Deel dit artikel
-

eDay preview: Online herrie gegarandeerd

Crispin, Porter + Bogusky staat garant voor veel online aandacht voor het merk. Dat bewees het bureau eerder met campagnes voor Burger King, Microsoft en Volkswagen.

Winston Binch, Managing Director Interactive bij Crispin, Porter + Bogusky is een van de hoofdsprekers op eDay.

Wat is een online vriendschap nou eigenlijk waard? Crispin, Porter + Bogusky zwengelde deze discussie aan met een campagne voor Burger King. Een applicatie van de hamburgergigant op Facebook beloofde een gratis hamburger, in ruil voor tien vrienden. De applicatie toonde hoeveel vrienden er werden opgeofferd. Na het verbreken van bijna 234.000 vriendschappen was het gedaan met de pret. Op verzoek van Facebook is de applicatie van de site gehaald. Dit virale succes, genereerde binnen korte tijd, voor relatief weinig geld, veel aandacht.

Een andere campagne van het bureau kon rekenen op veel kritiek. Crispin, Porter + Bogusky huurde een onderzoeksbureau in om een documentaire te maken. Op zoek naar ‘Whopper virgins’, werd een smaaktest gehouden. In afgelegen plekken kregen boeren een Big Mac en een Whopper voorgeschoteld. Bergstammen in Thailand, onbekend met hamburgers, stonden voor dezelfde keuze. Ongevoelig en beledigend, zo vonden critici.

Een derde veelbesproken campagne van Burger King was die waar met verborgen camera’s klanten werden gefilmd die te horen kregen dat de Whopper van het menu was gehaald. De naam van de campagne: Whopper freak-out.

CCO Alex Bogusky liet het eerder al weten, het is goed dat mensen over je merk praten. Op welke wijze, dat lijkt er dan niet toe te doen. Volgens hem is het merk dood wanneer mensen het er niet over hebben.

Zo bekeken was de campagne van Microsoft met Jerry Seinfeld en Bill Gates – onderdeel van een 300 miljoen dollar-campagne om het merk Microsoft op te poetsen – een succes te noemen. De spotjes, die online goed werden bekeken, werden tot de grond toe afgebrand met de kritiek dat de filmpjes te nietszeggend waren. Een creatie van Crispin, Porter + Bogusky lijkt niet ongemerkt voorbij te gaan.

Een andere campagne om consumenten in de Verenigde Staten weer aan de Volkswagen te krijgen werd gegoten in de vorm van een parodie op het programma van MTV, Pimp My Ride. In een filmpje wordt een auto ‘geünpimpt‘ en vervangen door een Volkswagen GTI. Het is twijfelachtig of deze campagne de verkoopcijfers hebben gestuwd, in de Verenigde Staten kampt dit automerk al met een wat suffige reputatie. Wat wel weer duidelijk was: het aantal views op YouTube bereikten een hoogtepunt.

Winston Binch spreekt op eDay over ‘The future of advertising’.

eDay op LinkedIn

eDay op Twitter

Deel dit bericht

1 Reacties

Klaas-Jan de Buurman

Masterlijk. Alleen: bij die Whopper Freak-out zie ik toch duidelijk Jamie Kennedy in de rol van bedrijfsleidert. Dat moet toch die klanten ook zijn opgevallen. Anderzijds: overschat Amerikanen niet 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond