zorg. Maar volledige 'objectieve' zoekresultaten… is dat mogelijk volgens jou? De zoekmachines bepalen dit deels maar die zijn ook weer te beinvloeden met optimalisatie technieken. Ook bij volledige openheid van de kant van de zoekmachines blijft 'objectiviteit' volgens mij lastig. 

Ruben Timmerman Eduhub.nl

Vergeet niet dat Google voor de data veelal gebruik maakt van bestaande vergelijkingssites. Als je reviews over hotels leest, komen ze vaak van Booking.com, en van restaurants komen ze van Iens.nl. Tzt kan Google dat ook prima zelf, maar dan killen ze hun grootste adverteerders natuurlijk. Dus dan moet Google geld gaan halen bij de aanbieders zelf. Ook dat kan prima (ze zitten tenslotte al op AdWords), maar dat heeft allemaal dus wel wat meer voeten in de aarde dan gewoon de vergelijking naar Google halen.

Hans Eilers theFactor.e

@Jef Mee eens – een bedrijf met ballen gaat online de discussie over zijn merk niet uit de weg maar verwelkomt het. @Bauke Ik vind dat de transparantie van zoekmachines te wensen overlaat. Hoe Google bepaalt welke resultaten in de top 10 staan bij een zoekopdracht over Hilter / Irak oorlog / Vietnam. Ik vind dat mijn zoontje die daar research na doet moet weten hoe Google tot deze sortering komt. We weten inmiddels dat Google bepaalde domeinen (sites) betrouwbaarder vindt dan andere – wikipedia bijvoorbeeld. Misschien moet Google in de resultaten aangeven als iets van zo een vertrouwd domein komt. @Ruben Vooralsnog komen het meerendeel van de gegevens idd direct en met expliciete medewerking van die sites, maar vergis je niet – ze willen het direct bij de bron weghalen. Daarom dat ze een grote voorstaander zijn van het semantische web. Hoe beter de bron-websites hun data structureren, hoe beter voor hun.

Jeroen

@ Hans: goed stuk en voor een deel heb je gelijk. Maar als insider die bij een vergelijkingssite heeft gewerkt geloof ik niet dat een zoekmachine die gespecialiseerd is in het inzichtelijk maken van grote hoeveelheden ongestructureerde data opeens ook een goede vergelijker neer kan zetten. Een van de grootste ergernissen van winkels is de slechte matching van hun producten op vergelijkers. Maar dit komt vooral omdat er (nog) geen eenduidige unieke manier bestaat om producten te herkennen (EAN code is hiervan een voorbeeld). Per land verschillen deze, terwijl het soms wel om hetzelfde product gaat (alleen met een andere handleiding). Dit is erg ingewikkelde materie en om te matchen (wereldwijd) heb je daarnaast een enorme database nodig met alle producten die verkocht worden in de wereld. En dan moet je er nog voor zorgen dat winkels aan jou (lees Google) een uniform data bestand gaan opleveren. Ik zie dit op de korte termijn niet gebeuren, vandaar ook dat Microsoft Jellyfish en Ciao heeft gekocht. Naast het feit dat Google haar grootste adverteerders (Shopping.com, Pricegrabber, Ciao, etc.) tegen de haren instrijkt denk ik dat zij andere uitdagingen. En ook de winkels willen de afhankelijkheid van Google niet al te groot maken. Met Google Adwords en Google Analytics weten ze al voldoende lijkt me.

Hans Eilers

Hi Jeroen, Je zal vast gelijk hebben. Makkelijk zal het voor Google niet gaan data eigenaren zo ver te krijgen. Via base.google.com verzameld Google al veel data en ik denk dat veel data-eigenaren zelf het interessant vinden hun data op die manier aan te leveren. Voor de tussenpersonen – waaronder vergelijkingssites – is dit natuurlijk niet zo leuk. Voor http://maps.google.com.au/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=house&mrt=realestate&sll=-38.634036,144.920654&sspn=4.136183,7.064209&ie=UTF8&rq=1&ll=-38.530979,144.920654&spn=3.927544,7.064209&z=7 hebben ze o.a. gebruik gemaakt van base.google.com geloof ik.  Maar we zullen het zien – het blijft erg interessant om te volgen.

Adriaan

In de vergelijkingswereld is in de toekomst kijken makkelijk. De VS loopt 2 jaar voor en UK 1 jaar. Duidelijke trend is consolidatie tussen vergelijkers. Google probeert al jaren voorzichtig wat van de taart te eten maar het wil vooralsnog niet goed lukken… Als dit gaat gebeuren, dan zien we dat het eerst in de VS, daarna in de UK en dan een keer in NL.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond