Deel dit artikel
-

Heineken platform moet geld opbrengen

[Video] Het pas gelanceerde online platform van Heineken moet zichzelf terugverdienen. De aanbiedingen op Heineken.nl kennen een marge. De bierbrouwer hoopt hiermee genoeg geld binnen te krijgen om verdere uitbreiding van het project te kunnen financieren.

Emerce sprak met Diederik Vos, Senior Brandmanager Heineken en Herwin van den Berg, Marketing Directeur Heineken Nederland, over het online platform waarmee Heineken zich op de loyale klant gaat richten, een marketingproject met een businessmodel.

Van den Berg hoopt dat het relevant is in marketingtermen en dat de consument het zelf verspreid onder de vriendenkring. Hij gelooft in de toegevoegde waarde van het platform.

Heineken verdient aan het platform door samen te werken met andere partners. Veel van de aanbiedingen zijn beschikbaar tegen betaling plus e’tjes. In de prijs is een marge opgenomen waardoor Heineken er geld aan overhoudt. Geld dat uiteindelijk weer gestoken wordt in het platform om dit verder uit te breiden.

Uitbreidingen als bijvoorbeeld de die van de veiling, waar in de toekomst wellicht een marktplaats-model op losgelaten wordt, waar klanten zelf de eerder gekochte aanbiedingen weer doorverkopen voor e’s.

Twee medewerkers van Virtual Affairs, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het platform, komen ook aan het woord. D.P. Kruyswijk, Senior Consultant Virtual Affairs en Rutger Beens, architect van het platform en Account Manager Virtual Affairs. Zij spreken onder meer over de bijbehorende credit card, die gelinkt is aan het spaarprogramma op de site.

Heineken lanceerde een credit card, van visa, die de klant overal kan gebruiken om aankopen te doen, maar waar de consument, via rfid, ook toegang mee krijgt tot bepaalde evenementen. Met de aankopen worden de zogenoemde e’s gespaard, waarmee de klant weer aanbiedingen kan kopen op Heineken.nl.

Joris Hofstede, Creative Director QI, ook medeverantwoordelijk voor het project, spreekt over het creatieve proces achter het platform.

Eerder schreef Emerce al over de beginfase van het project en de lancering van Heineken.nl.

Online platform Heineken richt zich op de loyale klant from Redactie Emerce on Vimeo.

Deel dit bericht

8 Reacties

Hendrik

Staat de consument hierop te wachten in deze bittere tijden? Kopen zij niet liever een biertje in de supermarkt?

Redactie - Jannemiek

@Hendrik, Het gaat er om dat Heineken de klant zo gezegd wat 'extraatjes' wil bieden. Dus sparen en daarmee wel een kaartje voor een muziekfestival kunnen krijgen. Dat idee. Misschien dat het juist wel aan slaat in 'deze bittere tijden'. Zie ook: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2967310. Marketingtechnisch gezien wel interessant. Maar wat je zegt, het is interessant om over een half jaar te kijken wat dit platform heeft opgeleverd.

Leonard Wolters

De site valt behoorlijk tegen. Echt een ouderwetse web 1.0 site, halve widget concept, beetje mengelmoes en alles door elkaar en 'leidt' de bezoeker totaal niet door de site (call to action?, waar moet ik in hemelsnaam op drukken?). Tenslotte ook echt bere traag.  What a shame, zeker voor heineken. Dat zij hier gewoon niet (genoeg) geld in steken om dit nou eens schaalbaar, snel, en goed op te zetten is mij een raadsel. En waar is de adviesrol van in dit geval Virtual Affairs? Waren zij niet in staat om Heineken te begeleiden in dit project?

Menno

Kan het niet anders dan helemaal met Leonard eens zijn. Het lijkt gewoon op de zoveelste "culturele en concert"-site. Niks vernieuwends, totaal niks zeggend en zeker niet het gevoel gevend van "Ik ben nu op de site van Heineken, het wereldbekende bier."Uiteraard moet Heineken het meer dan alleen van haar bier hebben, maar dit zgn concept slaat de plank totaal mis: geen uitdaging, slechte layout, etc. Als ze al iets in deze trend hadden willen opzetten, had men een ?cht nieuwe site moeten opzetten, andere naam ook. Want wees eerlijk: als je naar heineken.nl sufrt, verwacht je toch op een site te komen over Heineken en haar bier plus eventuele neven-activiteiten en niet op een "concert- en evenementen agenda" site. Dit gedrocht (kan het helaas niets anders noemen) laat mij eerder op de vlucht slaan dan dat ik de zgn "extraatjes" die ik zou kunnen krijgen.

Sungoshine

Oei wat een teleurstellende ervaring. Alsof we terug in de tijd gaan. Loyalty, sparen, okay, platform, prima, maar niet bepaald refreshing, of is het juist de grap dat het 'retro' moet aanvoelen met de cassettestick als premium? Ben bang van niet. Het voelt allemaal niet voldoende uitgedacht en scherp. UX is beneden peil voor een wereldmerk als Heineken. Dit is toch het minste wat je mag verwachten. Aan PR is in ieder geval geen gebrek geweest! En dan dat regeltje; Heineken.nl maakt uitgaan nog leuker. Come on. Of laat me echt zien/beleven hoe je dat doet of laat die onzin achterwege. Heineken.nl is momenteel een dooie boel. Ik krijg er in ieder geval geen zin van om uit te gaan. Laat staan een creditcard aan te schaffen voor een loyalty programma. Misschien een idee om een retegoede kick-off deal te doen waar je als Heineken fan niet onder uit kan? Als laatste: de link van de U2 banner werkt niet (grote trekker lijkt me), copywise zou ik de boel nog eens goed nalopen; bij de FAQ antwoord op vraag 1; "Momenteel beperkt dat zich dat veelal tot het drinken van een Heineken bier." Hmm.. (19:36)  Zonde. Snel door naar Heineken.nl 2.0?

Leonard Wolters

Ok, naast de site is de marketing eromheen weer helemaal perfecto. De reclame ivm de cassette usb is weer ubergaaf (can touch this!)  Zo ontzettend jammer dat men dit niet kan doorzetten naar online.

calvin

Hallo mensen, stel: ik hou van bier, maar ik ben geen muziekliefhebber en ook geen sportliefhebber…….uhm die site heeft totaal niks te bieden….en veel mensen hebben gelijk, wat een ordinaire site!

Jesse

Traag en niet heel overzichtelijk maar wel te gekke dingen hoor…. secret nachtconcert van snowpatrol…dat is wel dik… cds zijn ook best goedkoop. Valt voor de consument wel wat te halen..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond