Deel dit artikel
-

Grote winkelnamen laten online shoppers koud

Koopjesjagers die zich online begeven hechten weinig waarde aan de naam van een webwinkel. Slechts 4 procent vindt dit nog belangrijk.

Dat blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite Beslist.nl. Van de online shoppers hecht 4 procent nog sterk aan de naam van de winkel. Of de online koopjesjagers wel hechten aan de naam van een product, dat is niet onderzocht.

Bart van Engeland, commercieel directeur van Beslist.nl heeft daar een mening over: "Het is misschien niet de hoofdreden, maar ik denk wel dat het van belang is. Mensen maken een goede afweging. In die keuze zal het merk van een winkel deels ook meespelen." Hij merkt het aan het gedrag van het publiek op zijn site. "Het is mogelijk, en dat gebeurt ook, om bijvoorbeeld bij lcd-televisies op basis van een merk een selectie te maken en vervolgens de keus verder te verfijnen met andere kenmerken."

Dat de kooplustigen niet hechten aan de naam van een winkel wil volgens Van Engeland nog niet zeggen dat ze niet bij bekende winkels kopen als bijvoorbeeld Bol.com, Wehkamp, of andere grote namen. "Er spelen verschillende factoren mee, prijs en product bijvoorbeeld, maar daarvoor kan de gebruiker ook goed bij de bekende winkels terecht."

Toetreders

"Het is interessant voor nieuwe spelers, dat een naam van een winkel niet de doorslaggevende factor is. De markt is nog niet verzadigd. Het is mogelijk dat een nieuwe webwinkel, wanneer de fullfillment en de logistieke afhandeling goed is geregeld, nog prima een kans van slagen heeft." Volgens Van Engeland biedt dat ‘perspectief voor toetreders’.

Het onderzoek is gehouden onder de bezoekers van Beslist.nl. De uitkomst dat de meeste respondenten aangeven graag online te kopen, is op z’n zachtst gezegd niet een verrassing. "We begeven ons inderdaad op glad ijs", erkent Van Engeland. "De mensen die zich online oriënteren, gaan ook nog wel naar een offline winkel om een product te kopen", benadrukt hij. Voor Beslist.nl was het een goede mogelijkheid om te vragen naar de factoren waar de bezoekers belang aan hechten bij het kopen of vergelijken van een product.

Kleding

Dat de respondenten naast elektronische producten en reizen ook aangaven wel eens kleding te kopen online, vindt Van Engeland geen vreemde ontwikkeling. "Die voorzichtige opmars van kleding in online winkels is wel opvallend, maar dat is denk ik voor een deel te danken aan de onzekerheden die webwinkels op dit gebied wegnemen." Hij vervolgt: "De processen met betrekking tot het retourneren van goederen zijn op orde. Een online schoenwinkel geeft bijvoorbeeld het advies om twee maten te bestellen, voor de zekerheid. De verkeerde maat kan vervolgens zonder problemen weer terug gestuurd worden."

Het is opmerkelijk dat van de ondervraagden 53 procent aangeeft wel eens een review over een product te hebben geschreven. Zouden er dan niet veel meer beoordelingen online moeten staan? "Ook daar is weer nuance nodig. Het zijn natuurlijk bezoekers van een vergelijkingssite. Dat kan je niet doortrekken naar de hele bevolking."

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de mensen die aangaven normaal geen review te willen geven, dit wel zouden doen wanneer er een vergoeding tegenover stond, ruim 30 procent was hier toe over te halen. "Dan zijn het wel de extremen, vooral wanneer ze tevreden zijn of juist ontevreden over een product of winkel."

Bron foto: jeff leigh (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond