Deel dit artikel
-

Thuiswinkel teleurgesteld na NMa-onderzoek

De belangenbehartiger van Nederlandse webwinkels, Thuiswinkel.org, is verbaasd en teleurgesteld dat de NMa geen bewijs kreeg om prijsdiscriminatie bij webwinkels aan te tonen. Fabrikanten zouden internetondernemers namelijk verplichten bepaalde verkoopprijzen te hanteren.

“Jammer, ik ben verbaasd en teleurgesteld over de resultaten van de inventarisatie van de NMa”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Hij toont zich vooral ontevreden over het feit dat noch zijn achterban, noch de mededingingsautoriteit er in slagen om bewijsmateriaal op tafel te leggen voor een algemeen bekende praktijk.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit ondervroeg 100 webwinkels om uit te vinden of fabrikanten hen daadwerkelijk ertoe verplichten om bepaalde prijspeilen te hanteren. Daarmee willen de producenten voorkomen dat er online concurrentie ontstaat met de offline kanalen.

Aan het einde van de inventarisatie bleek dat de NMa onvoldoende handvatten kon identificeren om een mededingingsrechtelijk onderzoek te starten naar internetverkoop.

Thuiswinkel.org ontving begin vorig jaar tientallen klachten hierover van zijn leden. Die signalen gaf de organisatie door aan de NMa, die een inventarisatie begon. Bij voldoende bewijs had er een formeel onderzoek kunnen starten.

Jongen: “Kennelijk zijn wij niet in staat om bewijs te leveren om die signalen hard te maken. Dat is jammer en teleurstellend”. Eerder bleek al dat webwinkeliers niet graag klagen over de werkwijze van hun leveranciers. Toen de NMa hen vroeg zich te melden, bleef het al akelig stil. Jongen: “Webwinkels hebben niet het vertrouwen om bewijs over te dragen aan de NMa zonder repercussies te vrezen”. Ze vrezen dat fabrikanten geen kortingen meer geven of zelfs contracten opzeggen.

De thuiswinkelorganisatie acht de klachten van zijn leden legitiem. Er zijn signalen dat er marktverstorend wordt gewerkt door fabrikanten. Die blijken moeilijk hard te maken.

Zowel Thuiswinkel.org als de NMa staan nog steeds open voor klachten. Bij voldoende bewijs, zegt Jongen, kan er alsnog een hernieuwd onderzoek plaatsvinden.

Een treffend voorbeeld van het zogeheten kanaalconflict is te zien bij Philips. Het bedrijf opende afgelopen jaar acht webwinkels in verscheidene landen. Door direct aan de consument te gaan verkopen, wordt het een directe concurrent van de offline en online winkels waarmee het bedrijf werkt. Toen Emerce in mei aandacht aan de Nederlandse winkel wilde besteden, wilde Philips amper commentaar geven om het initiatief ‘low profile’ te houden.

Nederlandse webwinkels zetten jaarlijks voor zeker 5 miljard euro om. Hoewel dat een aanzienlijk bedrag is, is dat maar een paar procent van het totaal.

Foto: tinou (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jeroen Bos eu

Niets nieuws! Al jaren dwingen fabrikanten, en niet alleen in de consumenten electronica waar op gedoeld wordt in dit onderzoek, afnemers de adviesprijzen te volgen. Of het nu gaat om een platte tv of een paar merkschoenen, prijs=prijs. In de mode zijn de twee uitverkoop periodes een uitzondering, waar fabrikanten het toestaan een beperkte korting te geven. Uit eigen ervaring kan ik melden dat (web)winkels onder druk gezet worden de adviesprijzen te hanteren. Ook zijn al een aantal web winkeliers gedwongen hun bedrijf te verkopen omdat zij de strijd moesten opgeven. Zij werden niet geleverd of tegen basisprijzen zonder korting. Veel webwinkeliers kopen daarom over de landsgrenzen bij distributeurs in Duitsland, Belgi?, Frankrijk of Engeland.Veel bedrijven durven stomweg geen actie te ondernemen, omdat zij, terecht, bang zijn om "droog gelegd" te worden. Het wordt tijd dat fabrikanten inzien dat internet een zeer belangrijk verkoop kanaal is, en dat de omzetten in de komende 10 jaar nog ruim zullen verdrievoudigen.Initiatieven van fabrikanten om "experience centers" te openen zijn juist zeer welkom, omdat de consument soms een "gekleurd" advies wil van de fabrikant zelf, alvorens het online te bestellen. De nieuwe generatie online shoppen doet zijn intrede: Social Shopping. Fruugo.nl is een mooi voorbeeld. Nu maar hopen dat dit initiatief niet geboycot wordt door fabrikanten. Kijk voor meer inspiratie op http://www.jeroenbos.eu

webabun

Vervelend dat de NMA noet verder komt.  eBay is inmiddels een actie gestart, met als doel Brussel te laten optreden tegen gelijkende parktijken. Eens zien of dat wat oplevert http://presse.ebay.de/news.exe?typ=PR&news_id=101892

Kirsten

Ongelooflijk! Erg jammer en teleurstellend dat er geen hard bewijs is gevonden. Het is al zo lang bekend dat webwinkels hiermee te maken hebben, bijv. ook met babyartikelen, kinderwagens ed. Triest!

Grover

Schrok wel een beetje van de negatieve ervaringen hier. Maar ik had al besteld en betaald, dus maar duimen dat het goed gaat.
Na de bestelling te hebben gedaan, keurig een email dat de bestelling en de betaling was ontvangen. Ok, DAN kom je er pas achter de je bestelling uit de USA komt, dat kan beter. 2 dagen erna een nieuwe email. Bestelling is verzonden en zal worden afgeleverd tussen 29 mei en 10 juni. Dat is lang, maar waarschijnlijk om kosten te besparen. 30 mei wordt mijn bestelling keurig netjes afgeleverd. Geen douane kosten niets. Ik ben er blij mee!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond