Deel dit artikel
-

Yahoo en Microsoft bevestigen samenwerking

De deal is rond. Tien jaar lang wordt Microsoft de drijvende kracht achter de zoektechnologie van Yahoo. Yahoo neemt de verkoop van advertenties voor zijn rekening.

Het nieuws lekte eerder vandaag al uit. Nu wordt bekend dat het partnership is afgesloten voor de duur van 10 jaar. In deze tijd krijgt Microsoft het exclusieve recht om de zoektechnologie van Yahoo te integreren in de eigen zoekplatformen. Bing zal gedurende deze tijd het betaalde zoekplatform zijn voor de sites van Yahoo.

Yahoo verkoopt de advertenties aan de premium klanten waarbij Microsofts AdCenter-technologie gebruikt wordt voor de advertentieverkoop. De bedrijven behouden wel gescheiden afdelingen voor display advertising en verkoop.

Mocht de deal goed worden gekeurd, dan kan deze binnen 24 maanden in werking treden.

Yahoo verwacht dat de deal 500 miljoen dollar op gaat leveren en dat er 200 miljoen dollaar mee bespaard kan worden.

Microsofts CEO Steve Ballmer laat weten dat ‘er een bedrijf is dat momenteel de wereldwijde markt voor search en online advertenties domineert’. Daar mee doelt hij natuurlijk op Google, al wordt dat niet met zoveel woorden gezegd. Wel is duidelijk dat de samenwerking een sterkere tweede speler moet creëren. De lat voor competitie wordt een stukje hoger gelegd.

Ook in het persbericht wordt de naam Google ontweken. Beide partijen willen met het partnership een alternatief bieden voor adverteerders. Zodat die groep niet langer een beroep hoeft te doen op dat ‘ene bedrijf’’ dat meer dan 70 procent van de zoekmarkt in handen heet.  

Yahoo CEO Carol Bartz denk dat de deal zowel adverteerders, consumenten als aandeelhouders zal behagen. Ze spreekt over een gezonde omzetstroom en de mogelijkheid om te investeren in de ‘belangrijke gebieden’: “Deze overeenkomst moet Yahoo de grootte geven om de toekomst van search vorm te geven.”

Het afgelopen jaar domineerden Yahoo en Microsoft het nieuws in hun eigen soap. Microsoft doet begin 2008 een bod van 44,6 miljard dollar. Dit overnamebod wordt door Yahoo afgewezen.

Bron foto: Yodel Anecdotal (CC)

Deel dit bericht

7 Reacties

Oscar

Ik wilde eerst een heel epistel hier aan wijden, want ik heb hier zo mijn ideeen over, maar ik zou het willen samenvatten als: whoehahaha…Mijn verwachting is dat over 2 jaar als alles in kannen en kruiken is, de eindgebruiker, klant, consument, doelgroep al weer lang op een ander spoor zit.

danny van der cingel

goed nieuws wat mij betreft en ik denk velen met mij, beetje concurrentie , lees meer mogelijkheden, is alleen maar goed voor de adverteerder & de mediaburo's denk ik

danny van der cingel

@oscar ik ben toch welbenieuwd naar je hele epistel, dat whoehahaha zie ik ff niet… en die verwachting over 2 jaar, ander spoor … ook niet eigenlijk, vertel 🙂

Andre

@Oscar: ik ben OOK benieuwd :)Deze deal lijkt me zeker goed! Google kan wel wat concurrentie gebruiken.Iedereen miept altijd over MS op de OS markt, maar Google is MS op de search markt. Nu Google de OS markt betreed (goed voor meer competitie), is het andersom ook goed dat Google meer competitie ondervind op hun terrein. Overigens gebruik ikzelf alleen maar Bing op dit moment 🙂

Sandra

Perfect, ik vertrouw Google voor geen meter!Een bedrijf dat als slogan "Don't be evil" heeft, legt z'n aandacht nadrukkelijk op Evil! Ik ga toch ook geen slogan voeren met "Wees geen moordenaar"!

soboer

Google is een synoniem geworden voor het zoeken op internet.Microsoft wilt met deze deal opnieuw beginnen en Yahoo intergreren met de onbekende nieuwe zoekmachine Bing. Ik heb een ergens gelezen dat ze hiervoor heel wat geld hebben te besteden.Alleen ik zie zoveel drempels dat ik me afvraag of ze ooit marktaandeel kunnen winnen ten opzichte van Google.1 Google toon nog steeds de meest relevante advertenties. Dit is het hart van een zoekmachine.2 Bing toont geen enkele meerwaarde ten opzichte van Google.3 Niemand kent Bing. Wie wilt Bing kennen? Waarom overstappen naar Bing.4 Google heeft haar marktpositie zo verstevigd dat de zoekmachine op websites geintregreerd wordt.5 Google is voor Publishers en Advertisers eerste keus. Is er nog hoop voor Bing.Ik denk dat er wel 1 kans is op marktaandeel te winnen. In de affilitie wereld zijn ze heel blij met microsoft en yahoo. Ik denk dat men bij Microsoft de harten moet winnen van de advertisers en publishers. Krijg je die over de streep dan zal de rest volgen.Microsoft moet snel adcenter in de rest van de wereld uitrollen. Hier wachten ze lang mee.

Sylvia de Lamberts de Cortenbach

@Soboer: Ach, wat schattig dat je voor je broodheer opkomt.Maar je opsomming komt erg na?ef over, of probeer je daarmee alleen domme mensen te overtuigen? 1 – Bing toont naar mijn mening veel relevantere zoekresultaten!Google toont alleen maar zoveel mogelijk z'n eigen producten.2 – Bing maakt Google overbodig3 – Iederen kent Bing nu wel, en het marktaandeel is dan ook 40% gestegen in de afgelopen maanden.4 – Dit is marginaal5 – Dat is nu zeker in de VS al niet meer het geval. Dus Soboer, ik wil je adviseren om je vakkennis uit te gaan breiden indien je met de huidige marktontwikkelingn mee wilt groeien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond