Deel dit artikel
-

Google: Geen toekomst voor mobiele downloadwinkels

De mobiele downloadwinkels die na het succes van de App Store van Apple uit de grond schieten, zijn geen lang leven beschoren. Webbased-applicaties zijn de belofte van de toekomst en niet de kleine softwareprogrammaatjes die lokaal op de verschillende mobiele besturingssystemen draaien.

Dat was de strekking van de woorden van Vic Gundotra, VP van Google Engineering, die sprak op Mobilebeat-conferantie in San Fransisco.

Verschillende organisaties haasten zich om hun eigen mobiele platform op te zetten. De Financial Times quote Gundotra, die meent dat in de toekomst het platform er niet zozeer toe doet. De webbrowser zal het dominante platform worden. Een trend die ook te zien is in de wereld van de desktop computers.

Het is dan ook geen geheim dat Google zijn geld heeft ingezet op webbased-applicaties, zowel voor het mobiele besturingssysteem Android als het nog te lanceren besturingssysteem Chrome.

Gundotra beweerde dat zelfs Google niet rijk genoeg was om alle verschillende mobiele platformen, van de App Store tot Windows Mobile en Android te ondersteunen. De verschuiving naar de browser zou een enorme kostenbesparing opleveren.

Dat er een verschuiving komt van lokaal draaiende applicaties naar de webgebaseerde variant, betekent dat de gebruikers van mobiele telefoons in de toekomst hun informatie krijgen van de browsers.

Browsergebaseerde technologie betekent niet dat de icoontjes op de mobiele telefoons verdwijnen. Het is goed mogelijk dat er op het beeldscherm lichte widgets getoond worden, die de informatie actief van het web halen. Googles mobiele besturingssysteem Android ondersteunt bijvoorbeeld al widgets.

Deel dit bericht

12 Reacties

Ivo Wentholt

Feit is dat op dit moment op de browser niet mogelijk is wat de apps kunnen, ook qua distributie. Feit is dat we al jaren wachten op betere mobiele browsers, die door meer devices worden ondersteund. Dus laten we hopen dat Google gelijk heeft en hier eindelijk aan wordt gewerkt. Hoe je het ook wendt of keert, deze discussie is pas sinds de App Store ontstaan, voor die tijd werd er maar wat aangerommeld. En dat Google dit zegt is natuurlijk vrij logisch, apps zijn een bedreiging voor Google, door hun gesloten architectuur, waar hun spiders niet bij kunnen. Dus: kom op Google en alle anderen, laat zien dat er alternatieven zijn! En dank Apple hartelijk dat ze als eerste (en als outsider) een goed mobiel verhaal hebben neergezet. Pak de draad hier op en maak ons blij.

Guus van Knippenbergh

Een trend op de desktop kan je niet zomaar oortrekken naar mobiel. Slechts toeval als dat kan. Wel onderschrijf ik de migratie naar mobiel web op termijn, mede ook vanwege de snel toenemende mogelijkheden van de browser op mobiel, waardoor veel web applicaties al op native applicaties lijken. Opmerkelijk en relatief nieuw is bijvoorbeeld het gebruik van de GPS lokatie in de Web app. Werkt in de browser van iPhone 3GS, Android en een aantal Blackberry toestellen.Aardig om te zien is dat zowel wat betreft de native app als ook de web app Apple en daarna Google de succesvolle vernieuwers en ook winnaars zijn. Nokia hobbelt er een beetje achteraan.

Sacha Prins

Volgens mij hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Voor een succesvol platform zullen de native apps ook een rol blijven houden als de web-based apps eindelijk een beetje volwassen worden. Beetje 'wij van WC-eend' verhaaltje van die Google mijnheer…

blogdog

Helemaal eens met sacha.. in de appstore immers genoeg "apps" die de browser opstarten, al dan niet met locatie- of orientatiedata. Wat op de desktop gebeurt met Adobe Air en Google Chrome zal zeker ook zichtbaar worden in mobiele diensten. Een standaard zou fijn zijn, een (universeel?) betaalmechanisme zeker ook. Specifieke zaken zoals spelletjes en turn-by-turn navigatie zullen applicaties blijven omdat daar steeds geoptimaliseerd moet worden naar cycli en geheugen om iets leukers te maken dan de concurrentie.. Bereid je maar voor op een hybride toekomst in plaats van al je geld op een paard te zetten…

Thijs

Ik zit vaak in de kroeg 'geintjes' te downloaden op mijn iPhone terwijl ik een rondje geef maakt het met me niet zoveel uit om 0,79 EUR voor een fart applicatie (ik weet het, niveau in de caf?s van tegenwoordig…) te betalen. Veel van die apps hebben een veel mooiere, op de iPhone toegesneden, UI dan een webapp op de mobiel ooit kan hebben, en maken vaak gebruik van de gyroscoop, het kompas of de GPS radio van de iPhone die volgens mij niet via het web is te benaderen.Niet eens met Google, dus.

Leonard Wolters

feit is dat het emerce publiek een hoog gehalte 'early adopters' heeft en Google zich richt op de mass followers. De iphone is een wonderkind maar heeft momenteel rond de 10% van de mobiele wereld in handen (wild guess, weet de echte cijfers niet). Het grote geld zit bij de miljarden andere mobieltjes die allemaal niet over de UI talenten van Apple bezitten en dus afhankelijk zijn van de web applicaties. Kortom, het een sluit het ander niet uit, maar web is en blijft nog steeds het grote publiek winnen.

blogdog

Hmm, iPhone is in Nederland verantwoordelijk voor zo'n 50% van het mobiel internetverkeer begreep ik althans. Wereldwijd zal dat toch ook een trend zijn ook al zijn geen 50% van de toestellen iPhones. Apple verdient natuurlijk aardig met die AppStore, maar ik sluit niet uit dat de Android Browser straks wel gebruik kan maken van Geolocatie, orientatie en SqlLite ingewanden van de telefoon. Dan is de kip met de gouden eieren wel geslacht, en Apple zal misschien noodgedwongen wel volgen. In dat scenario heeft de Google-mijnheer misschien wel gelijk.De browser zal zeker belangrijker worden, en het onderscheid tussen app en browser zal vervagen, zoals dat nu ook gebeurt op de desktop.

Anne

Met andere woorden: Google komt straks zelf met een App Store!

Blogdog

@anne zoals Market? 😉

daan

Ben bang dat Google weer gelijk gaat krijgen. Wie wil er zijn mobiel belasten met allemaal verschillende apps die werkgeheugen vreten terwijl online alles direct te verkrijgen is, zodra de netwerken geoptimaliseerd zijn.

Sander

@Blogdog: Helemaal mee eens. De browser zal steeds beter (en hopelijk uniformer) gaan worden. Vodafone Coporate heeft dit een maand geleden tijdens een congres benadrukt en zelfs betiteld als een speerpunt.  Alle verschillende appstores zorgen voor fragmentatie. Een content- of dienstenpartij moet in elke store een specifieke app plaatsen met specifieke specs. Dit maakt alles aanzienlijk duurder qua ontwikkeling. De enige partijen die hieraan geld verdienen zijn de bouwer/makers van apps.

Pim Brussee

APP's werken ook als 3G of WiFi niet werkt. Dat geldt niet voor internet APP's. Voor beide is wat te zeggen, maar verdwijnen doet de APP store niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond