Deel dit artikel
-

News Corporation wil geld zien voor online content

De international uitgever News Corporation gaat geld vragen voor álle online nieuwssites die het in beheer heeft. Dat betekent dat de nieuwsgierige lezer niet alleen offline, maar ook online centjes neer moet leggen voor artikelen in bijvoorbeeld The Sun, The Times en The New York Post.

Dat geeft Rupert Murdoch aan in een interview met de Financial Times. Eerder gaf de CEO van het mediaconglomeraat voorzichtig aan slechts te willen testen met een betaald model voor enkele van de sterkere krantentitels online.

Murdoch is om, wat hem betreft moeten alle titels er aan geloven. Op welke termijn dit zou zijn, dat wordt niet duidelijk. We voorspelt de mediamagnaat ‘aanzienlijke omzetten’ wanneer de lezers online voor het nieuws moeten betalen.

Andere media zal bij het succes van News Corporation rap volgen, denkt Murdoch. Vooralsnog ziet hij de BBC als een concurrent, die blijven het online nieuws immers gratis aanbieden. "Maar ons beleid is om te winnen", aldus Murdoch tegen de Financial Times. En zo wuift hij de bedreiging van de BBC even makkelijk weer weg.

News Corporation bezit naast tijdschriften en kranten ook televisiezenders. Chase Carey, de COO bij News Corp, liet weten dat het beleid voor het online betaalmodel ook van toepassing is op kabelnetten als Fox News.

Het bedrijf sloot het vierde kwartaal van het fiscale jaar af met een verlies van 203 miljoen dollar. MySpace is ook onderdeel van de portefeuille van de uitgever. Hier werden in juni na een forse ontslagronde in de Verenigde Staten ook 300 medewerkers op de internationale kantoren buiten de deur gezet.

Deel dit bericht

4 Reacties

Klaas

Ik ben voor! Fox News achter slot en grendel – dat had al veel eerder moeten gebeuren. 

Luc van Poelje

Gewoon doen! (Make the world a better place.) De Advertenties leveren nu meer op dan abonnees later wellicht. Richt je op B2B niches, dan is prijs minder een issue. 

Harold

Dat wordt zijn ondergang, wie gaat in hemelenaam betalen voor die leugenachtige propganda van de Murdoch.Hij is een van de aanjagers van de Irak-oorlog geweest, had de hand achter de verkiezing van Bliar.

Tim

Interessante ontwikkeling, ik ben benieuwd hoe, en of, dat gaat werken. Op de lange termijn zal er voor de dagbladen en kranten toch een ander verdien model naast advertenties moeten komen om grote redacties (en dus kwaliteits content: onderzoeks journalistiek e.d.) te kunnen supporten nu de abbonements verkoop terug loopt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond